عملیات آزادسازی حریم گرداب سنگی خرم آباد آغاز شد

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لرستان از آغاز فاز چهارم عملیات آزاد سازی حریم گرداب سنگی خرم آباد خبر داد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین لرستان ،سليماني گفت: اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لرستان در راستاي اهداف حفاظتي و ساماندهي اثر ارزشمند تاريخي- فرهنگي گرداب سنگي خرم آباد فاز چهارم آزاد سازي حريم منظري آن را آغاز کرده است.

وي افزود: اين فاز از عمليات آزاد سازي اثر شامل تملک و تخريب ساختماني دو طبقه واقع در حريم درجه يک مصوب گرداب سنگي بوده که داراي 163 مترمربع عرصه و اعياني 325 متر مربع مي باشد.

معاون ميراث فرهنگي لرستان هم گفت: اجراي اين فاز از عمليات آزاد سازي با اعتباري بالغ 2 ميليارد و 960 ميليون ريال به انجام خواهد رسيد.

محمدرضا اسدي افزود: تاکنون قريب 1884 متر مربع از حريم اثر مذکور آزاد سازي شده و آزادسازي و تملک 1000 متر مربع عرصه و اعيان مابقي حريم نيارمند اعتباري بالغ بر 40 ميليارد ريال است.

گفتني است اين اثر تاريخي- فرهنگي در ضلع غربي خيابان 17 شهريور خرم آباد واقع شده و بر اساس شواهد معماري و مصالح شناسي بخشي از تاسيسات آبرساني شهر قديم شاپورخواست بوده و بناي آن به دوره ساساني منسوب است .

اين اثر به شماره 1274 مورخ 1355/5/18در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده و مصالح به کار رفته در آن از سنگ و ملات گچ نيم کوب (سنگي) و ساروج است .

اين سازه آبي و مهندسي داراي کالبد دايره شکل با ضخامت 3 متر و قطر داخلي 18 متر و ارتفاع قريب 9 متر، داراي کارکردهايي از قبيل آبرساني، آبياري و تقسيم آب در سطح بوده است

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =