ایسنا نوشت: استاد دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید: با توجه به تغییر تاکتیکهای جنگ نرم توسط مافیای مواد مخدر امروز شاهد تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی هستیم و باید حساسیت مقابله با اعتیاد را در جامعه میان افکار عمومی بالا برد.

امیر رحمان دوست افزود: مواد مخدر صنعتی و شیمیایی نسبت به سالهای گذشته به راحتی در دسترس نوجوانان و جوانان قرار دارند و شبکه های اجتماعی غیرمجاز نیز بر این موضوع بیشتر دامن می زنند.

وی اضافه کرد: با توجه به تلاش گسترده پلیس مبارزه با مواد مخدر، مافیای خونخوار مواد مخدر هر روز با نام و شکل جدید این مواد را به بازار عرضه می کند در حالیکه مواد پایه در مخدرها از جمله روانگردانها یکی است.

این کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی افزود: افزودن سیلیکون و چنته (لوله بازکن ) به شیشه باعث شده شاهد زخم‌های بسیار شدید روی پوست، جنون آنی، ایست قلبی ،توهم شدید و کوری در مصرف کنندگان باشیم.

رحمان‌دوست، تبلیغات دروغ شبکه‌های ماهواره ای را آفت بزرگی دانست که این روزها بر افکار نوجوانان و جوانان سایه افکنده و اظهار کرد: به عنوان مثال داروهای لاغری که 75 درصد آنها حاوی شیشه است، این روزها از شبکه‌های ماهواره ای تبلیغات گسترده‌ای می شود و به همین دلیل باعث افزایش زنان معتاد شده است.

رحمان دوست در ادامه، بهترین روش پیشگیری از اعتیاد و مبارزه اجتماعی با مواد مخدر را اطلاع رسانی ،آموزش ، بالا بردن مهارتهای زندگی و نه گفتن ، یادآوری خطرات اعتیاد و ارایه تفریحات و ورزشهای رایگان و ارزان در افزایش نشاط اجتماعی و پر کردن اوقات فراغت عنوان کرد.

وی افزود: نشاط اجتماعی از مهمترین رکن هایی است که مسوولان نهادهای مختلف و دست اندرکاران مبارزه با مواد مخدر باید به آن توجه و در جهت فراهم کردن بسترهای دسترسی آحاد مردم به این ابزار و وسایل نشاط اجتماعی تلاش کنند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه بی انگیزه بودن نوجوانان و جوانان را به مصرف مواد مخدر می کشاند، گفت: وقتی استفاده از امکانات ورزشی و تفریحات سالم و مفید برای همه بصورت یکسان فراهم شود دیگر افکار ذهنی به سمت مصرف مواد مخدر سوق پیدا نمی کند.

رحمان دوست گفت: در زمینه کنترل و مقابله باید به این مسئله توجه داشت که معتادان بهبود یافته وقتی بعد از ترک اعتیاد به چرخه جامعه باز می گردند باید جامعه و خانواده آنان را بپذیرد.

این کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی ، اشتغالزایی و کارآفرینی را برای جلوگیری از ورود معتادان به سمت مواد مخدر و پیشگیری از آلوده شدن سایر افراد جامعه به دام اعتیاد بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در امر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید این امورتحقق یابد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =