تکنولوژی‌های جدید بسیاری با سروصدای زیاد زاده می‌شوند: هدست‌های واقعیت مجازی، راکت‌های با قابلیت استفاده مجدد و تکنولوژی‌های قدیمی غمگنانه پا به عرصه فنا می‌نهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دستگاه‌ ضبط ویدئوکاست یا همان وی‌سی‌آر یکی از تکنولوژی‌های قدیمی خاطره‌انگیزی است که زمان مرگش فرارسیده است.

کمپانی فونای در ژاپن آخرین کمپانی فعال در عرصه تولید دستگاه‌های وی‌سی‌آر پنجشنبه در بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که تا پایان ماه جاری به تولید این تکنولوژی خاتمه می‌دهد. در این بیانیه دلیل توقف تولید این دستگاه دشواری پیدا کردن قطعات اعلام شده است.

این تکنولوژی در دهۀ 50 میلادی پا به عرصه حیات گذاشت و انقلابی در آن دوران به وجود آورد. البته چند دهه طول کشید تا وی‌سی‌آر راهش را به خانه مردم باز کرد و در دوران اوجش بسیار فراگیر بود.

مطابق با ادعای کمپانی فونای به عنوان آخرین کارخانه سازنده وی‌سی‌آر در جهان سال 2015 تنها 750 هزار دستگاه در سراسر جهان فروش رفت.

سال 1956 بود که امپکس الکترونیک نخستین دستگاه کاربردی ضبط روی نوار ویدئویی را معرفی کرد. این دستگاه در آن زمان 50 هزار دلار قیمت داشت اما این قیمت بالا مانع از آن نشد که در هفته نخست معرفی بیش از 100 سفارش برای خرید آن ثبت شود.

نخستین دستگاه وی‌سی‌آر برای مصارف خانگی در دهه 60 ارائه شد و در دهه هفتاد زمانیکه بتامکس سونی و فرمت وی‌اچ‌اس کمپانی جی‌وی‌سی رقابت را آغاز کردند، به صورت گسترده در دسترس قرار گرفت. هر چند که وی‌اچ‌اس کمپانی جی‌وی‌سی در دهه‌های بعدی در بازار برتری پیدا کرد اما سونی تولید کاست‌های بتامکس را تا سال 2016 متوقف نکرد.

با معرفی تکنولوژی دی‌وی‌دی در دهه 90 میلادی ناقوس رفتن وی‌سی‌آر به صدا درآمد. دستگاه‌های پخش دی‌وی‌دی از زمان ارائه به بازار تا پشت‌سر گذاشتن وی‌سی‌آر تنها پنج سال زمان نیاز داشتند.

البته با ارائه سرویس‌های آنلاین استریم ویدئو حکمرانی دی‌وی‌دی نیز با تهدیدی جدی روبه‌رو شد و شاید زمان آن رسیده است که این جمله را بشنویم: «خدانگهدار دی‌وی‌دی. سلام بر آینده»

منبع: نیویورک‌تایمز / 21 جولای

58241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =