تسنیم نوشت:عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ شفافیت سیاسی به‌اندازه شفافیت اقتصادی مهم است زیرا با «دورویی سیاسی» منافع ملی در ابهام قرار گرفته است.

 

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که به‌دعوت دفتر تحکیم وحدت در نشست سالانه این تشکل در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافت، اظهار داشت: مسئله فساد چپ و راست نمی‌شناسد زیرا شیطان قسم نخورده که فقط یک جناح را وسوسه کند بلکه به‌عکس، «لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ».

وی با بیان اینکه برخورد جناحی و مقطعی با مسئله فساد خود یک فساد خسارت‌بار است، افزود: آرمانگرایی عین فراجناحی بودن است و با جناح‌گرایی قابل جمع نیست؛ جناح‌زدگی یا به‌تعبیر مقام معظم رهبری «قبیله‌گرایی» با آرمان‌گرایی در تقابل است.

جلیلی همچنین تصریح کرد: صرف انتساب به یک جناح نباید موجب مصونیت افراد شود و برای مقابله با فساد باید آرمان‌ها و الگوهای انقلابی را شناسایی و به جامعه معرفی کرد.

اهم اظهارات جلیلی را در ادامه بخوانید؛

*«آلوده‌دامن‌ها» هرچقدر هم که اختلاف داشته باشند در نهایت در یک جناح قرار می‌گیرند، جناح‌های سیاسی قبل از آنکه به فکر غلبه بر رقیب سیاسی خود باشند باید به حذف عناصر آلوده درون خود اقدام کنند.

*بی‌تقوایی سیاسی عدم شفافیت ایجاد می‌کند و باعث می‌شود یک نفر راجع به موضوع واحد در طول زمان و به‌تناسب شرایط مواضع متناقض بگیرد و یک جامعه را دچار سرگردانی کند و البته عاقبت چنین رفتاری نیز بی‌آبرویی است.

*شفافیت سیاسی یعنی صادقانه پای مواضع خود بایستیم و مسئولیت مواضع خود را به‌عهده بگیریم. با ایجاد شفافیت سیاسی باید مشخص شود افراد و جریان‌های مختلف در مواضع خود چقدر نوسان دارند و تا چه‌میزان بر حرفهای خود صادق و پایدار هستند.

*برخی که در گذشته با مواضع نادرست خود یک جامعه را دچار اشتباه و تردید کردند، بعد از مدتی به‌گونه‌ای مواضعشان تغییر می‌کند که انگار در گذشته هم موضع امروز را داشته‌اند و این مسئله نمونه دوری از شفافیت و صدق است.

*شفافیت سیاسی به‌اندازه شفافیت اقتصادی مهم است زیرا با «دورویی سیاسی» منافع ملی در ابهام قرار گرفته و گاه خسارت‌های بزرگ و غیر قابل جبرانی به وجود می‌آید.

*هم عدم شفافیت اقتصادی به فساد سیاسی و مدیریتی در کشور دامن می‌زند و هم عدم شفافیت سیاسی به بر باد رفتن سرمایه‌ها و منافع ملی کشور می‌انجامد.

* همان‌قدر که باید مفاسد مشترک همه جناح‌ها را با یک چشم دید باید عناصر خدوم و پاک‌دست را که در همه جناح‌ها حضور دارند هم دید و آنها را به جامعه نشان داد.

*مبارزه با فساد یک بن‌بست نیست زیرا اساساً در اندیشه دینی چیزی به‌نام بن‌بست وجود ندارد، وقتی شاخص‌های قرآن در این مسیر به‌معنای واقعی کلمه به کار گرفته شود و جنبش دانشجویی نیز مطالبه شفافیت در عرصه‌های مختلف را انجام دهد مبارزه با فساد نیز بسیار بهتر از امروز انجام شده و پیش خواهد رفت.

*{ در پاسخ به سؤالی درباره بدعهدی آمریکا در برجام و امکان بازگشت پذیری ایران}: یکی از موضوعاتی که به بحث شفاف سازی کمک می‌کند همین موضوع هسته‌ای و برجام است و جنبش دانشجویی می‌تواند در این باره به شفاف سازی بسیار کمک کند. باید نگاه‌های مختلفی که درباره برجام وجود داشت بدون هیچ حب و بغضی بررسی و شفاف شود و الآن با گذشت یک سال از توافق هسته‌ای، مشخص شود کدام نگاه درست و کدام غلط بود، تا خدای ناکرده اشتباهات تکرار نشود.

*برخی ادعا می‌کردند اگر در این باره کمی عقب‌نشینی می‌کردیم تحریم‌ها لغو می‌شد اما همانها امروز می‌گویند آن‌طور که توقع بود آمریکا به تعهداتش عمل نکرده است! بر مبنای چه تحلیل و محاسبه‌ای این توقع از سوی برخی چهره‌های سیاسی وجود داشته است؟ پس امروز باید این افراد شفاف به مردم بگویند که "نگاه ما و توقع ما در این باره اشتباه بوده است".

*برخی دیگر در ابتدا گفتند "باید به‌گونه‌ای عمل کرد که چرخ کارخانه‌ها بچرخد"، امروز می‌گویند "برجام انجام شد تا چرخ تانک‌ها نچرخد و جنگ نشود"! البته باید همان زمان نیز مشخص می‌شد که نچرخیدن چرخ برخی کارخانه‌ها چقدر با چرخش سانتریفیوژهای ما ارتباط داشت اما امروز باید شفاف سازی شود که بعد از برجام، آیا چرخ کارخانه‌ها بهتر می‌چرخد یا نه.

*سال گذشته برخی افرادی که از برجام دفاع می‌کردند امروز می‌گویند برجام این ایرادات را هم دارد و اصلاً قرار نبوده با توافق هسته‌ای چرخ زندگی مردم بچرخد! در حالی که باید پرسید: چه‌کسی وعده حل مسائل اقتصادی را به‌واسطه توافق هسته‌ای مطرح کرد و این توقع را در جامعه و مردم به وجود آورد؟

*بنده سال قبل در مجلس و محیط‌های دیگر بر اساس متن برجام، و ان‌شاءالله صادقانه آنچه را فهمیدم بیان کردم و گفتم که این مقدار از تحریم‌ها باقی می‌ماند و حتی خاطرم هست یکی از روزنامه‌ها از قول من تیتر زد که تحریم‌ها باقی می‌ماند و از قول دیگری تیتر زد که تحریم‌ها لغو می‌شود. خوب است امروز بررسی شود که؛ آیا تحریم‌ها باقی مانده یا لغو شده است؟

*در برجام خلل و فرج جدی وجود دارد و طرف مقابل برجام را به‌مثابه ابزاری برای مهار ایران و یک اهرم فشار بر مردم ما می‌خواهد، که با همبستگی و انسجام ملی نباید این اجازه را به او داد.

*{وی در پاسخ به سخن دانشجوی دیگری که گفت "شما در سخنانتان گفتید در اندیشه دینی چیزی به‌نام بن‌بست وجود ندارد اما به نظر می‌رسد در مذاکرات هسته‌ای زمان شما بن‌بست ایجاد شده بود}: اتفاقاً من از شما دانشجویان می‌خواهم روند تحولات مذاکرات هسته‌ای در آن دوره را مرور کنید و قضاوت کنید که؛ برای چه‌کسی بن‌بست به وجود آمده بود؟ زیرا از سال 87 که گفتگوهای ژنو یک برگزار شد تا بهار سال 92 و مذاکرات آلماآتی2، این 1+5 بود که قدم به قدم عقب‌نشینی می‌کرد و همانهایی که قبل سال 84 می‌گفتند ایران باید تأسیسات هسته‌ای خود را تعلیق، تعطیل و سپس تخریب کند به جایی رسیده بودند که با ما بر سر غنی‌سازی 20% مذاکره می‌کردند و به‌جای نطنز درباره فردو گفتگو را ادامه می‌دادند.

*آنها قبل از مذاکرات ژنو یک می‌گفتند "ایران باید قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت را اجرا کند تا ما بر سر میز گفتگو با ‌ایران حاضر شویم" اما در عمل حرف خودشان را نقض کردند و نماینده فرستاده در گفتگوهای با ایران حضور پیدا کردند.

*سال 87 در نشست خبری با سولانا وقتی یک خبرنگار پرسید "چرا روند مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد و طولانی شده؟" پاسخ دادم دیپلماسی حوصله و صبر می‌خواهد و مثل قالی ایرانی است! یعنی با ظرافت و به‌تدریج جلو می‌رود ولی در نهایت نتیجه آن زیبا خواهد بود و به‌خلاف آنها که تلاش داشتند با دستپاچه کردن ما پرونده هسته‌ای ایران را به یک مسئله امنیتی برای جهان جلوه بدهند، ما در این باره عجولانه رفتار نمی‌کردیم چون طرف مقابل بود که تلاش داشت با دستپاچه کردن ما سریع به نتیجه برسد و بگوید جامعه جهانی نگران پرونده هسته‌ای ایران است! معتقد بودیم بر اساس بیانیه کشورهای عضو اجلاس عدم‌تعهد که دوسوم جهان را شکل می‌دادند، پرونده هسته‌ای ایران کاملاً مورد حمایت جامعه جهانی و صلح‌آمیز است.

*خود آنها در آن زمان بیان کردند که عقربه ساعت هسته‌ای ایران تندتر از عقربه ساعت فشارهای به ایران حرکت می‌کند و علت آن هم این بود که با ملتی مواجه بودند که در برابر تهدیدها و فشارها نمی‌ترسید و منطقی از حقوق خود دفاع می‌کرد.

*{در پایان در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری درباره حضور وی در انتخابات آینده}: انتخابات یک فرصت برای شفاف سازی است تا کسی مبتنی بر توهمات بحثی را مطرح نکند. دغدغه اصلی ما بیشتر از حضور افراد در انتخابات باید شفاف سازی مواضع افراد و ترویج رویکردهای صحیح برای جامعه باشد تا نزدیک انتخابات رسانه‌های غربی نتوانند با فضاسازی کاذب و القائات نادرست، مسیر افکار عمومی را منحرف کنند.

*{درباره وحدت اصولگرایان و ائتلاف‌های انتخاباتی}: وحدت و هم‌افزایی برای پیشبرد کارها امری ضروری است، اما وحدت حول چه مسئله‌ای باید باشد و آیا می‌توان قایل به وحدت قبیلگی بود و همزمان مدعی شفافیت، صدق و آرمانگرایی نیز بود؟ باید شاخص‌های وحدت که برگرفته از مواضع رهبر معظم انقلاب است مبنا باشد، نمی‌توان با کسی که برنامه دیگری دارد و مواضعش نیز نه‌تنها با گفتمان انقلاب تطابق ندارد، بلکه بعضاً در نقطه مقابل قرار دارد وحدت کرد، در این صورت آن وحدت صرفاً تلاشی برای کسب قدرت به هر قیمت است، این خلاف شفافیت و صداقت است و باید با مردم صادقانه رفتار کرد.

2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    دم شما گرم به خاطر سفرهای تفریحی شما و دیدار با کاترین اشتون یه ده سالی میخواد کشورم دوباره رونق بگیره
    • جواد A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      لااقل دستاوردهای ملت رو به باد نداد که خودش قهرمان نمایی کنه
    • بی نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      اگر کند هم میچرخد ولی میچرخد.زمان شما که تار عنکبوت بسته بود
    • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      به نظرم آدم نباید بهانه به دست دشمن بده که تحریمش کنن که برداشتن آن هم بدتر طولانی میشه و به نفع همون دشمنان.
  • بی نام US ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    مشخصا الان به جای اینکه چرخ کارخونه ها بچرخه در ازای نچرخیدن سانتریفیوژها .چرخ ماشین افرادی که بیکار شدن و اگر ماشین داشته باشن مسافرکشی می کنن میچرخه
    • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      ایشون درست میگن. چرخها که نمیچرخه هیچ به نون شب محتاج شدن ملت.
  • بی نام DE ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    بالا رفتن از دیوار سفارت، نوشتن کلمه های عبری روی موشک، همه اینها تقصیر شماست که قصد زمین زدن روحانی و برجام را دارید.
  • بدون نام ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    339 7
    خدايا مملكت من رو نجات بده، لااقل هر بلا سرش ميارن به اسم دين نباشه.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
      4 0
      ساده اي.....خيلي ساده اي....اتفاقا داري روي واقعيشو ميبيني
  • جمال A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    والا تا اونجا که من یادمه زمانی آقای جلیلی مسئول مذاکرات بود نه تنها توفیقی حاصل نمیشد بلکه روز به روز بر فشار و تحریم افزوده میشد .
    • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      کاملا درست یادت میاد اما جلیلی فکر می کنه ما یادمان رفته.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    خودش می دونه سنگ تحریم را به چنان چاه عمیقی انداخته که بیرون آوردنش حالا حالاها محاله.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    البته در نهایت فراموش کردند که بگویند این من بودم که چرخ کارخانه ها را متوقف کردم
  • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    به هیچ عنوان اندیشه جلیلی را در حوزه داخلی قبول ندارم اما انصافا سیاستمدار معقولی است نسبت به برخی دیگر.
  • آقای ظرفیت ها IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    کسی از شما نظر نمیخواد اون موقع که مذاکرات رو با بی تدبیری جلو میبردی و باعث صدها تحریم بر علیه این مرز و بوم شدی،باید فکر اینجاشو میکردی شما برو ظرفیت هات رو ایجاد کن
  • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    215 9
    کارنامه شما را هم طی دورانتان دیدیم، انتخابات ۹۲ محک خوبی بود
    • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      29 3
      واقعا با شما موافقم، با ٤ ميليون راي چه اعتماد به نفسي دارند، فكر كنم يكي بايد دوباره بهشون تعداد رايشون رو ياداوري كنه تا متوجه دستاوردهاشون بشن
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    219 9
    اگر مذاکرات زمان شما موفق بوده پس چرا در زمان شما 4 ثطعنامه برضد ایران صادر شد و اگر هنر داشتید چرا مانع صدور انها نشدید یک روز محاسبه کردم دیدم در طول 6 سال شما حداکثر 12 دور مذاکره داشتید که هر دور ان نهایت 3 روز بوده می شود درکل 36 روز که نصف ان به خواب واستراحت گذشته و نصف زمان ان هم بدلیل اینکه شما فارسی صحبت می کرده اید ویکی باید گفتگوی دوطرف را ترجمه می کرده هدر رفته نهایت می شود 9 روز مفید یعنی از مدت اخرین دور گفتگوی تیم فعلی هم کمتر ان وقت چطور می خواستید با 9 روز مذاکره درطی 6 سال به نتیجه برسید یعنی ملت را چی فرض کرده اید
    • بدون نام ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      4 138
      الان که دههاقطعنامه صادرشده. کوتوافقنامه. کوبرجام. زمان جلیلی ایران وایرانی عزتمندبود. حالاچی. کواحترام به پاسپورت ایرانی. جنایت فرودگاه جده. حادثه منا. کولغو تحریمها.
  • بی نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    214 7
    کسی که ثمره 6 سال مذاکره‌اش تحریم پشست تحریم و قطعنامه پشت قطعنامه بود باید اخرین کسی باشه که به خودش اجازه کنایه زدن میده.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    163 7
    من نمیدونم این آقا و دوستان با چه رویی نام گفتگوهای هسته ای را بر زبان میارن آخه انشا خودن واسه گروه 51 که نامش مذاکره نیست
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    166 7
    البته باید به ایشان یاداوری کرد اگر اصلاح طلبان از نظر اقتصادی الوده بودند تا حالا صد مرتبه کیهان تیتر یکش کرده بود
    • بدون نام ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
      5 34
      معلوم میشه روزنامه رانخوندی تیترهای روزنامه کیهان پراست ازخیانتهای اصلاح طلبانی نه تنهافسادمالی بلکه جاسوسی برای امریکا واروپا ۲۵۰نفرازدفتراقای خاتمی حقوقهای میلیونی میگرفتندواطلاعات فوق سری مملکت رادر ژاپن وپارییس به سازمان سیاوموساددادندوازکشورفرارکردند
  • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    125 7
    همان مذاکره برای مذاکره شماها باعث شد امروز چرخ کارخانه لنگ بچرخد یا اصلا نچرخد،حیف نباشد که افراد نخبه در حاشیه قرار گیرند
  • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    156 8
    اصلا آقای جلیلی شما چرا نظر می دهی
  • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    136 6
    حالا شما مسئولیت مواضع خود در مذاکرات هسته ای را می پذیرید؟ چه دستاوردی داشت جز اینکه قطعنامه های پشت سر هم علیه مان صادر کردند تا چرخ اقتصادمان از کار بیفتد. آقای جلیلی شجاع باش و بگو اشتباه کردم که گول عده ای رو خوردم و بی آنکه علم به موضوعی داشته باشم وارد قضیه شدم تا آرمانهای خودم را مطرح کنم. دنیا با ارمانها نمی گردد بلکه بر اساس قوانین می گردد. آرمانگرایی به خودی خود بد نیست اما وقتی پای شما را از واقعیت ها برید به ضد خودش تبدیل می شود.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    112 5
    البته ای کاش کمی هم در مورد شفافیت در زمان خودتان توضیح بدهید. اینکه چندبار در مجلس، صدا و سیما، جمع دانشگاهیان وسایر تریبونها حاضر شدید جزئیات عملکردتان را شفاف و واضح توضیح بدهید. چندبار حاضر شدید که راجع به عملکردتان پاسخگو باشید. همین الان هم فقط می‌خواهید در رابطه با برجام و نقد آن حرف بزنید و هیچ کس نباید در مورد آن هشت سال سیاه صحبتی بکند. برجام ، خوب یا بد، حداکثر بضاعت نظام برای برون‌رفت از بحران و فاجعه‌ای بود که شما و دوستانتان آفریدید و الان به جای تشکر از روحانی به خاطر رفع سایه شوم جنگ از سر کشور، ادعا هم می کنید؟ اگر بعد از برجام که هنوز تنها شش ماه از آن گذشته گشایشی ایجاد نشده، حداقل کشور از یک بحران عمیق خودساخته خارج شده. اگر با مردم صادق نیستید، با خودتان باشید
  • مهدی A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    125 6
    مردم ایران بسیار زود فراموش می کنند و من می ترسم از اینکه تفکر جلیلیسم و احمدی نژادیسم بار دیگر بر این مرز و بوم سایه بیندازد. خداوند عاقبت ما را به خیر کند
  • گیلانی IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    122 5
    آقای جلیلی نسبت تو با روحانی بازی با حاصل جمع صفر نیست که فکر کنی هر چقدر روحانی خراب کنی و بر علیه او حرف بزنی به طرفدارنت اضافه میشه
  • حقیقت گو IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    113 8
    جناب جلیلی، احمدی نژاد از سال 84 تا سه چهار سال داشت نون اقدامات خردمندانه و کارشناسانه ی دولت اصلاحات رو می خورد و بعد از 89 و 90 تازه رسیدیم به سال هایی که کشور مواجه شد با خروجی تصمیم سازی های دولت احمدی نژاد. امروز هم اونچه از دولت روحانی داره مشاهده می شه بیشتر از اینکه نتیجه ی خواست دولتمردان فعلی باشه، ارثیه ی بجا مانده دولت دهمه.
    • بدون نام ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
      5 24
      دولت اصلاحات!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!خخخخخخخخخخخههخخخخخ
  • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    118 8
    شما و همفکرانتون هرچی چرخ تو این مملکت بود از کار انداختین و حالا هم طلبکارین که چرا نمیچرخن؟
    • بی نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      72 5
      هزار بار لایک
  • ناشناس A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    در زمان ایشان ذره‌ای باج به دشمن ندادند و با تاخیر در مذاکرات سوخت را از سه درصد به بیست درصد رسید که به گفته ایشان با دست پر به مذاکره رفتند و تمام کینه غرب سر این مسئله است و شما مراجعه کننده گان این سایت دارید کینه دشمن را بر زبان می آورید،
    • حقیقت گو IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      73 3
      ذره ای باج به دشمن ندادند؟ برو ببین چقدر از محصولات استراتژیک مورد نیاز کشور در صنایع مختلف با قیمت های چند برابری از بازار سیاه خریداری می شد و پول زور می دادیم به دلال های گرگ صفت داخلی و خارجی، غربی و شرقی
    • بی نام A1 ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      19 2
      در پیوست تفاهم نامه اولیه برجام درباره اثر تحریم ها بر ایران آمده که ایران بطور قطع در اثر تحریم ها 80 میلیارد دلار از درآمد نفتی خودش را از دست داده که قابل بازگشت نیست. در مدت تحریم ها قطر روزانه از حوزه گازی پارس جنوبی برداشت داشته و ایران هیچ برداشتی نداشت و هزار عقب موندگی دیگه ایکاش به دشمن باج میدادند
  • رها A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    67 4
    آخه تا کی ادعا...چه زمانی قراره به فکر مردم باشید
  • بی نام RO ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    21 2
    آقای جلیلی تورو جون هرکی دوست داری بیخیال شو بزرگترین خدمتت به مملکت اینه که کاری نکنی،خودتم که داری میبینی مردم با تفکراتت همراه نیستن،مگر اینکه خودتو و تفکراتتو به مردم و مملکت ترجیح بدی،با احترام برادر کوچک شما
  • بی نام RO ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    13 1
    تحریم بانها نفت پتروشیمی و خرید و فروش ودقفله کدرن کشور بن بست نبود ؟اگر فقط 6ماه دیگر تحریم به همان روند پیش می رفت صادرات نفت به صفر. میرسیدآنوقت بودجه کشور از کجا تامین میشد جناب پاک دستان دستانتان را دیدیم وبا تار پود بدنمان لمس کردیم شکست اقتصادی کشور را آن هم در دورانی که نفت 120 دلار بود دیدیم وهم اکنون عقب ماندگی بانکها وآن شکست ها باعث فقر اقتصاد شده وزمان زیادی خواد برد تا این شکست جبران بشه . پاک دست
  • احسان IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    18 3
    میرفت اونجا اوضاع تحرییمارو بدتر میکرد هی قطعنامهارو بیشتر میکرد کشورو بیشتر میبرد زیر فشارو تحریم بعدش با چنان ژست پیروزمندانه ای برمیگشت میگفت از ابرو ملت دفاع کردیم ک دوست داشتم برم چرخ پرایدشو پنچر کنم
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    15 1
    یادم میاد یه زمانی سوپری واس خرید که میرفتم میگفتم اقا امروز ماست چنده ؟؟؟ این دوران بود که دوست ندارم هرگز بار دیگه تجربه کنم
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    11 2
    آقای جلیلی شاید اوضاع عالی نیست وبا زمان شما توت زیادی نداشته باشد ولی آن درآمد و بودجه مملکت کجا و این بی پولی کجا؟خودتان قضاوت کنید با آن درآمد و قیمت نفت اوضاع با این بی پولی و رکود یکی است ،پس آن پولها کجاست اوضاع که یکی است؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    8 1
    جلیلی جون شما رییس جمهور بشو نیستی دقیقا مثل رضایی و قالیباف