رئیس سازمان بهزیستی کشور از شناسایی 2050 کودک اوتیسمی در کشور خبر داد.

‌به گزارش خبرآنلاین، انوشیروان محسنی بندپی در سفری به خراستان رضوی که با هدف افتتاح مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت برای افراد دارای اختلالات اوتیسم، رونمایی از سامانه پیامکی اعزام مترجم ناشنوا و امضای تفاهم‌نامه طرح آموزش پیش از ازدواج برای دانش‌آموزان متوسطه دوم که در محل مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت برای افراد دارای اختلالات طیف اوتیسم برگزار شد، در خصوص بیماری اوتیسم، گفت: شناسایی به موقع و ارائه خدمات تخصصی از راهبردهای بهزیستی است؛ در حال حاضر غربالگری را از 19 استان به 24 استان افزایش داده‌ایم و 2050 کودک اوتیسمی را در کشور شناسایی کرده‌ایم. در حال حاضر به ازای هر 80 کودک یک کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم است.

وی در خصوص مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت برای افراد دارای اختلالات اوتیسم، گفت: افتتاح این مرکز برای خانواده‌هایی است که دغدغه نگهداری فرزندشان را دارند. مراقبت از بیماران اوتیسمی در منزل را هم شروع خواهیم کرد تا توانمندسازی و ارتقای دانش افراد خانواده و جامعه را شاهد باشیم و شدت بیماری را کنترل کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: اگر بیماری کودک دو ساله به موقع شناسایی شود، والدین آموزش ببینند، مراکز این بیماری افزایش یابد و افراد علاقه‌مند به این زمینه پای کار بیایند نگرانی‌هایی که در حال حاضر وجود دارد کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه اثربخشی مداخلات در سنین پایین و زیر پنج سال تاثیر زیادی دارد، اظهار کرد: اثربخشی عمل کاشت حلزون در کودک دو ساله 99.9 درصد و در کودک 6 ساله، صفر است، شناسایی به موقع از راهبردهای ماست و آن را توسعه خواهیم داد.

محسنی‌ بندپی در خصوص بیمه تکمیلی افراد معلول نیز گفت: بیمه تکمیلی و خاص را در قانون افراد دارای معلولیت داریم، این قانون دوباره به مجلس برگشته و تمام تلاش ما این است که افراد تحت حمایت خدمات بهزیستی از این بیمه تکمیلی برخوردار شوند تا بتوانیم به موقع مداخلات را انجام دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در این راستا نیازمند همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم.

وی تصریح کرد: در خصوص پرداخت سهم کارفرمایی بیمه تامین اجتماعی هیچ قولی نمی‌توانیم بدهیم زیرا در حال حاضر بیمه تامین اجتماعی مبلغی را به وزارت بهداشت بدهکار است و جزء صندوق‌های ضررده است.

محسنی بندپی با بیان اینکه 79 درصد ازدواج‌ها بدون آموزش‌های پیش از ازدواج انجام می‌شود، اظهار کرد: سازمان بهزیستی در این سه سال اخیر حدود 6 برنامه برای کنترل طلاق داشته است که مهم‌ترین آن آموزش‌های پیش از ازدواج بوده است، در آموزش‌های پیش از ازدواج از 700 هزار ازدواج انجام شده 21 درصد را پوشش داده‌ایم.

وی افزود: در این طرح 3900 مدرس آموزش دیده کار آموزش را برعهده داشته‌اند. همچنین 1600 مرکز مشاوره و 450 پایگاه سلامت اجتماعی با ما همکاری کرده‌اند، این اقدامات شرایطی را فراهم کرد تا برنامه‌های بهزیستی شیب رو به رشد طلاق را مهار کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: در سال 85 به ازای 8.3 ازدواج، یک طلاق و در سال 90 به ازای هر 6.1 ازدواج یک طلاق داشته‌ایم که نشان می‌دهد هر سال چهار درصد به ازای هر ازدواج شاخص طلاق افزایش یافته است.

محسنی بندپی تصریح کرد: در سال 93، به ازای 4.4 ازدواج یک طلاق داشته‌ایم در حالی که در سال گذشته به ازای 4.3 ازدواج یک طلاق انجام شده است.

وی در خصوص پیشگیری از طلاق، گفت: طلاق همیشه بد نیست، باید تلاش همه جانبه داشته باشیم تا هم طلاق را کاهش دهیم و هم آسیب‌هایی که اگر رابطه‌ای منجر به طلاق نشود به وجود می‌آید را مهار کنیم.

محسنی پندپی گفت: اقداماتی که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود مانند کارهای بهداشتی است یعنی حدود چند سال تلاش می‌کنیم تا بتوانیم یک سال طول عمر زندگی افراد را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌های پیشگیری از ازدواج برای فرزندپروری نیز موثر است، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم طرح آموزش‌ پیش از ازدواج دانش‌آموزان در حد امضاء باقی نماند و حدودا هر 6 ماه از اجرای آن باید گزارشی داشته باشیم.

پوشش 67.5 درصدی غربالگری شنوایی‌سنجی در کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص طرح سامانه پیامکی مترجم ناشنوا، گفت: سازمان بهزیستی کشور توانسته است در سال گذشته، یک میلیون و 60 هزار تولد را از میان یک میلیون و 500 تولد غربالگری شنوایی‌سنجی انجام دهد و پوشش 67.5 درصدی داشته باشد.

محسنی بندپی ادامه داد: حدود 3000 نوزاد متولد شده نیازمند دریافت خدمات تخصصی بیشتر مانند کاشت حلزون، دریافت آنتی بیوتیک و غیره بودند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: تعهد کرده‌ایم در سال جاری پوشش غربالگری شنوایی‌سنجی را به بیش از 90 درصد برسانیم. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت اگر پوشش طرحی بالای 90 درصد باشد از دید این سازمان پوشش کامل است.

وی در خصوص سامانه پیامکی اعزام مترجم همراه، اضافه کرد: رونمایی از سامانه پیامکی اعزام مترجم ناشنوا در این راستا است که ناشنوایی موجب تحمیل اختلالات روحی و روانی، انزوا و ... برای ناشنوایان نشود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: به عنوان تخصصی‌ترین نهاد حاکمیتی تمام تلاش خود را حول محورهای چهار هدف کلی شامل تلاش مستمر برای پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها، توانمندسازی افراد آسیب‌دیده، مداخلات به هنگام در آسیب‌های اجتماعی و توسعه خیر جمعی و استفاده از ظرفیت نیکوکاران، ظرفیت‌های علمی و ... که همیشه در کشور وجود داشته است، انجام می‌دهد.

وی در خصوص تفاهم‌نامه‌ای که میان آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی استان با عنوان طرح آموزش پیش از ازدواج ویژه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام شده است، گفت: سازمان بهزیستی کشور همکاری استراتژیکی را با آموزش و پرورش شروع کرده تا آموزش مهارت‌های زندگی را افزایش دهد و تلاش شود که دانش‌آموزان از مهارت‌های کافی برخوردار شوند.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =