۰ نفر
۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۹
وام آسان برای انبوه سازان

روزنامه همشهری زنجان نوشت: طرح اعطای تسهیلات بدون سپرده به انبوه‌سازان قرار است با هدف نوسازی بافت‌های فرسوده مرکزی شهرها و رونق بازار مسکن اجرا ‌شود. طرحی که با حمایت انبوه‌سازان زمینه مناسبی را برای رونق در بخش کسب و کار بخش مسکن ایجاد خواهد کرد و ماحصل آن بازگشت سرمایه‌ها به این سمت است

کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در کنار افزایش معاملات مسکن و ارائه تسهیلات 80میلیون تومانی مسکن موجب می‌شود تا کم‌کم امید خروج از رکود مسکن قوت بگیرد. هر چند این روزها بازار مسکن دوران گذار از رکود را طی می‌کند اما نباید برای خروج از این اوضاع بی‌تابی کرد.

تسهیلات متنوع
مدیر امور شعب بانک مسکن استان با بیان این‌که بانک مسکن با 2 محصول تسهیلاتی و خدماتی به کمک انبوه‌سازان و پیش خریداران مسکن می‌آید، می‌گوید: این بانک در طرح‌های جدید خود اقدام به پرداخت تسهیلات بدون سپرده به انبوه‌سازان به ازای هر واحد مسکونی در مرکز استان در روش ساخت صنعتی تا سقف110 میلیون تومان کرده است. در صورت استفاده از فناوری‌های نوین و انتقال تکنولوژی130 میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود. «سلمان داشاد» می‌افزاید: سقف این تسهیلات در شهرهای کوچک برای ساخت صنعتی 90 میلیون تومان و با استفاده از فناوری‌های نوین و انتقال تکنولوژی 110 میلیون تومان تعیین شده است. این بانک برای آن دسته از سازندگان و انبوه‌سازانی که نمی‌خواهند برای ساخت مسکن خود از تسهیلات استفاده کنند اما در زمان فروش واحدهای مسکونی دچار مشکل هستند نیز طرح حمایتی پیش بینی کرده است. در این طرح بانک برای مشتریان این انبوه‌سازان که قصد خرید اقساطی منزل مسکونی دارد، طرحی را در قالب تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن اجرا می‌کند. بدین طریق بانک مسکن طرف حساب فروشنده شده و اقساط را از خریدار، حداکثر در 50 قسط 3 میلیون ریالی دریافت می‌کند. در مقابل بانک 5 درصد کارمزد دریافت می‌کند و فروشنده نیز نگران دیرکرد اقساط نیست. مدیر امور شعب بانک مسکن در این باره می‌گوید: در این شیوه واحد مسکونی در رهن بانک قرار می‌گیرد تا زمانی که اقساط خریدار به پایان برسد. به گفته وی این تسهیلات به شرطی به خریدار پرداخت می‌شود که سقف تسهیلات درخواستی از 150 میلیون تومان بالاتر نباشد. داشاد اظهار می‌کند: آن دسته از انبوه‌سازانی که در ابتدای مشارکت برای ساخت واحدهای مسکونی دچار مشکل هستند، می‌توانند از دیگر طرح بانک مسکن استفاده کنند. وی ادامه می‌دهد: در این طرح انبوه‌ساز حسابی به مبلغ یک میلیون ریال در بانک مسکن افتتاح می‌کند و سپس تمام اسناد و مدارک مورد نیاز را برای احراز به بانک می‌سپارد. مدیر امور شعب بانک مسکن می‌گوید: از این پس نظام مهندسی میزان پیشرفت پروژه‌ها را اعلام و بانک متناسب با این گزارش اقدام به پرداخت و واریز مبالغ پرداختی به خریدار می‌کند.

سود بانکی، تنها چالش
رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان با پرداختن به اوضاع کنونی بازار مسکن می‌گوید: مسکن در زنجان این روزها حالت خروج از دوران رکود را طی می‌کند و ادامه این مسیر روزهای پرفروغ مسکن را رقم خواهد زد. «رحمت‌الله قربانی» درباره تزریق وام به بخش مسکن برای تحرک در بازار می‌گوید: اعطای وام به مسکن‌سازان و انبوه‌سازان زمینه را برای رونق بازار مسکن فراهم می‌کند و تداوم این امر سرریز سرمایه‌ها را به این سمت در پی دارد. به گفته وی تنها چالش سد راه برای رونق بازار مسکن بالا بودن میزان سود بانکی است که در نتیجه آن وام گیرنده بخش مسکن بعد از دریافت وام 60 میلیون تومانی باید120 میلیون تومان تا خاتمه قسط پرداخت کند. قربانی با تأکید بر این‌که این میزان وام هنوز ارزش افزوده ندارد، ادامه می‌دهد: این میزان وام با درآمد خانوارهای شهری چون زنجان تناسب ندارد و باید در این تصمیم اتخاذ شده بانک مسکن کشور تدبیر لازم را اتحاذ کند.

راهکار خانه‌دار شدن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به ارائه راهکار برای خانه‌دار شدن خانوارها در زنجان می‌افزاید: مسئولان حوزه مسکن و بانک مسکن باید با درنظر گرفتن سطح درآمد خانوارها به دادن تسهیلات با درصد پایین اقدام کنند. وی با انتقاد از نحوه اخذ تسهیلات بانک مسکن استان به متقاضیان می‌افزاید: بانک مسکن برای اعطای تسهیلات از متقاضیان به جز ضمانت ملکی، ضمانت کسر اقساط کارمندی دریافت می‌کند که این موضوع هم از سوی دیوان عدالت اداری رد شده است. قربانی اضافه می‌کند: برخی افراد ضامن کارمندی ندارند و در گیرودار اخذ تسهیلات با مشکل مواجه می‌شوند و برخی متقاضیان نیز به رغم داشتن کسر اقساط به دلیل پرداخت نکردن در طی مسیر اقساط با مشکل مواجه می‌شوند که نتیجه آن اختلافات خانوادگی و بدهی‌های بانکی خواهد بود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک در بخش دیگر صحبت‌هایش در پاسخ به پرسش همشهری درباره اعطای تسهیلات بدون سپرده به انبوه‌سازان با هدف رونق ساخت‌و‌ساز در بافت فرسوده شهری اظهار می‌کند: به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌ها در این بخش شهر، زمینه برای ساخت و ساز با این میزان وام فراهم است و در صورت استقبال انبوه‌سازان بیش از گذشته شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود. وی آبادی بافت فرسوده شهر با اجرای این طرح را مهم می‌داند و می‌گوید: با حمایت‌های بانک مسکن در قبال اعطای وام بدون سپرده شاهد بازگشت تحرک به این بازار خواهیم بود و این در شرایطی خواهد بود که بانک عامل در دریافت تضمین‌های بانکی راه آسانی در پیش بگیرد.

سخن یکی از انبوه سازان
یکی از انبوه‌سازان شهر زنجان با تأکید بر مشخص بودن سازوکار اعطای تسهیلات بدون سپرده به انبوه‌سازان می‌گوید: هدفگذاری، مشخص بودن بافت فرسوده با همکاری شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی و نحوه بررسی کارشناسی پیشرفت پروژه در کنار اعطای وام به انبوه‌ساز باید مشخص شود. «پیمان قصابی» با انتقاد از نحوه سازوکار تشخیص پیشرفت کار برای اعطای تسهیلات از سوی کارشناس بانک مسکن می‌افزاید: نحوه تشخیص پیشرفت کار از سوی کارشناس بانک عامل با کارشناس حوزه ساخت و ساز متفاوت است و این طرز دیدگاه‌ها در اعطای تسهیلات و کند شدن پروژه تأثیر دارد. وی با تأکید بر مشخص شدن مناطق فرسوده از سوی بانک عامل و مسئولان ذی‌ربط حوزه مسکن اظهار می‌کند: تا زمانی که مناطق دارای بافت فرسوده برای ساخت و ساز مشخص نشود، ناهماهنگی در اعطای وام پیش خواهد آمد. قصابی ادامه می دهد:: تا زمانی که از دل جلسات با مسئولان و فعالان بخش خصوصی راهکار و روش‌هایی برای ساماندهی ساخت و ساز مسکن روی ندهد، تمامی معادلات بی‌نتیجه خواهد ماند. این انبوه‌ساز سختگیری در اعطای وام و بازپرداخت بانک مسکن را از دیگر چالش‌های سد راه برای اجرای این طرح عنوان می‌کند و اعتقاد دارد با این شیوه‌ها نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری راه به جایی نخواهد برد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =