دکتر صادق زیباکلام در یادداشتی علل پایین بودن سرانه مطالعه در ایران را بررسی کرده است.

عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در یادداشت خود نوشته است: « مشکل در اینجاست که چرا جوانان ایرانی حاضر هستند ٢٠،١٥ هزار تومان برای یک پیتزا بپردازند اما حاضر نیستند همان مقدار، اندکی کمتر یا بیشتر را برای خرید یک کتاب بپردازند؟ سانسور و ممیزی کتاب البته تا حدودی می‌تواند باعث کاهش مطالعه شده باشد اما کتاب‌های زیادی هستند که مجوز انتشار دریافت کرده‌اند و ممیزی هم چندان حساسیتی روی موضوعات آنها ندارد. درخصوص این دست آثار هم که بدون سانسور و ممیزی منتشر شده‌اند، همان داستان استقبال‌نکردن از خرید کتاب وجود دارد. واقعیت آن است نه گران‌بودن کتاب، نه امکان دسترسی به فضای مجازی و نه سانسور و ممیزی کتاب، دلایل پایین‌بودن سرانه مطالعه در ایران نیستند. »

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می نویسد: « در ایران اساسا چندان نیازی به مطالعه نیست تا انسان دانش و آگاهی‌هایش را بالا ببرد. مسئولان تقبل زحمت کرده و همه پرسش‌ها را پاسخ‌گو هستند و کمتر حوزه‌ای وجود دارد که مسئولان ما یا صاحبنظران دولتی‌مان اذعان کرده باشند که درخصوص آنها آگاهی ندارند؛ بنابراین در جامعه‌ای که مسئولان و اندیشمندانش پاسخ همه پرسش‌ها را می‌دانند و اساسا ابهام و تردیدی در هیچ حوزه‌ای وجود ندارد، دیگر چه نیازی می‌ماند که مردم آن جامعه بخواهند مطالعه کنند؟ »

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    4 4
    دلیل کتاب نخوندن سانسور کتاب هاس که رغبتی ایجاد نمیکنه. ولی پیتزا هیچ سانسوری نداره.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    6 0
    اقلا 20 هزار تومان می دی پیتزا می خری و می خوری و شکم آدم سیر می شه. فاجعه اونجاست که حاضریم 300 هزار تومان بدهیم تا موهایمان را مش کنند. اونم با حقوق یک میلیونی. کجای کاری دکتر؟
    • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
      3 0
      در كشور از اين دست فاجعه ها زياد است و مثنوي هفتاد من مي خواهد و همه مردم هم ميدانند ولي جالب آنست كه يك عده افراد مشهور مثل عوامل برنامه دورهمي پيدا ميشوند كه از بازنشر اين فاجعه ها پول هم در مي آورند
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    2 5
    کتاب از سال 90 به بعد واقعا گران شده ضمن اینکه دستمزدها پایینه و درامدها کمه و هزینه ها بالا است در این شرایط خوراک و پوشاک اولویت اول ادمه و کتابها هم اکثرا باری ندارند که به ادم چیزی اضافه کنه کتابهای اکادمیک رو دانشجوها برای ارتقای اساتید ترجمه کردن که حرفی برای گفتن نداره ضمن اینکه این نسل ما اینقدر درگیر کنکور و دانشگاه و کتاب و..شد که دیگه کلا اشباع شد مثل هم دوره ای های شما نبودیم جناب زیباکلام که با دو تا کتاب امتحان دادن وارد دانشگاه شدید کتاب خواندن در ایران به نظر من توجیهی نداره ادم نااگاه باشه بهتره چون دردهاش بیشتر میشه این کتابها هم برای جامعه غربی خوبه که گرفتاری نداره نه برای ما که در احتیاجات اولیه زندگی مانده ایم. پول اگر داشتیم مسافرت میرفتیم یا اینترنت سرعت بالاتری
  • بی نام IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    4 2
    گر كتاب بخوانيم متوجه موضوعات شده و كله ما بوي قرمه سبزي خواهد داد پس هر چه نادان تر باشم راحت تر زندگي مي كنم.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    2 1
    به نظرم بعضیا ازاین بابت خوشحالند وگرنه چاره ای می اندیشیدند
  • امیر IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    1 4
    عفونت های مغزی و شخصبت هابی ایران ستیز مثل صادق زیبا کلام نمیتونن جایگاهی بین مردم داشته باشند.