محمود خاقانی

تحلیل گران و صاحب نظران صنعت نفت وگاز براین باورند که داعش با پول  برخی از شیوخ و حاکمان مادام العمر درکشورهای صاحب منابع غنی نفت وگاز وامکانات حامیان غربی آنها  مسلح و آموزش دید تا تحت نام اسلام  برای تسلط برمنابع نفت وگاز عراق ، سوریه و آبهای مدیترانه ترکیه ، لبنان ، نوار غزه و مصر وارد یک جنگ خشن و کشتار مردم بی گناه درمنطقه و فرامنطقه  بشود.

صاحب نظران تجربه کودتای بسیار خشن نظامی با کمک مالی شیوخ عرب در مصر و حکم اعدام برای هزاران نفر در دادگاه هائی که درزمان بسیار کوتاه (دریک روز) صادرشدوغرب سکوت اختیار کرد را دلیل اینگونه تحلیل ها توصیف می کنند.

اما، ماجرای کودتا در ترکیه همگان را شگفت زده کرده است.  دولت رجب طیب اردوغان براساس برخی از تحلیل ها تصمیم گرفت با غرب همکاری کند و به همین دلیل تمام روابطی که با دمشق ،  بغداد و تهران داشت را دراین راستا برای مشارکت در دست یابی به منابع نفت وگاز منطقه فداکرد . هیچ یک از سیاست مداران درایران و در خارج از ایران تصور نمی کردند که مذاکرات ایران و1+5 به نتیجه برسد که رسید.

درطول یکسال پس از موفقیت این مذاکرات تلاش های زیادی بعمل آمده و هنوز می آید که قطار موفقیت این مذاکرات از ریل خارج شود و تمام آنها که در این راستا تلاش می کردند به گفته یک کارشناس استرالیائی در تله هائی گرفتار آمده اند که برای ایران پهن کردند.  

خبر کودتا در ترکیه بسیاری را بیشتر از جنایت داعش در نیس فرانسه شوکه کرد. زیرا، بطورکلی نمی توان تصور کرد که کودتای نظامی در ترکیه و یا هرکشور دیگری بدون حمایت مالی و سیاسی یک یا چند کشور خارجی که منافعی درسرنگونی و تغییر رژیم دولتی داشته باشند به ذهن نظامیان آن کشور برسد چه به اینکه به مرحله عمل درآید. هنوز باید منتظر بود ودید که رسیدگی ها در باره کودتای نافرجام ترکیه چه نتیجه ای را آشکار خواهد کرد.

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، ادعاها در ترکیه مبنی بر دست داشتن آمریکا در کودتای ترکیه را رد کرد وآقای  جان کربی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفته است که  آقای جان کری روز شنبه (۱۶ ژوئیه/ ۲۶ تیر) در گفتگویی تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترک خود نسبت به تیره‌شدن روابط ترکیه و آمریکا هشدار داده است.

گزارش ها حاکی از این است که  جان کری در جریان گفتگو با همتای ترک خود روشن ساخته که ایالات متحده آماده کمک به نهادهای ترکیه در راستای تحقیقات‌شان است، اما هر گونه اظهارنظر علنی یا ادعا در مورد دست داشتن آمریکا در کودتای نافرجام "کاملا نادرست" بوده و برای روابط دوجانبه میان ترکیه و آمریکا "مضر" است. 

اما، آقای سلیمان سویلو، وزیر کار ترکیه  در سخنانی آمریکا را متهم به دست داشتن در کودتا کرده است.رجب طیب اردوغان خواستار استرداد اقای گولن یار قدیمی اش که اینک اورا از جمله جدی ترین دشمنانش می نامد  از آمریکا شده است و بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه  تهدید کرده است که  هر کشوری  ازاقای  گولن حمایت کند به عنوان دشمن ترکیه شناخته شده و باید خود را در وضعیت جنگی با ترکیه تصور کند. اقدام دولت ترکیه در برکناری هزاران قاضی نیز موجب شگفتی شده است.

برخی از کارشناسان معتقدند که دولت اردوغان اطلاعاتی درباره برنامه ریزی برای کودتا را بدست آورده بود ولی از اینکه این کودتا چگونه و کی صورت خواهد پذیرفت بی اطلاع بوده است . به همین دلیل دولت ترکیه تصمیم گرفت که جلوی وقوع کودتا را نگیرد ولی برای سرکوب کودتا آمادگی لازم را بطور محرمانه برنامه ریزی کرده بود.

برخی دیگر از کارشناسان تصمیم اخیر دولت اردوغان برای یک گردش 180 درجه ای و بازسازی روابط دیپلماتیک با دمشق را علت نارضایتی بخشی از ارتش ترکیه می دانند.

در هرحال چنانچه کودتا موفق شده بود انتظار میرفت که نظیر حمایتی که غرب از کودتا در مصر بعمل آورد دولت کودتای نظامی  در آنکارا را هم به رسمیت بشناسند.

در هرحال کارشناسان بین المللی انرژی معتقدند که آنچه در خاورمیانه شاهد آن هستیم یک رقابت تازه مرتبط با منابع گاز طبیعی خاورمیانه و دریای مدیتریانه می باشد که اسرائیل نقش بسزائی دربرنامه ریزی آن دارد. درواقع  شعار داعش مبنی بر حکومت اسلامی عراق و شام دربرگیرنده بخش اعظم خاورمیانه و شرق دریای مدتیرانه ( شام در روزگار فعلی دربرگیرنده مناطق اشغالی فلسطین ، سوریه ، مصر ، لبنان و قبرس ) می باشد که صاحب منابع غنی هیدروکربوری بویژه  گاز طبیعی است.

 به اعتقاد برخی از تحلیل گران صنعت انرژی به همین دلیل است که جمهوری خواهان در آمریکا که درسوابق فعالیت سیاسی شان برتری (آپارتاید) سفید پوستان بررنگین پوستان ثبت شده است ، پشت پرده از  شعار و عملیات داعش با اهداف و سیاست های تدوین شده اسرائیل  و برخی سران عرب هماهنگی و حمایت می کنند.

همین ناظران می گویند اسرائیل بطور محرمانه با دولت نظامی مصر وارد مذاکره شده تا  خط لوله ای ازمنابع گازی تازه کشف شده در آبهای مورد مناقشه در شرق دریای مدیترانه  به تنها کارخانه تبدیل گاز طبیعی به گاز طبیعی مایع (LNG) درمصر انتقال دهد و گاز مایع تولیدی را از طریق کانال سوئز به بازار شرق (ژاپن ، چین و...) صادر کند.

 

همین ناظران با توجه به عملیات غیر اسلامی و انسانی داعش نظیر آنچه اخیرا" در شهر نیس فرانسه اتفاق افتاد  معتقدند داعش با قتل عام های وحشیانه و نشان دادن فیلم و عکس جنایات شان سعی دارد از اسلام یک چهره خشن ، بی انصاف ، خون ریزو مخالف انتخابات ومردم سالاری نشان دهد.

یک کارشناس انرژی در استانبول ترکیه تلفنی به من گفت :  تصور کنید دولت ترکیه که  از طریق رای مردم انتخاب شده است در همسایگی جمهوری اسلامی ایران که دولت آن از طریق صندوق های رای و نظام مردم سالاری انتخاب شده است و می توانند برای مردم منطقه به ویژه کشورهای  حوزه خلیج فارس نمونه خوبی باشند با دولت هائی که با حکومت نظامی سرکار آمده اند جایگزین شوند.

آنوقت که روسای جمهور مادام العمر و دولت های نظامی با خیال راحت و با حمایت غرب هرگونه مخالفتی را سرکوب می کنند و نفت وگاز منطقه را به تاراج می برند.

بنابراین ، سیاست تجربه شده در قرن های گذشته با روی کار آوردن حکومت های نظامی و راه اندازی جنگ وخون ریزی بین مسلمانان به بهانه اختلافات بین شیعه و سنی با اتخاذ  سیاستی مبنی بر ادامه تلاش و حمایت از  داعش بطور مخفی وسرزنش کردن عملکرد آنها درظاهر درقرن بیست و یکم کارائی ندارد. 

 

*کارشناس بین المللی انرژی

22435

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =