ریشه مشکلات سیاسی، اقتصادی و عقب ماندگی ما ایرانی ها

«ستیز ما با علم» یکی از مهمترین یادداشت های دکتر رسول جعفریان در وبلاگ نخبگان خبرانلاین بود که بازتاب های گوناگونی یافت.

دکتر جعفریان در این یادداشت نوشته است:

« طی این ده سالی که کم و بیش در باره تاریخ مفهوم علم مطالعه می کنم، نه تاریخ علم، همه اش فکر می کردم رابطه ما با علم، به رغم همه آن شعارها، نوعی رابطه خنثی یا به تعبیری لابشرط بوده است. یعنی کاری به کار علم نداشته ایم و بود و نبودش برای ما فرق نداشته است. به عبارت دیگر، علم را شرط زندگی خوب و رستگاری دنیوی نمی دانسته ایم و البته تلاش در دفع آن هم نداشته ایم.
اما اخیرا و به درستی، کمتر روزی است فکر نکنم که در اشتباه بوده ام. رابطه ما با علم، رابطه «بشرط لا» ست نه لا بشرط. ما دشمن علم هستیم. ما در حال ستیزه کردن با علم هستیم. ستیزه کردن با علم به این معنا نیست که پادگانی راه بیندازیم و با دانایی و علم بجنگیم یا علَم و کتلی بالا ببریم که ما مثلا علم نمی خواهیم، خیر، همین که بستر کار را جوری فراهم کنیم که همه از علم گریزان باشند، کافی است. طبعا هر کجا به حسب خود.»

این استاد تاریخ دانشگاه تهران تاکید می کند:

« بنده تردید ندارم بخش عمده مشکلات سیاسی و اقتصادی و عقب ماندگی ما، نداشتن علم است. اگر ما در این سی و اندی سال، بخش ناچیزی از هزینه های تندروی را خرج علم و آموزش کرده بودیم حالا در سطح جهانی موقعیت بهتری داشتیم.
همین جا برای آرامش و رستگاری روح تمام کسانی که در این صد و پنجاه سال برای پیشرفت علم تلاش کردند، از پیش از امیر کبیر و دارالفنون تاکنون، دعا می کنم. این کاری است که از دست من بر می آید و فکری است که من دارم. طبعا هر کسی در هر جای این کشور، به علم و امنیت و توسعه کشور خدمت می کند، خداوند او را پایدار بدارد. »

متن کامل این یادداشت مهم را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 5
    کسشعر گفته رفته بنده خدا...
  • فواد RO ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    4 0
    .. جناب جعفریان..بسیار دقیق و عالی گفتید.. همه جهان در جهت توسعه علمی پیش می روند، طبیعیست، همراه نشدن با آنان عقب ماندگی بهمراه دارد.. قلم و کلام موثری دارید.. اگر پیشرفت علمی دغدغتان بشود و در کلام و قلمتان همیشه تجلی یابد، بسیار موثر خواهد بیش از .."دعا می کنم. این کاری است که از دست من بر می آید" با آرزوی توفیق برای شما و مردم اهل علم..