دهه شصتی ها یک نسل خاصی در جامعه ایرانی هستند که منشا تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیادی در جامعه ایران شده اند و می شوند. علت استمرار این چالش ها را در واقع باید در مسایل جمعیت شناسی جستجو کرد.

محمد حسین نجاتی: متخصصان جمعیت شناسی به طور کلی معتقدند، اثرات یک نسل در تمامی سال های زندگی آنها قابل بررسی است و حتی پس از مرگ بسیاری از آنها، هنوز اثرات آنها در جوامع قابل رویت است. با این حال دهه شصتی ها در واقع حاصل مقطع سیاسی و اجتماعی پس از انقلاب هستند.

در سال هایی که نرخ موالید به شکل خیره کننده ای در سال های نخست انقلاب اسلامی ایران افزایش یافت و این افزایش به حدی بود که بعد از آن سیاست «فرزند کمتر، زندگی بهتر» رو آمد. افزایش موالید در دهه شصت نمودار رشد جمعیتی ایران را دچار تغییرات عمده است و اولین تاثیرات خود را در ورود به مدرسه آنها نشان داد. نیمکت های چند نفره، کمبود کلاس درد و کمبود معلم، کمبود کرسی های دانشگاهی ،سختی بالای کنکور و افزایش سال های پشت کنکور ماندن، مشکلات بیکاری و اشتغال و... از عمده چالش های این نسل است. حتی به جرات می توان گفت بحران سالمندی ایران که از دهه های آینده آغاز می شود نیز تا حد زیادی متاثر از دهه شصتی هاست.

با این حال بررسی ها نشان می دهد در دهه ۸۰ همزمان با افزایش میزان ازدواج در میان جوانان طلاق نیز از رشد قابل توجهی برخوردار شده است. آن طور که در نمودار زیر مشاهده می کنید همزمان با افزایش میزان ازدواج های دهه شصتی ها در دهه ۸۰ میزان طلاق نیز افزایش بالایی داشته است.

طلاق توافقی نیز محصول دهه شصتی هاست؟

اما نکته دیگر در این رابطه، بحث طلاق توافقی است که در حال حاضر بخش زیادی از پرونده های طلاق را به خود اختصاص داده است. تا پیش از دهه ۸۰ تعداد پرونده هایی که به صورت توافقی منجر به طلاق می شد بسیار کم بود. اما طی ۵ سال اخیر تعداد پرونده های طلاق افزایش یافته است و شبه نظر می رسد از جمله چالش های دهه شصتی هاست. طلاق توافقی چیست؟

در طلاق توافقی زن و مرد توافق می كنند از یكدیگر جدا شوند و این توافق در حكم دادگاه ثبت می شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می كند، ولی از آنجا كه بر اساس ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق با مرد است و مرد هر وقت كه بخواهد می تواند زن خود را طلاق بدهد، معمولا زنان همه یا بخشی از حقوق مالی خود را می بخشند تا همسرشان را برای جدایی راضی كنند.

حکم مربوط به درخواست طلاق توافقی معمولاً سریعتر صادر می شود. البته این امر پس از طی مراحلی صورت می گیرد؛ بدین ترتیب که اگر دادگاه نتواند اختلافات زوجین را حل و فصل نماید و آنها را به ادامه زندگی مشترک متقاعد کند، طبق «آیین نامه اجرایی تبصره یک ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق»، هر یک از طرفین را مکلف می ;km که ظرف 20 روز یک داور را از میان اقارب خود معرفی کنند.

البته در صورت موافقت ریاست محترم دادگاه هر دوی آنها می توانند یک شخص را به عنوان داور انتخاب و معرفی نمایند. همچنین داورها می بایست شرایطی مثل مسلمان بودن، بالاتر از چهل سال تمام داشتن، متأهل بودن و ... را دارا باشند. و در صورت امتناع یا عدم توانایی هر یک از زوجین نسبت به معرفی داور، دادگاه رأسا از بین افراد دیگر که واجد شرایط مربوطه باشند، داور را تعیین خواهد کرد. داوران می بایست زن و شوهر را دعوت و حداقل در دو جلسه با مذاکره و نصیحت آنها را به رفع اختلاف و سازش و ادامه زندگی مشترک تشویق کنند و در مدتی که دادگاه تعیین کرده نظر خود را نسبت به امکان یا عدم امکان سازش به دادگاه تسلیم کنند.

داوران می توانند نظرشان را جدا جدا و یا مشترکا در یک ورقه به دادگاه بدهند؛ و ملزم نیستند که هر دو یک نظر داشته باشند. مثلاً ممکن است یکی نظرش بر ادامه زندگی باشد و دیگری نظرش بر جدایی و طلاق باشد. و قاضی با توجه به نظر داوران و صحبت‌هایی که خود با زوجین انجام داده و صورت جلسات تنظیمی و دیگر شواهد و قرائن و امارات تصمیم به صدور یا عدم صدور حکم طلاق خواهد گرفت.

لازم به یادآوری است که دادگاه ملزم نیست که حتمابه نظر داوران عمل کند و آنچه که خود از مجموعه رسیدگی هایش استنباط کند برایش ملاک خواهد بود. البته مسلما نظر داورها چنانچه منطقی باشد تأثیر خود را در صدور حکم طلاق و یا عدم صدور آن خواهد گذاشت.

4742

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 117
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • salar IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    مظلومترین نسل با حیا ترین نسل و بهترین نسل هستند این دهه شصتی ها...
    • امیر EU ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      دهه شصت . نسلی که تو جنگ به دنیا امد . و در جنگ هم کشته خواهد شد
    • هادی A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      تنور طلاق را دخترها و زنهای پر توقعی داغ کرده اند که زندگی مشترک را به چشم تجارت می بینند که اگه براشون پر رونق نباشه به همش میزنند و میروند پی کسب و کاری دیگر
    • حامد A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      من خودم متولد 70 ام و این حرف شما رو قبول دارم.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      تنور کسب و کار واسه دهه هفتاد هستش. به ما دهه شصتی ها این جور وصله ها نمی چسبه.
    • میرزایی IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      دهه 60 ها تعصب بیشتری دارن و از اونجایی که همسری که انتخاب میکنن معمولا دهه 70 ها هستند نمیتونن با این قضیه کنار بیان که نتیجه اش میشه طلاق . دهه 70 ها به مدرنیته و سبک زندگی غربی سازگار شدن و راحت کنار میان ولی دهه 60 ها اینجور نیستن .
    • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      تنور طلاقو پدر مادر سنتی دهه شصتیها داغ کردن عزیز من. پدر و مادری که هنوز خیلی سنتی بودن و ما رو دیوانه کردن انقدر هر روز اصرار به ازدواجمون داشتن.
    • مهدی A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      177 8
      نسل سوخته
    • متولد دهه 50 IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      16 0
      جمعیت رو متولدین دهه 20 و دهه 30 ایجاد کرد و بیشترین سود رو هم متولدین این دهه ها بردن و بازنده بزرگ متولدین دهه 50 و 60 بودن متولیدن دهه های 20 و 30 با این کارشون باعث شدن تقاضا زیاد بشه روی همه چیز یعنی روی زمین و ملک .و...و چون ملک و زمین داشتن قیمت املاکشون چندین برابر شد در بازار کار هم چون متولدین 20 و 30 همه کار داشتند غمی نداشتن و تا تونستن از نیروی کار ارزانی که ایجاد شده بود استفاده کردن به نظر من متولدین دهه های 20 و 30 مقصر اصلی این وضغیت هستند که الان هم خودشون رو زدن به اون راه و قبول مسئولیت نمیکننو برای نصیحت کردن هم کم نمیارن من از این دوستان میپرسم که برنامه شما برای افزایش جمغیت از 30 میلیون به 80 میلیون در یک کشور خشک و بی اب و علف چه بود؟
    • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      قبول ندارم که دهه 70 با سبک زندگی غربی سازگار شدن دهه 70 ها کلا به بی بندو باری عادت کرده اند و اصول مشخصی در زندگیشون من نمیبینم اخلاقیات یا اهداف و تعاریف درستی از زندگی ندارن غربی ها اصولی در زندگی دارن در حالی ک اون اصول رو در 70 ها نمیبینیم من دهه 50 هستم و از دید من از 56 تا 66 و 67 یک نسل داریم و از 67 و 68 به بعد نسل دیگه ای شروع میشه در مورد دهه 80 ها فعلا حرف زیادی ندارم ولی شواهد نشون میده که دهه 80 ها کلا از اون اصول اولیه هم کاملا تهی هستند. رفتارهاشون اینو نشون میده متولذین 55 تا 74 و 75 تاوان اشتباهات نسل های قبل دهه 40 رو دارن میدن که بی رویه افزایش جمعیت دادن و لذا طلباق و..هم از تبعات اون هست اقتصاد خراب شد و همه چیز از بین رفت
    • امید IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      4 19
      البته مظلوم ترین نسل، نسل قبل شما بودن که رفتن جنگیدن و شهید شدن هیچکس هم به فکرشون نیست از بس شماها سر و صدا کردین و خودتونو بدبخت جلوه دادین آره عزیزم نسل سوخته دهه 40 و 50 بود که بار جنگ رو بدوش کشید نه شما
    • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      7 0
      دهه شصتی که معمولا از اون یاد میشه به نظر من متولدین 5556 تا 6667 هستن.متولدین 68 تا 76 از لحاظ طرز زندگی و تفکر تقریبا یکسانن که در نتیجه سلطه انواع تکنولوژی ها و رسانه ها بوده و همین باعث تفاوت خیلی زیاد این نسل از همه نظر با 34 سال بزرگتر از خودشون شده.
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      7 0
      وقتی تو یه مقطع زمانی تعداد زاد و ولد زیاد بشه نتیجش این میشه.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      5 1
      آقای هادی این دیدگاهها معمولا از تجارب شخصی ادم سرچشمه میگیره و درست نیست که به همه تعمیم داده بشه...اما در مورد اینکه دخترانی به دنبال منافع مالی هستند شکی نیست ولی من به شخصه این رو بد نمیدونم کما اینکه دیدم پسرانی هم هستند که دنبال چنین ازدواج هایی هستند. مشکل از اونجایی شروع میشه که در دوران اشنایی دختر و پسر شرایط مالی خودشون رو صرفا بخاطر عشق و تمایل به سر گرفتن ازدواج پنهان میکنن و به هر صورت طرف مقابلشون رو راضی نگه میدارن ولی بعد از ورود به زندگی قادر به ادامه روند قبلی نیستند...چیزی که من شخصا شاهدش بودم آقای کارمندی بودن که با دختر ثروتمندی عقد کرده بودن بعد از عقد به امید کمک مالی پدر عروس کارشون رو رها کردن ولی بعد از اینکه بی تفاوتی ایشون رو دیدن از دختر خانم جدا شدن
    • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      7 0
      در این مورد معتقدم متولدین 1315 تا 1335 پاسخ بدهند که برنامه شون چی بوده که این همه افزایش جمعیت دادن
    • بی نام US ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
      0 3
      امان از انتخاب نادرست و رفتن ب سمت جدایی
  • بی نام GB ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    ما دهه شتصتیا بدبخت به دنیا اومدویم و بدبخت هم از این دنیا می رویم ، هی وای منننننننننننننننننننننننن
    • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      384 6
      بعید می دونم قبر گیرمون بیاد..
  • بی نام A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    ما مظلومتربن نسل تاریخ ایرانیم
  • حامد IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    481 7
    دهه شصتي ها كم كم به زندگي مشترك اجباري هم عادت كنيد گويا دارن سعي ميكنن راه هاي طلاق گرفتن رو هم بروتون ببندن خيلي خنده داره حتي توافقي هم نميشه جدا شد دنبال علت جدايي كه نيستيد فقط دنبال ممنوعيت جدايي هستيد مثل اينكه بازم پاك كردن صورت مسئله مثل هميشه
    • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
      2 0
      خب کاری نداره؟؟ جدا از هم زندگی کردن مد میشه...
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    مهمترین عامل طلاق ازدواجه
    • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      100 5
      همینه دقیقا درسته شما شوخی کردی ولی جمعیت بشدت زیاد شد و ازدواج زیاد شد خب طلاق هم زیاد میشه ضمن اینکه جمعیت زیاد خودش بیکاری و...رو بوجود میاره که باعث میشه طلاق زیاد بشه زندگی دهه 60 ها با وضغ بد اقتصادی روبرو شد و نمیشه گفت که دهه 60 ها عاملش بودن
  • بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    572 8
    دههی شصتیا که ازدواج نکردن اکثرشون بیچارهها
    • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      264 3
      اومدم همین رو بگم که تو قبل من گفته بودی
    • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      البته با کسی هم ازدواج کنن بیچاره اش می کنن. من تجربه کردم.
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    393 7
    نسلی مظلوم و پر از نداشته ها نسلی که به استثنای یه عده ی کمشون غریب به اتفاق اونها هیچی از زندگیشون و جوونیشون نفهمیدن
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    286 7
    از هیچی شانس نیاوردیم
  • علی A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    سلام به همه دهه شصتی ها ما دهه شصتی ها واقعا بد بختیم ، نسل سوخته
  • الکس A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    بدبخترین و مظلومترین نسل دهه پنجاهی هستند...دهه شصتی که همشون لوس و ننر به بار اومدند
    • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      دوست عزیز دهه پنجاهی ها هم سختی هایی داشتن اما فشردگیه دهه شصت رو نداشتن کابوس کنکور بیکاری آزمون و خطای برنامه ریزی .... شواهد گویاست خیلی از دهه شصتی ها هنوز نتونستن ازدواج کنن هنوز یه شغل خوب ندارن بیشترین بلاتکلیفی مال متولدین این دهه بود
    • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      الکس جان باهات موافقم که لوس و ننر بار اومدن. با یه دختر دهه شصتی زندگی رو شروع کردم و روزگارم را سیاه کرد و ناگهان هم گذاشت و رفت.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      30 62
      همی گویم و گفته ام بارها مظلوم ترین نسل نسل به دنیا اومده ما بین سالهای 37تا47 ند.نسلی که قرارربود دهه و دوران جوانی شان شصت براشون دهه طلایی و شکوفایی باشه اما تو جنگ و مصائب اون و بعد هم سختیهای حاصل از توسعه و تعدیل اقتصادی گذشت. نسل دهه شصت تنها مشکل ناخواسته شون اینه که زیادند.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      100 9
      دهه پنچاه رونق کسب و کار و استخدامی هارو تو دهه هفتاد زیر دستشون بود... کی فهمیدن جوان دهه شصتی که به هر دری زد اونجارو گل گرفته بودن....از کار و دانشگاه و گرونی و تحریم و...
    • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      69 17
      دهه 60 ها زندگی ما دهه 50 ها رو به هم ریختن تقاضای زیاد برای کنکور و مسکن و بازار کار و..باعث شد تمام معادلات زندگی ما دهه 50 به هم بخوره هر جا میرفتیم صف بود و عملا نمیشد کاری بکنی من 57 هستم ازدواج نکردم و اینقدر تحولات سربغ بود که ما رو در بهت و حیرت فرو برد. هحوم دهه 60 به بازار مسکن باعث شد قیمت ملک بالا بره و کسی نتونه بخره بازار کار رو هم اشغال کردن و دستمزد رو پایین اوردن بعد برای یک مدرک لیسانس گرفتن اگر قبلش 4 سال وقت میذاشتی باید برای قبولیش دو سه سال و برای خوندنش 5 سال وقت میذاشتی واحد گیر نمی امد در دانشگاه همه جا صف برای انتخاب واحد بود کلا برای هر کاری ما چندین برابر انرژی گذاشتیم بعد عرضه مدرک اینقدر زیاد شد که اون همه انرژی هم بر باد رفت جمعیت از 58 زیاد شد
    • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
      2 12
      ظاهرا اینجا مسابقه بدبختی درجریانه. متاسفانه اکثر دها شصتیا که من میشناسم افرادی بشدت منفعل هستن که مطلقا حاضر نیستن زحمتی برای زندگیشون بکشن. شاید علتش همین ناامیدی هست که اینجا هم میشه دید. نسلهای قبل زحمت کش تر و کم توقعترن و دهه هفتادیها با انگیزه تر و هشیارتر. نسلهای قبلی شغلهای کم درامدتر رو پذیرفتن و کم کم خودشونو کشیدن بالا . دهه هفتادیا هم بیشتر از همه نسلها به فکر آموختن و به روز بودن و مدرن بودن هستن. دهه شصتیا هیچکدوم نیستن . ناامید و بی انگیزه هستن. کم سواد و پرتوقع هستن و فقط ناله میکنن .
  • بدون نام ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    همين كه دهه هفتادي و هشتادي نشديم يعني خوشبختي
    • دهه هفتادی IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      27 71
      برو بابا ... خوشبختی تونم داریم می بینیم
  • علی IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    باید مشاوره های رایگان قبل از ازدواج در کشور زیاد شود تا تعداد طلاق ها به مرور کمتر شوند
  • بابک A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    نسل سوخته
  • ati EU ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    دهه شصتیا نسل سوسول هستن هفتادیا الان خونه زندگیشون رو مستقل اداره می کنن اما شما حتما خواهر برادرای شصتیتون رو به خاطر دارین که یه سره خونه ی پدر و مادر لنگر انداختن و خطبه ی طلاقشون هم مشخصا این بود که آن دلبر شیرین که سپردی به منش از بس که ننر بود سپردم به ننش
    • پسر دهه هفتادی IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      13 86
      خودم مجردم و دهه هفتادیم اما رفیق دهه هفتادیم ازدواج کرد و فرزند دار شد زندگی شیرینی هم دارن
    • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      75 3
      آروم بااااا
    • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      152 6
      دهه هفتادی ها لوس و ننر هستن.ما دهه شصتی ها اگه یه پولی توی دست بابامون میدیدم مثل شما دهه هفتاد و هشتادی ها واسش نقشه نمیکشیدیم.من سی و دو سالمه هنوز نتونستم ازدواج کنم چون شرایط ازدواج و ندارم درامدم پایینه.ولی داداشم متولد دهه هفتاد هست .من روم نمیشه به بابام بگم پولم بده ولی داداشم از بابام حقوق میگیره چرا؟چون داره مثلا درس میخونه خب ما هم دانشگاه رفتیم این کارارو نکردیم.داداشم تازه عقد کرده اونم با پول بابام نصف خونه را هم کرده مهریه خانومش.این کارهارو نکردیم که شدیم نسل سوخته
    • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      129 7
      دهه شصتيها تنها نسلي در ايران بودند كه هيچ راهنمايي براي زندگي نداشتند و هر چي ياد گرفتن خودشون با سعي و خطا ياد گرفتن. اينقد اشتباه كردن و زمين خوردن و دوباره بلند شدن و هم نسلانشون رو كه بدبخت شدن ديدن كه تازه يه كم ياد گرفتن چه جوري زندگي كنن و به نسلهاي بعدي هم ياد دادن. واقعا نسلهاي بعدي به دهه شصتيها مديونن. هنوز دهه هفتاديها معني بازداشت به خاطر صداي ضبط ماشين رو نفهميدن. هنوز نمي دونن كل خوشيهاي زندگي تو دو شبكه تلويزيون با پخش برنامه هاي تكراري اونم سياه سفيد يعني چي. هنوز نمي دونن راديو صبح جمعه و قصه هاي ظهر جمعه چيه. معني قلك تانكي كه روش نوشته بود جنگ جنگ تا پيروزي يعني چي. بله ما سوسوليم كه همه عمر سوختيم و ساختيم و خورديم و خوابيديم نه شما كه كه همش رياضت كشيدين
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      122 4
      دوست محترمی که میگی دهه شصتی ها لنگر انداختن خونه پدر و مادرشون باید عرض کنم خدمتت که دهه شصتی ها نمیخوان بدون کار و درآمد مناسب ازدواج کنن که بعدا با توقعات همسر روبرو شده و طلاق بگیرن ولی دهه هفتادی ها فقط ازدواج رو میبینن که هزینه زندگی شون هم به عهده خانوادشونه و خودشون مسئولیتی قبول نمیکنن
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      9 3
      اره زندگی تشکیل دادید اما با پول وکار بابات...
  • مهدی US ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    98 3
    بچه های این دوره با یک سری شعارهای متفاوت با واقعیت بزرگ شدند که این پوچی وبیدار شدن بعدها وبعدها در طول زندگیشون اثرات مخربی گذاشته میگذارد ..... و فقط میشه تاسف خورد همین ....
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    207 5
    من خودم یه دهه شصتی هستم . نه از لذت کودکی رو بردم نه لذت نوجوونی رو حالا هم همش دنبال کار و حتما فردا هم باید دنبال قبر بگردن خاکم کنم . البته با این اوضاع و فشارای روانی زیاد عمر نمیکنم
  • عطا IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    187 4
    آنهم از سیاست غلط بود که باعث افزایش جمعیت شد و حالا اثرش نمایان میشود . بابا جمعیت باید کم شود
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    206 4
    در ايران تمامي نسل ها به خودشان مي گويند : نسل سوخته. اين نشان از افسردگي تمامي نسلها دارد.
  • رامین IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    دوستان دهه شصتی همه چیز رو به نام خودشون زدن از ماجرای جنگ و جنگزدگی تا برنامه های تلویزیونی و کارتون هاش و از همه مهمتر نسلی که بسیاری از ارزش های اجتماعی ایران رو به خاکستر تبدیل کرد و در اکثر آمارها شاهکار این نسل رو در اعتیاد ،طلاق و ......شاهد هستیم متاسفانه بخش عمده ای از بچه های دهه پنجاه پای این نسل سوختند و تاوان سنگینی دادند چون شاهد از بین رفتن باورهایی مثل جوانمردی ، پاکدامنی ، صداقت شدند باورهایی که دهه پنجاه با آن بزرگ شده بود و در کوچه و خیابان نشانه های آن را هر روز می دید ولی شصتی ها به انها ضرب شصت بزرگی وارد کردند اما در ادامه پنجاهی ها در سکوت و فروتنی نظاره گر تغییراتی خواهند بود که هفتادی ها و هشتادی ها به نسل شصتی تحمیل خواهند کرد.
    • ایرانی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      8 2
      مساله اینه که دهه شصتی به نظر من اونایی نیستن که در مثلا سال 6768 بدنیا اومدن. من که سال 59 بدنیا اومدم و همون موقع بخاطر شروع جنگ حتی شیر خشک نبود که برام بخرن یا همه دوران کودکی و مدرسه ام در بمباران و موشک باران گذشت. با تن لرزه های صدای موشک و خمپاره تو پناهگاه. با اژیر سفید و قرمز من و امثال من دهه شصتی محسوب می شیم وگرنه اونی که سال 67 بدنیا اومده جنگی رو ندیده کمبودی رو حس نکرده.جنگ یکی از مسائل بچه های هم نسل منه. کدوم یکی از هم نسلای من یادشونه تفریح مثل بچه های نسلای بعد داشته باشن.
    • 50 IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      19 47
      آفرین
  • محمد IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    متهم اصلی این دهه 70یا هستن که زود عاشق میشن و زود فارغ
    • بی نام DE ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      6 1
      خب هنوز بچه اند و وقت ازدواجشون نيست. بزرگترينشان بيست و پنج ساله است. من واقعا نمى فهمم چرا انقدر اصرار به زود ازدواج كردن دارند. آنهم به خرج خانواده. آنهم از كنكور دادنشونه. من دلم مى خواست در كنار كارم، درس تازه اى هم بخوانم و پنجشنبه رفتم كنكور دادم. انقدر پرسشهايشان ساده بود كه دلم مى خواست سرم را بكوبم به ميز. من هميشه از ساده و آسان شدن مشكلات و رفاه بيشتر نسل هاى بعدى خوشحال مى شوم ولى انصافا دلم به حال خودمان سوخت. با چه دلهره اى رفتيم كنكور داديم ته تهران. چقدر سوالها سخت و پيچيده و مفهومى بودند. حالا همه چيز ساده و آسان شده. ايشالا كه قدر بدونند.
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    80 25
    نسل سوخته
  • محمد A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    182 4
    فقط میتونم بگم ما نسلی بودیم که معنی لذت زندگی رو نفهمیدیم ، تنها نسلی هستیم که بچگی ، نوجوانی ، جوانی و الانم میانسالی برامون هیچ فرقی نکرده
    • محمد A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      103 4
      دقیقا....اصلا نفهمیدیم دهه دوم و سوم زندگیمون چی شد من که الان در اول دهه چهارم هستم و چشمم آب نمیخوره....همش تو کلاس درس و دانشگاه....خیر سرمون دانشجوی دکتری هستیم...هنوز یک کار مشخص و آینده دار و بیمه ندارم...ازدواج نکردم....هیچ وقت تفریح درست و درمونی انجام ندادم....مسافرت داخلی بدرد بخور و مسافرت خارجی نرفتم...اگه این اعتقاد مذهبی و دینیم نبود معلوم نیست کارمون دیگه به کجا میکشید
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    86 8
    طلاق یک چیز طبیعی هسته کی گفته که دو نفر با هم ازدواج می کنن تا اخر عمر حتما باید کنار هم باشن در گذشته هم که طلاق کم بود به این دلیل بود که زن ها توانایی استقلال مالی نداشتن و مجبور بودن بسوزن و بسازن اگه مشکلی تو زندگی بود یا زندگی خودشون رو فدای ارامش بچه هاشون می کردن و مثل الان هم پر توقع نبودن
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    67 3
    چشم مسئولان روشن
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    78 4
    هه فقط بلدیم حرف بزنیم که ما چقدر بدبختیم بعد ذوق کنیم که بهم گفتیم بدبخت خوب آخرش چی شد نسلی که اینقدر زور گفتن بهمون و همه چیرو برامون منع کردن صورت مساله هامونو پاک کردن دیگه یاد گرفتیم بگیم ما بدبخت عالم و آدم هستیم و بعد ذوق کنیم خود این مساله واقعا باعث فلاکت مملکت هست که جوانان یک نسل آن خودشان را بدبخت انگاشته و به این انگاشتگی ببالند واقعا باعث تاسفه که مسئولین ما سرشون هنوز زیر برفه و خبر ندارن که این فلاکت و بدبخت انگاری آثار بمراتب زیان بار تر و مداوم تری برای کل آینده کشور خواهد داشت
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    105 3
    اینا که هیچ چی نیست .به فکر پیریمون باشیم که یه چرک خشک کن گیرمون نمیاد بخوریم.اینهمه داریم با هم پیر میشیم دیگه
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      66 1
      جمله ی طلایی:" داریم با هم پیر میشیم."
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    103 5
    من یک دهه شصتی هستم کسی که همسرش یک روز بعد عقد،نه عروسی مهریه را به اجرا گذاشت و درخواست طلاق دااد
    • بی نام US ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      74 14
      یعنی خودت تقصیری نداشتی انتخابت غلط بوده
  • رسا IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    81 2
    لطف کنید یک آمار دقیق از مجردهای دهه شصتی به تفکیک جنسیت ارائه بدید تا شکرگذار خدا باشید که خیلی ها هنوز و یا شاید هیچوقت ازدواج نکنند از این دهه شصتیها وگرنه آمارتون واویلا می شد
  • رضا IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    63 8
    ما دهه 60یا سوخته ترین نسلیم، به دنیا اومدیم جنگ بود، کودکیمون تو دوران پس از جنگ بود و چیزی نداشتیم، موقع کنکور بیشترین شرکت کننده رو داشتیم و کمترین قبولی، موقع سربازی بدترین قانون ها و بدترین جاها واسه ما بود، موقع ارشد بیتشرین شرکت کننده و کمترین قبولی، با عقایدی بزرگ شدیم که اکثرمون مجرد موندیم، چون محدود بودیم، هر اتفاقی افتاد واسه دهه 60یا بود. نمونش خود من 30 سالمه هنوز مجردم و کارگر ...
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    نسل طلبکار
    • مریم IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      78 4
      دهه 60یا صداشونم درنیومده فعلا که صدای دهه هفتادیا همه جا پر شده
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    22 54
    با خوندن این مطلب فهمیدم کودتا ترکیه هم تقصیر دهه شصتی هاست
  • بهزاد IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    14 64
    من فکر کنم کسی که داره این کامنت ها رو می خونه و اگه صلاخ دید درج می کنه، خوش دهه شصتیه، چون نظرات مخالف رو درج نمی کنه.
  • امید A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    42 5
    خدایا آخه تا کی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام RO ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    10 37
    اگه می دونستند طلاق چیه و چه عاقبتی داره هر دو طرف سعی می کردند خودشون اصلاح کنند تا طلاق بگیرند مگر در موارد فوق استثنایی واقعا دارم می گم
    • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      4 0
      خب شما یه سری عواقبشو بگو تا متنبه شیم
  • حامد IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    62 3
    ماشدیم چوب دوسرسوخته نه راه پس داریم نه راه پیش...
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    40 2
    دقیقا راز بقاس قوی ترها زنده میمونن و زندگی میکنن و ضعیفها میمیرن ک تو اینموضوع منظورم توان مالی افراد هست اگه پولداربوده یه دهه شصتی خیلیم بش خوشگذشته مهم پوله تو زندگی ادما این واقعیته
  • دهه هفتادی IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    مـــــــــوندم شما دهه شصتیا تا کِی میخواید بگید نسل سوخته ایم ؟؟ ... ول کنید این سوسول بازیا رو .. ما هفتادیا ازدواج کردیم سر خونه زندگی مونیم
    • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      17 74
      خخخ دهه شصتیا چه منفیایی دارن میدن
    • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      81 4
      اگر اون کمبود ها و مشکلات دهه ما را می دیدی این حرف را نمی زدی،البته حق هم دارید چون تا کسی چیزی نبینه چیزی نمی فهمه،کلاس های پر جمعیت،نیمکت های 3 یا چهار نفره،مدارس دوشیفته و سه شیفته،کمبود اقلام خوراکی و تحصیلی بعدش هم به غول کنکور خوردیم که از هر 10 نفر یکی قبول مید اون هم بیشتر در رشته های درب و داغون و جاهای پرت بعد از دانشگاه هم به مشکل بیکاری خوردیم،این تازه به جز فشار جنگ بودمن تازه تهران بودم و زیاد جنگ را حس نمی کردم ولی هر بار که هواپیماهای عراقی میامدند و دیوار صوتی را میشکستند یا موشکی منفجر می شد تمام تنم مان می لرزید،صدای اژیر قرمز میامد می گفتی الان کجا را می خواهند بزنند و ایا زنده می مانم،حالا حساب کن در خوزستان و نواحی مرزی دیگر چه خبر بوده
    • بی نام A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
      10 2
      باپول بابا شماها یه وظیفه بیشتر ندارید، اگه اونم بتونید بدرستی انجام بدین
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    76 9
    والا ما دهه پنجاهی ها هم کم از شصتی ها نداریم اتفاقا سختی های جنگ را ما بیشتر درک کردیم و چشیدیم دهه شصتی ها تازه به دنیا می آمدند ولی کلاس اول رفتن من هم زمان با شروع جنگ بود اول مهر 59
    • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      52 3
      ما وقتی چشم باز کردیم دیدم دهه 60 ها دارن زیاد میشن و توی خونه همه جا رو اشعال کرده بودن و بیرون در جامعه هم همه جا رو داشتن میگرفتن مدرسه ها رو چند شیفته کردن و کنکور رو هم بسیار سخت کردن من دهه 50 هستم دوستان دهه 60 هجوم اوردن برای دانشگاه و ظرفیتها هم ناچیز بود از هر 10 نفر یکی شاید میتونست قبول بشه خلاصه هیشکی نمیگه زندگی دهه 50 ها رو هم این دوستان به هم ریختن و عملا زندگی ناممکن شد برای بدست اوردن چیزای بی ارزش باید چندین برابر قبل وقت و هزینه میگذاشتیم از حمل و نقل و اتوبوس های شلوغ و...بگیر تا گرفتن یک فوق دیپلم کلی هزینه میبرد چون ترافیک زیاد بود.میتونم بگم متولدین دهه 20 و 30 با این افزایش جمعیت هم زندگی ما رو خراب کردن و هم کشور رو فلج کردن
  • مجیدپرسپولیسی US ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    72 3
    این دهه هفتاد و هشتادیا که دارند دهه شصت رو مسخره میکنم فقط یه نمونه رو براتون میگم من سنم هشت سال بود سال 65 از مدرسه تعطیل شده بودیم و بعشق بازی رفتیم پارک که کنار وسایل بازی پر شده بود از جنازه هایی که مادرانشان اخرین حرفها را داشتند با فرزندانشان میزدند حالیت نمیشه این حرفها رو بزار یک چیز دیگه برات تعریف کنم تا عمق فاجعه رو بفهمی در نه سالگی همراه با مرحوم پدرم داشتیم برمیگشتیم خونه یه دفه در ارتفاع پایین هواپیماهای عراقی رو دیدیم که بمبارانشان رو انجام داده بودند و شهر از ترس و هراس بهم ریخته بود و مردم دوان دوان و سراسیمه به سمت خانه هایشان می دویدند من تا خونه استرس داشتم که بلایی سرخانواده ام نیومده باشه و وقتی رسیدم صورت رنگ پریده مادرم رو دیدم ای دل غافل
  • مجتبی IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    43 5
    نسل سوخته....تمام
    • بی نام A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      5 0
      ... یادت نمیاد ملت ساعت ۵ صبح تو صف شیر یارانه ای وامیستادن. یادم هست که همه جای مشهد گاز نداشت. تازه سال ۶۴ مناطق مرکزی مشهد دارای گاز شد. یه مخزن ۱۰۰۰ لیتری نفت کنار حیاط داشتیم. کلاسهامون ۲ شیفت بود و پشت هر نیمکت ۳ نفر مینشستیم. همه چیز کوپنی بود. واسه کنکور اینقدر سهمیه وجود داشت که دیگه به ما جا نمیرسید. تو هر خونه ۳،۴ تا بچه بود. ما چوب کوتاهی ننه بابامون رو خوردیم. انتخاب خودمون نبود. اما الان شما هفتادیها و هشتادیها به لطف بدبختی که ما از جمعیت زیاد کشیدیم در ناز و نعمت هستید. چون این ما هستیم که هر چیزی را نداشتیم واسه شما تهیه کردیم آن هم با خودداری ازازدواج و فرزندآوری تا فضا برای شما باز باشد
  • بیتا A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    دهه شصتی ها با این تعداد زیادشون همگی تنبل و تن پرور و پرمدعا هستن و از دماغ فیل افتادن. بیچاره ها توهم زدن که بهشون ظلم شده و همه باید بهشون تعظیم کنن زمان جنگ رو ما با تمام وجود حس کردیم. اینا زمان جنگ بچه جغله شیرخوره بودن که یه ذره اگه از خودشون غیرت و همت نشون داده بودن و منتظر حمایت کسی نمی موندن، همشون الان زندگی های خوب داشتن. یه جوری از کنکور حرف می زنن انگار ما کنکور نداشتیم متاسفانه دنبال هلو برو تو گلو هستن.
    • حمید US ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
      1 3
      مرسی بیتا خانم. گل گفتی. هرجای جدید که می خوایم بریم سر کار، با این تجربه و سن و سالمون، بهمون می گن شما شرایط این کار رو قبول نداری نداشته باش. تا دلت بخواد جوونای 30 ساله هست که با 800 تومن هم با کله میان کار می کنن. اصلا بازار کار رو منهدم کردن. اینا به کنار، از زمین و زمان هم طلبکارن.
  • کامیاب A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    74 3
    ما نسلی هستیم که همیشه توی صف بودیم صف کوپن صف نفت نون کلاس درس باشگاه و آتاری کنکور کار ازدواج یارانه طلاق قبر ولی دهه های بعد از ما بدونن ما تقصیری ندشتیم خواستن و ما بدنیا اومدیم ولی نزاشتیم اونها درد های مارو بکشن تجربه ما باعث شد ابعاد زندگی برای مردم بهتر درک بشه حقوق و آینده فرزند رعایت بشه ما می تونستیم نیروی پرش این کشور باشیم حیف که قدرت طلبی فساد نا برابری تحقیر تو سری مارو نابود کرد این برای مسولین که درس نخواهد شد ولی مردم باید بدونن
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    7 2
    نسل های بعد از دهه شصت مدیون نسل دهه شصت هستند...باور کنید چون نسل دهه شصت نسل آزمون و خطا بود برای مسولین تا تجربه اداره مملکت را بدست بیارند برا نسل های بعد خبرانلاین ممنونم که هرازگاهی یادی از ما دهه شصتی ها میکنی
  • نكته A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    8 0
    آقا اجازه ؟ 58 و 59 هم جزو دهه شصتيها هستن همون شرايطو دارن دقيقا يعني به نظر من منظور دهه بعد از انقلابه دهه بعد از انقلاب بود كه جمعيت تركيد
  • اي امان A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    9 0
    ما نسل بعد از انقلاب يه كار مهمي كه انجام داديم اين بود كه حاضر نشديم بي حساب و كتاب ازدواج كنيم و مثل ... توليد مثل كنيم بدون اينكه بسنجيم آيا وضعيت كشور و ... جوابگوي فرزندانمان خواهد بود يا نه يعني واقعا با همه سختيهايي كه مي كشيم از جمله مجردي اما حاضر نشديم انسان هاي بي گناهي را به اميد واهي به اين دنيا بياريم كه سختيهايي مثل ما رو تحمل كنن
  • امید A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    8 1
    من خودم دهه 60 هستم بزرگترین اشتباه زندگیم این بود که مهریه رو بالا قبول کردم و دقیقا شد ابزار سوء استفاده و زورگویی به من و منبع درآمد در زمان ازدواج ما اینقدر اطلاع رسانی و فضای مجازی وجود نداشت . لطفا این اشتباه رو نکنید که تا آخر عمر اسیر و بدبخت خواهید شد.
  • فر A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    8 1
    دهه شصتی ها حجب و حیا دارن من خودم هنوز با اینکه ازدواج کردم روم نمیشه جلوی بابام پامو دراز کنم می امدتو اتاقم سریع جمع می کردم خودمو حرمت نگه دارن درک دارن دهه هفتادیا شلواراشون نشان از استقامتشون در برابر مسئل و مشکلات داره
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    69 0
    دکتر فرهاد میثمی ناشر کتاب های کنکور اندیشه سازان بود. توی مقدمه کتاباش درباره این همه فشار و بدبختی این نسل کج و موج نوشته بود. نسل آزمون و خطا. نسل خسته، بلاتکلیف، آگاه اما سرخورده و پر از حسرت. نسلی که اشتباهات دیگران رو تا آخر عمر به دوش خواهد کشید، اما اینقدر تناقض دیده که جرات تغییر هم نداره.
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    59 4
    همه مشکل ها به خاطر جمعیت زیاده
  • حمید EU ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    62 0
    فقط باید جمعیت کمتر شود تا از میزان بیکاری کاسته شود. این اولین شرط پیشرفت پس از مدیدریت صحیح است. دهه شصتیها مثل من هم جمعیت زیادی داشتن و هم مدیریت افتضاح
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    12 67
    ابغض الحلال عندالله الطلاق بدترین حلال نزد خدای متعال طلاق وجدایی است
  • دهه هفتادی A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    10 65
    خب چشماتونو باز کنید که بعدشم ادم و عالم رو مقصر ندونید..
  • عباس IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    6 1
    من قبول دارم نسل دهه شصت سختی های زیادی کشیده ولی هفتادی ها هم کم سختی نکشیدن. ضمن اینکه از هر چیزی برای اختلاف استفاده نکنیم. ما همه یه ملتیم. دهه ی پنجاه و شصت و هفتاد نداره. الان همه یه جوریم. نه شصتیا کار دارن و نه هفتادیا. همه ی هفتادیا این آدمای مضحکی که تو شبکه های اجتماع یا جامعه می بینید نیستن. خیلی آدمای درست حسابی توشون هست. من به دهه شصتی ها حق می دم که دلخورن ولی خواهشا اینقد هفتادی ها رو تحقیر نکنید. مسئولین کم کارن تقصیر ماست. ضمن اینکه تولد ما که اختیاری نبوده، اگه بود نه شما دهه شصتی می شدید نه ما دهه هفتادی.
  • امیرحسین A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    7 1
    دهه شصتی ها هرچی که خودشون نداشتن ، دوست دارن نسل بعدیشون داشته باشه ، بهترین نسل دهه شصته چون هیچ وقت تنها نبودیم و هم بازی داشتیم ، و با هم تو اوج جنگ و نداری و ... خوش بودیم
  • دهه 30 A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    1 0
    همه دیگران رامقصر می دونن تقریبا همه چیز بر علیه زندگی 2نفره شده پولداری بی پولی اخلاق خانواده جامعه و.............
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    6 0
    واقعا این دهه شصتی ها خیلی مظلوم واقع شده اند. خیلی سختی کشیدند و مدام سر خود را به دیوار کوفتند تا راهی به سوی آینده برای خود باز کنند.
  • دهه شصت بدبخت IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    5 0
    وقتی حقوق نجومی آقایون هست ما دهه شصت ها فقط برای رنج و عذاب به دنیا آمده ایم .نسل سوخته .از زندگی چیزی نفهمید یم . بیکاری . عدم امنیت شغلی .چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟یعنی یه ذره خاک ایران برای دهه شصت ها نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام GB ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    3 1
    اینجوری نمیشه تحلیل کرد. صبر کنید نتیجه ازدواج های دهه هفتادی ها رو هم خواهیم دید. تا زمانی که فاصله طبقاتی و وضعیت نامساعد اقتصادی حاکم باشه همین آش و همین کاسه هست. ضمنا اگر میشه دهه های قبلی رو هم با هم مقایسه کنید مثلا دهه پنجاهی ها با دهه چهلی ها.
  • علیرضا DE ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 1
    بسیار مهم است که هر نسل را بخوبی دریابیم و با شرایط امروز خودمان را وفق دهیم جدا کردن مردم یک کشور با رنگ دهه یا زبان یا فرهنگ های محلی هیچ پیشرفت برای کشور حاصل نخواهد شد ما از یک کشوریم با سنین مختلف که در شرایط زمانی خاص رشد جمعیت بیشتر یا کمتر بوده نوابغ و کارگر و کارمند از نسلهای گذشته و نسلهای بعدی داریم هیچ تفاوتی نیست حتی دهه۴٠هم با تکنولوژی امروز زندگی میکند. تقریبا این صحبتهایی که از دهه ها میشه وقت تلف کردن و.... قبلا دولتها از دولتهای قبل از خودشون انتقاد میکردن الان داریم وارد جزییات میشیم و آدمها از آدمهای قبل خودشون انتقاد میکنن. آیا بهتر نیست بیاییم راجب محیط زیست ،نابودی جنگلها ،کم آبی ،آلودگی،هوا ،بهدااشت ،نابودی اعتیاد،بهبود فضای کسب وکار صحبت کنیم
  • متین IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    2 1
    اینکه آمار طلاق رو کدوم نسل کم و زیاد کرده اساس منطقی نداره. آمار طلاق به هزار و یک علت بالا و پایین میشه و یکی از عوامل مهمش بالارفتن سطح آگاهی مردمه. اینجور آماردادن های فله ای و حکم صادرکردن های فله ای از قدیم هم تو ایران رایج بوده و متاسفانه همیشه تصمیمات غلطی هم بر اساسش گرفته شده. مشحصا وقتی تعداد افراد در سن ازدواج بالا باشه آمار طلاق هم به همون نسبت بالا میره و این ربطی به دهه ۶۰ و ۷۰ نداره. اینکه دهه شصتی ها نسل پرعقده ای هستند تا حدودی درسته چون ما واقعن کودکی و نوجوانی بدی داشتیم. اما هیچ کذام اینها دلیل نمیشه بشینیم بگیم ما بدبختیم. هر کس مسيول ۹۰ درصد زندگی خودشه و میتونه بهترین ها رو ایجاد کنه و یا انتخاب کنه بدبخت بمونه و برای بدبختیش هزار بهانه جور کنه.
  • مقیمی A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    4 1
    تا وقتی دخترها به ازدواج بعنوان راهی برای خلاصی از خانه پدری و همینطور رسیدن به رفاه مورد نظرشان نگاه می کنندو پسرها ازدواج را برعهده گرفتن مسئولیتهائی که قبلاًمادرشان بعهده داشت و اینک باید همسرشان برعهده بگیرد اوضاع همینه که هست . این وسط عشق گم شده و تعهد با هم بودن در هر شرایطی
  • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    4 0
    من که متولد 64 ام حالا حالا هم قصد ازدواج ندارم :
  • حسینی دولت آبادی از قزوین A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    14 0
    دعوا نکنید. بجای یافتن مقصر دایم به هم می پریم. مقصر کسانی هستند که سالانه صدها و هزاران میلیارد تومان پول مملکت رو که باید برای اشتغال و سازندگی صرف بشه را برای امور فرهنگی میگیرند و خروجی مشاهده نمیشه. کسانی مقصرند که ......... بقیه اش مسلما قابل چاپ نیست.
  • زیبا احمدیان از تبریز A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    1 0
    بله ما دهه شصتی ها مقصریم
  • مصیب A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    10 1
    نسلی که با دنیا اومدنش شیر خشک تو کشور کم و نایاب شد. نسلی که با ورودشون به مدارس مجبور میشدن سه نفری رو یه میکن تو اتاق کوچیک با سی چهل نفر درس بخونن . تازه کلاس الف و ب. نسلی که پشت کنکور موند و حتی دانشگاه آزاد براش آرزو بود. نسلی که خواست عاشق بشه و زن و زندگی بیاره ولی تحریم ها از همه جهت تحريمش کرد. نسلی که برا کار به هر دری میزنه ولی همیشه شرمنده زن و بچشه. نسلی با آرزوهای رویایی و دستاي خالی. نسل سوخته.سوخته سوخته.
  • بی نام IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    3 0
    یعنی جالب دعوای بین دهه هاست . مگه ماها از کجا اومدیم ؟ غیره اینکه از پدر و مادر متولد شدیم و دست پرورده نسل قبلی هستیم؟خوب یا بدمون توی هر نسل بر میگرده به تربیت نسل قبل . دهه شصت لوسه یا نسل سوخته ؟ چرا کنترل جمعیت نکردن و تربیت درست ،که حالا طلب دارن ازمون خودمم دهه شصتیم یا دهه هفتاد بی قیدن و غرب زده ؟چرا تو تربیتشون دقت نشده ؟ فقط از جامعه ناله میکنیم .بماند که یه چیزایی دست خودمون نیست و جامعه تحمیل کرده. توی ازدواجمون دقت نمیکنیم توقع داریم جامعه برامون درستش کنه . یا شما دهه هفتادیا حاظرید با یه جوانی سالم که کار داره با حقوق کم زندگی کنی؟خونه اجاره و بی ماشین . باباشم نداره کمکش کنه . خیلی هاتون میگید نه . ولی دهه های قبل شما قبول میکردن. نشون از تغییر معیار داره .
  • عطا IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    4 0
    نقاشیهامون تا 7 سالگی هواپیما ایرانی جلو تانک عراقی بود رفتیم مدرسه کلاسها 60 70 نفره کنکورمون چنان رقابتی بود که با تراز 7000 ساوه قبول میشدبم اوج بیکاری و رکود تاریخ ایران خورد به زمان سره کار رفتن ما وام خنده داره ازدواج و اوج طلاق زمان ازدواجمون رو دیرتر کرد بهتون قول میدم زمان مردنمون قیمت قبر 10 برابر میشه جا هم نیس اینقدر که تقاضا زیاده خدا رو شکر دیگه این مشکل به ما ربطی نداره وراث سختشون میشه.اینم اخر عاقبت نسل سوخته نسل جنگ نسل ارتش 20 میلیونی
  • ساسان IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    7 0
    ساعت 5 صبح بود پدرم صبحانه می خورد من شام...به تفاوت نسلها می اندیشم
  • fati IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    2 2
    من دهه چهلی هستم، جوون دهه شصت، که نه زندگی کردیم ونه جوونی کردیم، الان هم در گیر کار ازدواج بچه‌ها مون هستیم، نسل سوخته ما هستیم که فکر میکنم فقط با مرگ میتونیم آرامش بگیریم.
  • بی نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    3 2
    عجب نابعه هایی هستید. سر اینکه کدوم نسل بدبخت تره دارید با هم بحث می کنید