تعطیلات خود را چگونه در ترافیک گذراندید؟/ روایتی از جاده‌نشینی مسافران عید فطر

یک هفته از تعطیلات عیدفطر می گذرد و گرچه حجم سفرها و ترافیک در جاده های شمالی کاهش یافته اما با این حال ماموران پلیس هنوز از ترافیک نیمه سنگین در محورهای شمالی خبر می دهند.

مینا افشار: تعطیلات 3 روزه عیدفطر فرصت مناسبی برای مسافرت و گذراندن اوقات فراغت بود اما سفرهای مردم و حجم ترافیک خودروها در ایام تعطیلات عید فطر که از تعطیلات نوروز هم بیشتر بود موجب شد مسافران در ترافیک سنگین گرفتار شوند. به نحوی که با گذشت چند روز هنوز جاده های کشور با ترافیک نیمه سنگینی رو به روست و گردشگران راه 5 ساعته برای رسیدن به برخی از شهرهای شمالی کشور را 21 ساعته طی کردند، این حجم انبوه سفرها وعده توزیع سفر در ایام سال را بار دیگر یادآوری می کند.

پوشش اخبار لحظه به لحظه وضعیت جاده‌های شمال کشور از 2 روز پیش از شروع تعطیلات عیدفطر تبدیل به بخش ثابت خبرگزاری‌ها شد، عده‌ای هم از طریق تلگرام در جریان این اخبار قرار داشتند اما با وجود اعلام رسانه‌ها مبنی بر ترافیک شدید جاده‌های منتهی به شمال کشور، مسافران همچنان مصرانه راه جاده را پیش می‌گرفتند و ساعت‌ها ماندن در ترافیک را به تغییر مقصد سفرشان ترجیح می‌دادند.

این در حالیست که دو روز قبل از تعطیلات عید فطر، جاده چالوس قفل شد. در این میان رئیس پلیس راه البرز از وجود ترافیک سنگین در محور «کرج - چالوس» خبر داد.

سرهنگ رضا اکبری گفت: با توجه به آغاز سفرهای عید فطر پیش‌بینی می‌شود از (سه شنبه 15 تیرماه) در محورهای «ترهان - کرج»، «کرج - چالوس» و «کرج - قزوین» شاهد ترافیک باشیم.

اما جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: از آنجا که سه شنبه آخرین روز ماه مبارک رمضان است و تعطیلات ۳ روزه را در پیش داریم، پیش بینی می‌شود ترافیک پرحجمی را شاهد باشیم. 

سردار موسی امیری جانشین پلیس راهور ناجا، گفت: با توجه به آغاز سفرها، از (سه شنبه 15 تیرماه) طرح تابستانی پلیس راهور آغاز می شود. همکاران ما در پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نقاط حادثه خیز و همچنین در جاده‌های سراسر کشور حضور فعال تر داشته و مأموریت طرح نوروزی را اجرا خواهند کرد.

سردار امیری با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود جاده‌های شمالی کشور از ترافیک پرحجمی برخوردار باشد، گفت: از این رو تمهیدات ویژه‌ تری در ۴ محور فیروزکوه، هراز، چالوس، و کرج-رشت برقرار می شود. در این چهار محور تردد هرگونه خودروی سنگین ممنوع و این در حالی است که از ظهر سه شنبه در ساعت ۱۴ نیر جاده کرج چالوس یک طرفه خواهد شد.

این در حالیست که پیش از آن رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه از (سه شنبه) 15 تیرماه طرح تابستانی آغاز و تا 4 مهرماه ادامه دارد، تمهیدات پلیس راهور را برای تعطیلات عید فطر و تابستان تشریح کرد.

او همچنين از فعاليت هاي بيشتر گشت هاي نامحسوس پليس راهور خبر داد و گفت: با اجراي طرح تابستانه فعاليت گشت هاي نامحسوس بيشتر شده و اين پليس با رانندگاني که رفتارهاي پرخطر انجام مي دهند برخورد جدي خواهد داشت و همکاران در پليس راهور توجيه شده اند که هيچ گونه اغماضي در خصوص مشاهده تخلفات حادثه ساز نخواهند داشت.

اين مقام انتظامي گفت: خودروي رانندگان متخلف و حادثه ساز برابر مقررات توقيف و از ادامه سفر باز خواهند ماند.

اما یک روز مانده به تعطیلات عید فطر، رئیس پلیس راه البرز از یک طرفه شدن محور کرج- چالوس از ساعت ۱۸ همانروز به سمت چالوس خبر داد.

سرهنگ رضا اکبری در مورد وضعیت ترافیکی محورهای مواصلاتی استان البرز گفت: ترافیک سنگین در محور کرج - چالوس وجود دارد. محور کرج - چالوس از ساعت 18 (سه شنبه 15 تیرماه) تا ساعت 6 بامداد فردا به سمت چالوس یک طرفه می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا از سنگینی شدید بار ترافیک در محورهای چالوس و هراز خبر داد.

سرهنگ عین الله جهانی با اشاره به تداوم بار ترافیک سنگین در محورهای هراز و چالوس و پیش بینی افزایش بیشتر این بار پس از پایان نماز عید فطر گفت: بر این اساس محور چالوس تا اطلاع ثانویی و تخلیه بار ترافیکی از میدان امیرکبیر کرج به سمت شمال یکطرفه شد.

او گفت: همچنین با توجه به ورودی و خروجی های متعدد محور هراز و برابر تدابیر اتخاذ شده این محور به صورت مقطعی تا اطلاع ثانوی با استقرار تیم های پلیس راه به سمت شمال یکطرفه خواهد شد و تلاش می شود بیشترین زمان به بار ترافیک جنوب به شمال اختصاص یابد.

در این میان سرهنگ محمدحسین حمیدی، سرعت و سبقت غیرمجاز، تردد از شانه خاکی و انجام حرکات نمایشی با خودرو را جزو تخلفاتی دانست که زیر ذره‌بین پلیس قرار دارد و گفت: رانندگانی که همزمان مرتکب دو تخلف حادثه ساز شوند، خودرویشان به مدت 72 ساعت توقیف خواهد شد.

سرهنگ حمیدی ظهر چهارشنبه (16تیرماه) در حاشیه بازدید هوایی از محورهای مواصلاتی استان تهران گفت: در استان تهران محور کرج - قزوین، قزوین - زنجان و قزوین - رشت، کرج - چالوس و جاده‌های هراز و فیروزکوه بار ترافیکی پرحجم در برخی مقاطع سنگین را دارند.

رییس پلیس‌راه راهور ناجا تاکید کرد: رانندگانی که هنوز سفر خود را آغاز نکرده‌اند حتما در نظر داشته باشند که زمان بیشتری را برای سفر خود خصوصا در محورهای اعلامی اختصاص دهند و در ادامه سفر در محورهایی که ترافیک روانتر است از سبقت و سرعت غیرمجاز به طور جدی خودداری کنند تا هم با برخورد ماموران پلیس‌راه مواجه نشوند و هم بدون هرگونه حادثه‌ای سفری ایمن داشته باشند.

در این بین خبر مبنی بر اینکه "تعدادی از مردم آمل در اعتراض به يكطرفه شدن جاده هراز ، مسير را به روي مسافران بستند" در فضای مجازی دست به دست می شد. 

بعد از آن رییس اداره راه وشهرسازی آمل خبر اعتراض مردم آمل از بستن جاده هراز را تکذیب کرد و گفت: مردم مازندران همیشه مهمان نواز بودند و هستند.

قاسم رمضانی گفت: از امام زاده هاشم به سمت پلور و پل بلده وتااول چلاب و از سمت آمل از دو راهی امام زاده عبدالله تا محدوده پلیس راه آمل ترافیک بسیار سنگین است.

در روز عیدفطر تردد در تونل کندوان به شدت سنگین گزارش شد. سرهنگ نادر رحمانی در این باره گفت: به دلیل تقاضای زیاد سفر در این محور، وسائل نقلیه متوقف شده اند که البته این ترافیک تا ساعاتی دیگر برطرف می شود.

او ادامه داد: در محورهای شمالی سفرهای داخلی شکل گرفته و ظرفیت محورها به اندازه ای نیست که جوابگوی تعداد وسائیل نقلیه باشد.

در پی ترافیک سنگین در جاده چالوس و تونل کندوان مشکل تنفسی برای تعدادی از مسافران مانده در تونل کندوان ایجاد شد. این افراد به‌ویژه کودکان با تلاش مأموران راهداری به بیرون از تونل منتقل شدند. عباس صفری گفت: این امر موجب شد که برخی از خودروها حتی بیش از یک‌ساعت در داخل تونل کندوان گرفتار ترافیک شوند.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان البرز گفت: به دلیل اینکه تونل کندوان یکی از بزرگ‌ترین تونل‌ها و طولانی‌ترین تونل‌ها در کشور و حتی خاورمیانه بوده و اکسیژن در این محدوده کافی نیست، برخی از مسافران دچار مشکلات تنفسی شدند.

صفری گفت: بلافاصله با درخواست کمک از سوی برخی از مسافران، مأموران راهداری وارد عمل شده و بیماران، کودکان و افرادی که مشکل تنفسی داشتند را به خارج از تونل هدایت کردند. خوشبختانه مشکل این افراد حاد نبوده و نیازی به اعزام به مراکز درمانی ندارند.

روز چهارشنبه بود که رسانه‌ها اعلام کردند حجم ترافیک در جاده چالوس و تونل کندوان به حدی بوده که عده‌ای از مسافران که بیش از یک ساعت داخل تونل کندوان در ترافیک قفل شده این جاده مانده بودند، با مشکل تنفسی مواجه شدند. اما حتی این خبر هم از بار ترافیکی این مسیر کم نکرد. میزان استقبال مردم از سفر به شمال کشور و انتخاب آگاهانه ترافیک جاده‌های شمال به حدی شده که دستمایه طنازی‌ها در فضای مجازی قرار گرفت.

روز پنجشنبه (17تیرماه) در حالی ترافیک در محورهای شمالی کشور نیمه سنگین گزارش شد که در دو روز گذشته (سه شنبه و چهارشنبه) در خروجی کلانشهرها و محورهای منتهی به استان های حاشیه دریای خزر ترافیک پرحجم و سنگینی گزارش شده بود.

همچنین روز چهارشنبه در استان تهران و در محورهای کرج- قزوین، قزوین- زنجان، قزوین- رشت، کرج- چالوس و جاده های هراز و فیروزکوه نیز بار ترافیکی پرحجم و در برخی مقاطع سنگین گزارش شده بود.

در این رابطه پلیس ناجا اعلام کرد: در استان مازندران (محوره كناره و رامسر) ترافيك در محور كرج چالوس (محدوده بيلقان) نيمه سنگين گزارش شد.

رئیس راه و شهرسازی چالوس از ترافیک روان در محور کندوان خبرداد و گفت: محور کندوان جوابگوی حجم تردد بیش از اندازه نیست.
زمان اکبرپور ، با اشاره به تلاش نیروهای راهداری و پلیس راه در جاده کندوان اظهار کرد: طی دو روز گذشته مسافران زیادی وارد استان مازندران و جاده چالوس شدند که تا حدود زیادی قابل پیش بینی بود.

او با اشاره به علت ترافیک سنگین دیروز و دیشب جاده کندوان، گفت: ساعت 14 دیروز با وجود ترافیک نیمه سنگین و یک طرفه بودن جاده، پلیس راه یکی از مسیرها اجازه تردد به حدود 500 خودرو را از سمت مرزن آباد به کرج داد که این امر موجب فشار مضاعف به جاده شد و به علت عدم کنترل به موقع در سیاه بیشه و پل زنگوله ترافیک بسیار سنگینی را به بار آورد که رانندگان ساعت ها در این مسیر گرفتار شدند.

رسانه‌های مختلف اخبار لحظه به لحظه وضعیت جاده‌ها را پوشش می دادند و مسئولان راهور ناجا از مردم می خواستند به علت ترافیک سنگین مسیر برگشت به تهران، زمان بازگشت‌شان را به تعویق بیندازند. معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به دور بازگشت سفرهای آخر هفته تاکید کرد: از مردم درخواست می‌شود برگشت سفرهای خود را به جای روز جمعه به روزهای شنبه و یکشنبه موکول کنند تا با مشکلات دور رفت روبه‌رو نشوند و از طرفی ایجاد ترافیک به خستگی و خواب‌آلودگی دامن نزند.

حسن نیا با بیان اینکه «بازگشت در روزهای شنبه و یکشنبه به نفع مسافران و مردم خواهد بود» گفت: نمی توان انتظار داشت برای دور برگشت تمامی محورهای شمالی کشور یک‌طرفه شود، زیرا برخی محورها مانند فیروزکوه مسیر تردد کامیون‌های حمل سوخت و ساکنان بومی شهرها و روستاهای حاشیه جاده هستند که باید به برای انجام امور روزمره خود به دو طرف جاده دسترسی داشته باشند.

پلیس راه راهور ناجا اعلام کرد: به جهت روان سازی بار ترافیک در مسیر شمال به جنوب محور کرج-چالوس مسیر جنوب به شمال محور فوق(حوزه استان البرز تا تونل کندوان) تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

جانشین رئیس پلیس راهور گفت: ترافیک تعطیلات عید فطر در شمال کشور غیر قابل باور بود.

سردار موسی امیری گفت: علاوه بر شمال کشور در کهگیلویه و بویر احمد،اردبیل و همدان نیز شاهد ترافیک بودیم. ترافیک در جادهای شمال کشور غیرقابل باور بود و باعث شد دیروز مشکلاتی در جاده چالوس به وجود بیاید.

پليس راه راهور ناجا وضعیت ترافیک در آخرین روز تعطیلات را اعلام كرد: ترافيك در محور هراز(شمال به جنوب محدوده هاي پنجاب،قلعه دختر،منظريه و تونل يك) ،محور كرج - چالوس(شمال به جنوب محدوده هاي دزدبن و هزارچم)، محور قزوين رشت(شمال به جنوب محدوده هاي لوشان،رودبار و منجيل)، محور فيروزكوه(شمال به جنوب محدوده كارسالار تا زيرآب)، باند جنوبي آزادراه كرج قزوين(محدوده مهرشهر تا پل فرديس) و محور (سلفچگان به قم) نيمه سنگين گزارش شده است.

در همان روز رییس پلیس راهور ناجا از برخورد با 13 هزار راننده پرخطر در طول 3 روز گذشته و تعطیلات عید فطر خبر داد و گفت: خودرو این متخلفان برابر قانون توقیف و به پارکینگ منتقل شده است.

اما ترافیک در جاده‌های شمالی کشور از محور کرج به چالوس آغاز شد و کم‌کم به محورهای فیروزکوه، هراز، قزوین، رشت و محور دیزین رسید. پلیس‌راه نیز با توجه به افزایش تعداد خودرو در جاده‌های شمالی، محورهای چالوس و هراز را یک‌طرفه کرد اما یک‌طرفه‌شدن این محور‌ها باز موجب شد کسانی که قصد داشتند خود را به شهرهای شمالی کشور برسانند در محورهای کرج - چالوس و هراز نزدیک به 21 ساعت در جاده باشند.

البته پیشنهادی برای ساماندهی تعطیلات به دولت ارایه شده است. جانشین فرمانده ناجا گفت: در خصوص ترافیک سنگین جاده‌های شمال کشور متأسفانه هیچ راهی به جز یک طرفه کردن این محورها وجود ندارد، اما دولت قصد تعریض جاده‌ها را دارد. همچنین ساماندهی تعطیلات به دولت و مجلس پیشنهاد شده است.

او گفت: جاده کندوان حدود 80 سال پیش راه‌اندازی شده و متأسفانه ظرفیت این حجم از ترافیک را ندارد. هم‌چنین مردم با توسعه زندگی شهرنشینی از هر فرصتی برای سفر استفاده می‌کنند.

بعد از گذشت 4 روز از تعطیلات عیدفطر با این حال ترافیک نیمه سنگین در محور کرج-تهران گزارش شد. سرهنگ نادر رحمانی رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور گفت: طبق آخرین گزارشات دریافتی از مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور در آزادراه قزوین- کرج در باند جنوبی از پل استاندارد تا پل فردیس و باند جنوبی آزاد راه کرج - تهران از پل فردیس تا پل کلاک ترافیک نیمه سنگین و در سایر جاده‌ها و معابر کشور وضعیت ترافیکی عادی و روان گزارش شده است.

همه این دردسرها درحالی بود که مسافران جاده های شمال، گزینه های متعددی برای مسافرت در زمانی بسیار کمتر از جاده‌خوابی در تعطیلات عید فطر داشتند.

47236

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • درک از دایره جنایی DE ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    3 1
    هنری تو تعطیلاتو چیکار میکنی؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    12 3
    بهترين گزينه تسريع احداث و بهره بردارى از اتوبان تهران شمال است و بس
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    3 6
    در این ایام باید استفاده از هواپیما را دولت رایگان کند و فقط به نفع چند دلال و تاجر امور پیش نرود.
  • كيومرث IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    14 2
    مردم ديگه چي كار كنند؟ هيچ تفريحي در شهرهاي خودشون كه راضي‌كننده باشه، وجود نداره. تهران فقط جمعيت داره همين. معلومه كه مردم از هر فرصتي براي تفريح در جاهاي ديگه استفاده مي كنند.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    7 0
    یا باید رفتارمان را عوض کنیم و یا باید تحمل ترافیکهای طولانی تر در تعطیلات بعدی را داشته باشیم
  • علی IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    ساعت 2 بعد از ظهر روز سه شنبه از طریق جاده دیزین با خانواده به طرف چالوس رهسپار شدیم. وقتی به جاده چالوس رسیدیم ترافیک سنگین حدود نیم ساعت ما را معطل ساخت ولی حدود ساعت 4/30 جاده یک طرفه شد و بدون مشکل با سرعت مناسب به چالوس رسیدیم. روز شنبه نیز از طریق جاده رشت تهران بدون وجود ترافیک سنگین به تهران بازگشتیم که البته فقط در جاده کرج کمی معطل شدیم.