مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: سیاست‌های جمعیتی وزارت بهداشت کاملا بر اساس سیاست‌های کلی جمعیت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ محمد اسماعیل مطلق در پاسخ به مطالب منتشر شده در یکی از خبر گزاری‌ها که به نقل از برخی از پزشکان با عنوان " سیاست‌های جمعیتی وزارت بهداشت مغایر با تاکیدات رهبری است" منتشر شده، ضمن بیان این مطلب گفت: بعد از سیاست‌های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری و بعد از اجرایی کردن برنامه‌هایمان و برگزاری جلسات متعدد و مشخص کردن گروه‌های هدف و ابلاغ دستورالعمل‌ها به دانشگاه‌ها، هیچ کس با هدف کنترل جمعیت در وزارت بهداشت برنامه‌ریزی نمی‌کند و اگر موردی مطرح می‌شود مربوط به قبل از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت بوده است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: کسانی که در مراکز بهداشتی - درمانی مشغول فعالیت هستند، موظفند بخشنامه‌های ارسالی را به دقت مطالعه و اجرا کنند و اگر احیانا فردی در آنجا تخلف ‌کند با وی برخورد می‌شود.

وی با طرح این پرسش که اگر افرادی که این گونه مطالب را مطرح کردند در مراکز بهداشتی کار می کنند چرا از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت اطلاعی ندارند و چرا موضوع را به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مربوطه اعلام نکردند تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد؟ به بخشنامه‌هایی که در تاریخ ۹ و ۲۵ شهریورماه ۹۴ به معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درخصوص موارد مربوط به پیشگیری از بارداری در افراد در معرض خطر ابلاغ شده، اشاره کرد و در پاسخ به انتقادی مبنی بر " ارائه وسایل جلوگیری از بارداری به افراد دارای سه فرزند" گفت: وزارت بهداشت بر اساس منابع معتبر علمی بر تعویق بارداری برای برخی از افراد تاکید دارد و البته در این موارد نگفته است که نباید بارداری انجام شود.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه در خصوص افرادی که با توجه به منابع معتبر علمی باید بارداری آنها به تعویق افتد، افزود: بر اساس این بخشنامه، به خانم های بالای ۳۵ سال که خودشان تقاضا دارند که به علت داشتن سه فرزند، حدود یکسال آمادگی فرزند دیگری را ندارند؛ مشاوره‌هایی داده می‌شود که این موضوع موقتی است و به هیچ عنوان برایشان (بستن لوله زنان) را انجام نمی‌دهیم.

مطلق در توضیح افزود: اگر ما این مشاوره ها را انجام ندهیم، در صورت بارداری، مشکلات جدی برای مادر اتفاق می‌افتد و بهترین کار این است که وزارت بهداشت این افراد را تحت پوشش قرار داده و مشاوره دهد که اگر در آینده تمایل به فرزندآوری داشته باشند، این کار به سلامت انجام شود.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین این ادعا که در حال حاضر افرادی که دارای سه فرزند هستند، می‌توانند اقلام پیشگیری رایگان بگیرند را نادرست دانست و گفت: این موضوع مربوط به قبل از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری بوده است و بعد از آن دستورالعمل‌های جدیدی از سوی وزارت بهداشت آماده و به معاونت‌های بهداشتی‌ دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شد.

وی همچنین در پاسخ به ادعای دیگری که اظهار داشته‌اند "همه زنان بین ۱۰ تا ۴۹ ساله خدمات رایگان پیشگیری از بارداری می‌گیرند" گفت: این مطلب دقیقاً با بخشنامه‌هایی که وزارت بهداشت صادر کرده است، مغایرت دارد و از کسانی که این گونه موارد را در مراکز بهداشتی مشاهده می کنند می خواهیم که مراتب را به ما علام کنند تا در اسرع وقت پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه به بخشنامه وزارت بهداشت، در خصوص افرادی که بارداری آنها به دلیل مخاطرات سلامت باید به تعویق افتد، گفت: در مورد مبتلایان به بیماری قلبی(ایسکمی، دریچه‌ای، ناهنجاری مادر زادی)، فشارخون بالا، بیماری مزمن کلیه، پیوند کلیه، بیماری بافت همبند(لوپوس)، دیابت، تیرویید، صرع، سل، بیماری روانی، کم خونی شدید سیکل سل، آسم، کم خونی فقر آهن، بیماران سرطانی که شیمی درمانی و رادیوتراپی می‌شوند، سوء مصرف مواد و عقب افتادگی ذهنی باید براساس منابع معتبر علمی بارداری‌شان به تعویق افتد.

وی درپاسخ به ادعای دیگری که چرا در سال‌های گذشته تشویق برای کاهش جمعیت صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر تشویقی در راستای سیاست‌های جمعیتی انجام نمی‌شود؟ گفت: این ادعا صحیح نیست، ما شاخص‌هایی در مورد «مشاوره فرزندآوری» و «وضعیت تک فرزندی در منطقه» داریم که این شاخص‌ها را رصد می‌کنیم و در صورت بهبود این شاخص‌ها افرادی که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند توسط مدیران‌شان مورد ارزیابی و تشویق قرار می‌گیرند.

مطلق با انتقاد از اظهارات نادرست برخی از افراد و زیر سوال بردن سیاست‌های جمعیتی وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت هیچ وقت اعلام نکرده است که داشتن ۳ فرزند به بعد نامطلوب است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه ما در سطح کشور افزون بر ۲۰ هزار واحد ارائه خدمت داریم، گفت: از افرادی که انتقاد دارند درخواست می‌کنم اگر در مرکز بهداشتی درمانی کار می‌کنند با توجه به بخشنامه‌های ارسالی عمل کنند و اگر اطلاع دارند در مراکزی مراقبت‌های دقیق صورت نمی‌گیرد، موضوع را به معاونت بهداشتی دانشگاه یا به وزارت بهداشت اعلام کنند تا به این موارد رسیدگی شود.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sara A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    2 0
    زنان ۱۰ سال،خجالت اوره، هیچ حیا ندارید
  • کی هان IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    2 0
    تا کی فقط حرف میزنید ...عمل کنید تا ببینیم