آنا نوشت: تهران بر اساس موقعیت جغرافیایی از معابر بزرگراهی متعددی برخوردار است. در این بزرگراه‌ها نیز خودروها با توجه به شرایط معبر با سرعت‌های متفاوتی مجاز به حرکت هستند. به گفته رئیس پلیس راهور پایتخت، در تعیین سرعت مجاز عوامل متعددی تاثیرگذار هستند که یکی از آنها نوع وسیله عبوری از بزرگراه است.

مهرماه سال 93 بود که بعد از برگزاری جلسات مشترک، مسئولان پلیس راهور پایتخت و مسئولان حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، حداکثر سرعت مجاز مورد توافق و مصوب بزرگراه‌ها با توجه به بررسی‌های فنی و کارشناسی‌ را اعلام کردند.

پس از این مصوبه سرعت در برخی از بزرگراه‌های تهران با توجه به شرایط معابر کاهش پیدا کرد. اکنون با گذشت دو سال از اجرای این مصوبه و ورود برخی از رانندگان جدید به بزرگراه‌های پایتخت عده‌ای از شهروندانی تهرانی برای اطلاع از سرعت مجاز حرکت در بزرگراه‌ها دچار سردرگمی شده‌اند.

سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه برخی از بزرگراه‌ها تغییر سرعت نداشتند و در برخی دیگر از بزرگراه‌ها نیز حداکثر سرعت مجاز 5 تا 10کیلومتر کاهش پیدا کرد، می‌گوید: البته در برخی از بزرگراه‌ها سرعت مجاز افزایش پیدا کرد.

او با بیان اینکه بزرگراه آزادگان از جمله نقاطی بود که در آنجا سرعت 10کلیومتر کاهش پیدا کرد، می‌افزاید: سرعت در این بزرگراه از 100کیلومتر در ساعت به 90کیلومتر کاهش پیدا کرد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در توضیح علت این تغییر سرعت در بزرگراه‌ها اضافه می‌کند: این کاهش سرعت‌ها بر اساس کارشناسی‌های یک تیم با توجه به شرایط معابر انجام شد. در کارشناسی‌ها این موضوع مدنظر قرار گرفت که خودروها با چه سرعت متوسطی حرکت کنند که در صورت مواجه با خطر به گونه‌ای اقدام کنند که از تصادف جلوگیری شود.

حسینی با تاکید بر اینکه در این کارشناسی مولف‌های متعددی مد نظر قرار گرفته است، به برخی از این مولفه‌ها اشاره می‌کند: بافت تجاری یا مسکونی اطراف معبر، حجم تردد احتمالی عابر پیاده از عرض راه، تعداد ترددهایی که در این محل در دقیقه وجود دارد، شرایط هندسی راه و استانداردهای ساخت دسترسی‌ها و رمپ و لوپ‌هایی که بزرگراه را به راه‌های فرعی متصل می‌کند از جمله آیتم‌هایی است که در این کارشناسی‌ها مدنظر قرار گرفته است.

او با بیان اینکه نوع وسیله‌هایی که در مسیر تردد می‌کنند در تعیین سرعت تاثیرگذار است، تصریح می‌کند: به عنوان مثال آزادگان یکی از معابر بزرگراهی پایتخت است که تردد وسایط نقلیه سنگین در آن آزاد محسوب می‌شود و این موضوع در تعیین سرعت مجاز در این معبر به طور حتم تاثیرگذار است.

حسینی ادامه می‌دهد: راه‌های شمالی و جنوبی پایتخت همانند بزرگراه‌های یادگار امام، چمران، مدرس، صیاد و امام علی(ع) چون دارای شیب هستند سرعت مجاز در این بزرگراه‌ها 80 کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.

رئیس پلیس راهور پایتخت درباره سرعت‌های مجاز در سایر بزرگراه‌ها عنوان می‌کند: در راه‌های شرقی و غربی همانند بزرگراه‌های حکیم، همت، نیایش و آزادگان سرعت بالاتر است و در برخی از بزرگراه‌های نام برده سرعت مجاز 100کیلومتر بر ساعت است. همچنین در قسمت‌هایی از بزرگراه شهید خرازی، شهید زین‌الدین، قسمت شرقی و غربی شهید همت سرعت مجاز 90 کیلومتر بر ساعت است.همین طور در بخشی از ابتدای بزرگراه شهید لشگری، آزادراه تهران-کرج تا جایی که حوزه استحفاظی راهور تهران بزرگ است سرعت‌های مجاز خودروها به 110 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

او در پاسخ به برخی از گلایه‌های رانندگان در خصوص عدم اطلاع‌رسانی صحیح‌ در اعلام سرعت مجاز در ورودی بزرگراه‌ها توضیح می‌دهد: شاید در یک یا دو نقطه کمبود تابلو وجود داشته باشد اما به صورت کامل تابلوی سرعت‌های مجاز در ابتدای بزرگراه‌ها وجود دارد، سرعت‌های مجاز نیز حتی به صورت نوشتاری در کف آسفالت‌ها رنگ‌آمیزی شده است.

حسینی تشریح می‌کند: در بزرگراه‌هایی که سرعت به دلایلی پایین‌تر از حد قبل و بعد حرکت است، همانند تونل رسالت؛ سرعت مجاز در ورودی تونل 60 کیلومتر در ساعت اعلام شده است و بر همین اساس نیز دوربین‌ها تنظیم شده‌اند. در تونل‌های توحید و نیایش هم این شرایط حکمفرماست.

نرخ جرایمی همچون عبور از چراغ قرمز، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه و تجاوز از سرعت‌مجاز (بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت) در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و جاده‌های بین شهری و مناطق‌آزاد تجاری و صنعتی به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

 

4242

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 554136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    55 5
    در تعیین سرعت و خط کشی تنها کاری که نمی کنند کارشناسیه. فقط در سراشیبی ها دوزبین می گذارند که جریمه کنند و از دو کیلومتر قبل پیچ تا دو کیلومتر بعد از ان خط ممتد می کشند
  • بی نام ES ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    67 6
    برای کاهش تصادفات فقط یاد گرفته اند سرعت ماشین ها را کم کنند. یک مرتبه حداکثر سرعت را بکنید 20 کیلومتر تا 99 درصد معضل تصادفات حل شود سرعت فقط یک علت تصادفات و سوانح است مهمتر از آن کیفیت خودرو، جاده ها، فرهنگ صحیح اتومبیل رانی و...
    • بدون نام ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      27 2
      احسنت، افرين. فرافكني خوب نيست.
  • محسن RO ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    26 1
    صیاد بزرگراه نیست؟ یا تو تهران نیس؟
    • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      3 0
      همچنین اشرفی اصفهانی
    • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      0 0
      ایضاً یادگار
    • شاهان A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      1 0
      يادگار امام هم نيست.
  • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    30 7
    اقا تورو خدا یه فککری به حال اتوبان یاسینی بکنید...اتوبان سه بانده عریض و خلوت ک تو ساعاتی از روز ده تا ماشین توش نیست چرا باید حداکثر سرعت ند باشه اخه...بابا انصافم خوب چیزیه اخ..تاکی میخواید مردم بدبخت پردیس و بومهن و رودهن و فیرزکوه که هروز هلک و هلک میان بسمت تهران برای کار و شب خسته کوفته برمیگردنو تیغ بزنین...کافیه سرعتت از نود بشه نودو پنج ...هر نیم کیلومترم یه دوربین گذاشتن...مردم خودشون درد دارن به حد کافی شما دیگه نمک نپاشین که..ای بابا
    • روح الله A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      1 0
      گل گفتید یکی از سوالهای بزرگ زندگی منه که اتوبان به این خلوتی چرا حداکثر سرعت 80 تا
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    2 0
    بزرگوار آزاد راه تهران كرج بيشتر از صد تا تابلو داره كه حدكثر سرعت مجاز تا هشتگرد صد كيلومتر هست اون قت شما ميگي صدو ده تا
  • بی نام EU ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    1 0
    ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺯ,اﻳﻦ ﻛﻪ ﺣﻮاﺳﻤﻮﻥ ﺑﺠﻠﻮ و ﺭاﻧﻨﺪﮔﻲ ﺑﺎﺷﻪ, ﺑﻪ ﺩﻳﻮاﺭ و ﭘﺸﺖ ﺳﺒﺰﻩ ﻫﺎ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﻛﻪ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ و ﭘﻴﺪا ﻛﻨﻢ ﺗﺮﻣﺰ ﻛﻨﻢ,
  • بی نام DE ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    1 0
    کسانی که لایی کشی می کنند لطفا کمی به دیگران فکر کنید ،چند روز پیش یک راننده برای خودنمایی و لذت گذارا باعث شد یک فرد را تا آخر عمر روی ولیچر بشیند ، کسانی که با سرعت لایی می کشند از اتفاقات پشت سر خود بی خبر هستند ، خبر ندارند شاید با ناامن کردن اتوبان فردی را فلج کردند یا کودکی را بی مادر کردند ، خبرگزاری ها هم در فلج کردن اون فرد نقش دارند چون هیچ وقت در فرهنگ سازی تلاش نمی کنند
  • بی نام DE ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    1 0
    اين روش فقط براي جريمه خوبه هيچ كا رشناسي انجام نشده
  • مهدی A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
    4 0
    آقا این اتوبان یاسینی دیگه شورشو در آورده یه فکری به حالهش بکنید پدر مارو در آوردین من سره سال باید ماشینمو بفروشم دو دستی تقدیم به ناجا بکنم برا جریمه .دیگه اسمه اتوبات یاسینی که میشنوم حالم بهم میخوره من با سرعت 70 تا هم رد شدمو جریمه شدم .بنده تا ساعت 10 صبح دماوند بودم بد راه افتادم سمت تهران برام جریمه اومده یاسینی ساعت 7:40دقیقه 60 هزارتومن 30 کیلومتر بیش از حده مجاز دوباره زده 7:54 دقیقه 60 تومن دیگه دوباره 30کیلومتر بیش از حده مجاز .اینوری میخاین مملکتونو بسازسی؟با تیغ زدن مردمه بیچاره؟