رئیس سازمان هواشناسی: گاهی از شمال آفریقا هم گرد و خاک داریم

ایسنا نوشت: رئیس سازمان هواشناسی معتقد است که موضوع گرد و غبار چیز جدیدی نیست، فقط میزان تکرار آن نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

داوود پرهیزکار در «نشست مشترک کمیته راهبردی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور» که با حضور رییس سازمان محیط زیست کشور و جمعی از مسئولان کشوری و استانی مرتبط با موضوع گرد و غبار، عصر روز گذشته (۱۵ تیر) در استانداری کرمانشاه برگزار شد، گفت: گرد و غبار موضوع جدیدی نیست و حتی در سازمان هواشناسی جهانی هم برای آن دو کد ایجاد شده و اطلاعات آن از چندین سال قبل وجود دارد.

وی ادامه داد: آنچه که جدید است واژه ریزگردهاست که ما معادل آن گرد و خاک و گرد و غبار را داریم.

پرهیزکار به تفاوت گرد و غبار و گرد و خاک هم اشاره و تاکید کرد: گرد و خاک از یک محل منشاء می‌گیرد و در همان محل گردش می‌کند، اما گرد و غبار از یک نقطه منشاء می‌گیرد و با وزش باد به جای دیگر می‌رود.

به گفته این مسئول، آنچه که ما امروز با آن مواجهیم گرد و غبار است که در سال‌های اخیر میزان تکرار و شدت آن بیشتر شده است.

پرهیزکار دو عامل را در بروز گرد و غبار موثر خواند که یکی وزش باد و دیگر کانون گرد و خاک است.

وی افزود: وزش باد از دست ما خارج است و اگر قرار است کاری انجام دهیم باید روی کانون‌های گرد و خاک صورت گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و افزایش دما شاهد افزایش کانون‌های گرد و خاک خصوصا در کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه بودیم.

پرهیزکار با بیان اینکه ریزگردها فقط به عراق و سوریه محدود نمی‌شود، گفت: ما گرد و غباری هم داریم که از شمال آفریقا به سمت ایران می‌آید.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر در داخل کشور هم امسال نهمین سال است که درگیر خشکسالی هستیم و از میزان بارش‌های نرمال بالاتر نرفتیم که این امر هم به تشدید گرد و غبار و کانون‌های آن کمک می‌کند.

این مقام مسئول مقابله با گرد و خاک را نیازمند اقدامات بین‌المللی خواند و گفت: در داخل کشور هم کارهایی در دست انجام است.

پرهیزکار اجرای مدل گرد و خاک در سازمان هواشناسی کشور طی یکسال اخیر را از جمله این اقدامات خواند که به پیش‌بینی وقوع و غلظت گرد و غبار کمک می‌کند.

ضیاء الدین شعاعی، مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار نیز در این نشست گفت: پدیده گرد و غبار در سطح دنیا روند تشدید شونده دارد.
وی با اشاره به اقدامات داخلی برای مقابله با پدیده ریزگردها از تدوین سند منشاء برای تمام استان‌ها خبر داد.

شعاعی افزود: همچنین منشاء طوفان های گرد و غبار داخلی در ۱۷ استان کشور شناسایی شده و امیدواریم با اعتبارات امسال منشاء این طوفان ها در همه استانها شناسایی شود.

وی به اقدامات انجام شده در بعد بین المللی نیز اشاره کرد و گفت: طی سالهای ۹۲ و ۹۳، یازده نشست با کشورهای منطقه داشتیم که به دلایلی نتایج برخی از این نشست ها روی کاغذ مانده است.

وی با بیان اینکه اقدامات بین المللی زمان‌بر است، گفت: سال ۹۳ توفیقات خوبی در سطح بین المللی داشتیم و مصوبات الزام آوری برای کشورها به تصویب رساندیم.

از سوی دیگر، «گری لوییس» نماینده سازمان ملل متحد در ایران نیز در این نشست تاکید کرد: سازمان ملل سال گذشته با پیشنهاد ایران قطعنامه‌ای مبنی بر ارزیابی وضعیت گرد و غبار در جهان مصوب کرد که اجرای این قطعنامه با تمرکز بر وضعیت ایران آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص گرد و غبار که مشکلات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی برای مردم به دنبال داشته ایران تنها نیست، افزود: باید گفت که سطح اطلاعات و آگاهی در این خصوص در سطح بین‌المللی افزایش یافته و باید توجه داشت که اگر بخواهیم این مشکل حل شود همکاری کشورهای غربی همسایه ایران نیاز است.

نماینده سازمان ملل متحد در ایران عنوان کرد: دو ماه پیش با پیشنهاد ایران و حمایت عراق و پاکستان در مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد اقدام دیگری در دستور کار قرار گرفت که در قالب آن کشورهای خاورمیانه درباره ریزگردها اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهند.

وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در این قطعنامه نشست بین المللی برای بررسی و ارائه راهکارهای ریزگردها در کشور ایران برگزار شود، گفت: هر چند سازمان ملل متحد با همکاری ایران اقدام‌های موثری برداشته است، اما پدیده ریزگردها نیازمند توجه زیاد همه کشورهای درگیر است.

لوییس گفت: با توجه به اینکه گرد و غبار وارد شده به ایران از طرف کشور عراق است، انجام تدابیری چون آبخیزداری و مالچ پاشی در کانون های بحرانی این کشور منوط به تامین امنیت این منطقه است

نماینده سازمان ملل در ایران همچنین گفت: ایران در زمینه مقابله با ریزگردها تنها نیست و با اقدامات خوبی که از طریق وزارت امور خارجه و سازمان محیط زیست انجام داده، فضای لازم را برای مقابله با ریزگردها در فضای بین‌المللی ایجاد کرده است.

وی معتقد است، این اقدامات منجر به تصویب سه قطعنامه بین‌المللی برای مقابله با ریزگردها شده که یکی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیگری در ماه گذشته و در مجمع محیط زیست ملل در نایروبی و به پیشنهاد ایران و یکی دیگر نیز در کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا در بانکوک به تصویب رسیده و هدف همه آنها مقابله بین‌المللی با بحران ریزگردها است.

لوئیس یادآوری کرد: علاوه بر اقدامات بین‌المللی راه‌کارهای اجرایی هم مانند مالچ پاشی، کاشت درختچه‌ها، مدیریت بهتر کشاورزی و آبخیزداری، تنویر افکار عمومی، دخالت دادن جوامع بومی و ... وجود دارد که باید به آنها پرداخت.

وی گفت: 10 درصد از اقدامات مقابله با ریزگردها را می‌توان با چنین راهکارهایی در داخل ایران انجام داد.

نماینده سازمان ملل در ایران در ادامه از نقش هورهای عراق در وقوع گرد و غبارهایی که ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیز یاد کرد و افزود: اکثر ریزگردها از نقاطی می‌آید که تحت تصرف داعش است.

لوئیس با بیان اینکه در جنوب عراق و در هورالعظیم هم کانون ریزگردها وجود دارد، تاکید کرد: در این منطقه شاید بتوان کاری انجام داد که البته نیازمند تعاملات بین‌المللی است.

47236

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 553714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =