مدیرعامل انجمن شاعران ایران گفت: اجرای طرح‌هایی چون «پویش کتابخوان مجازی» با ترغیب مردم به مطالعه و کتابخوانی، می‌تواند استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را به یک فرصت تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فاطمه راکعی درباره استفاده از تکنولوژی‌های روز در حوزه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد: برای من هیچ چیز جای کتاب کاغذی را نمی‌گیرد، چراکه آن لذت و آرامشی که از مطالعه کتاب کاغذی با لمس آن، فیش برداری از آن، علامت زدن در آن و همراه داشتن آن دارم، در هیچ تبلت، موبایل هوشمند و دستگاه دیگری نخواهم داشت. اما به هرحال پیشرفت تکنولوژی و استفاده از شبکه‌های مجازی و دستگاه‌های هوشمند که روز به روز در بین جوانان ما فراگیرتر می‌شود نیز امری گریزناپذیر است.

مدیرعامل انجمن شاعران ایران ادامه داد: وقتی امروزه به فرهنگ کتابخوانی در کشورهای اروپایی و سایر کشورهای پیشرفته رجوع می‌کنیم، می‌بینیم این کشورها با وجود اینکه سال‌ها پیش از ما شاهد پیدایش این تکنولوژی‌ها بودند، اما جایگاه کتاب و کتابخوانی خود را به همان شکل سابق حفظ کرده‌اند، به طوری که مردم این کشورها در تمام اماکن عمومی از کوچک‌ترین وقت خود برای خواندن کتاب کاغذی استفاده می‌کنند.

راکعی در عین حال افزود: حقیقت این است که نمی‌توانیم سیستم‌های ارتباطی مجازی را نادیده بگیریم و حتی باید از آن استقبال ‌کنیم، چرا که این معجزه قرن است که همه انسان‌ها بتوانند در کوتاه‌ترین زمان به اطلاعات نقاط مختلف دنیا دسترسی داشته باشند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با تأکید بر روزآمد کردن برنامه‌های فرهنگی به وسیله ابزارهای نوین ارتباطی، تصریح کرد: وظیفه مسئولان فرهنگی است که بر اساس مقتضیات زمانی، کارهای کارشناسی لازم را برای پیش‌بینی و اجرای برنامه‌های فرهنگی درنظر بگیرند تا پیش از آنکه استفاده از تکنولوژی‌های روز ارتباطی در جامعه به بیراهه برود، با آموزش‌های صحیح آن را در مسیر درست خود هدایت کنند.

وی با اشاره به یکی از معدود فعالت‌های فرهنگی انجام گرفته در این حوزه گفت: جای خوشحالی است که در نهاد کتابخانه‌های عمومی، بر اساس نیازسنجی روز جامعه حرکتی با عنوان «پویش کتابخوان مجازی» راه‌اندازی شده تا اقشار مختلف مردم از فعالان فرهنگی تا افراد عادی بتوانند با تهیه فیلم کوتاهی از تجربیات مطالعاتی خود و یا معرفی یک کتاب، و به اشتراک‌گذاری آنها در شبکه‌های اجتماعی، افراد دیگر را به مطالعه و کتابخوانی ترغیب کنند.

راکعی ادامه داد: جای این گونه فعالیت‌ها و طرح‌ها در فضای مجازی خالی است، طرح‌هایی که می‌تواند استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به یک فرصت تبدیل کند. ما باید بتوانیم با استفاده از ابزارهای جدید برای انتقال دانش و اطلاعات روز، زمینه ارتقاء فرهنگی جامعه و در نهایت توسعه و پیشرفت کشور را فراهم کنیم.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 553119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =