۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
فرق فارابی با هزاران شبه عالم دیگر

مظلومیت عقل در جوامع شرقی بی مانند است این که آدم های عاقل و دانشمند، باید با سختی زندگی کنند اما افراد هوچی و شبه عالم باید همه جا حاضر و ناظر باشند. در شرق اسلامی، نسل فارابی و بیرونی خشکید اما در عوض هزاران شبیه العلما درست شدند که معارف عقلانی را کنار گذاشته و مردم را با احکام نجومی و طلسمات و اوهام و خیالات سرگرم کردند. اگر غیر از این بود چرا باید وضع ما از نظر علمی این می بود که الان هست؟

طی سالهای گذشته، وقتی نسخه های نجومی و هئیت را مرور می کردم، توجه بسیار زیاد نویسندگان آنها را به احکام نجومی یعنی همان پیشگویی ها می دیدم. این که این احکام نجومی همراه دیگر دانش های یونانی یا هندی وارد ایران شده تردیدی نیست اما لابد خود ایرانی ها هم آن طور که فردوسی در چندین مورد دارد به این امور علاقه داشته اند. در قرن چهارم هجری بر سر این مساله میان عالمان اصیل و کسانی که شبه عالم بودند اختلاف شد. اما نسل علم برافتاد و با مردن فارابی و بیرونی ریشه آن خشکانده شد. بعدها نگاه توهمی به نجومی و تاثیرات آن در زندگی روزمره بر همه چیز غالب شد. دوره تیموری و بعد از آن صفوی و سپس قاجاری.
لازم نبود شما نسخه های نجومی را ببینید هر کتابی را در هر موضوعی می دیدید اولش یا آخرش اشاره ای به این مطالب داشت. طبعا نه همه آنها، اما گویی این شرقی ها عشق شان این بود که با با این باورهای غیر قابل اثبات اما سر در آسمان فرو رفته زندگی کنند.


رسول جعفریان

علم اختیارات هم که حلقه وصل دین و نجوم بود به کمک این گرایش آمد. عجیب است که حتی دانشمندترین عالمان نجومی قرن هشتم و نهم و بعد از آن هم نیمی از کتابشان علم نجوم اصیل بود که آدمی با دیدن آن به شگفتی می افتاد و نیم دیگرش احکام نجومی و پیشگویی های شگفت که هزاران هزار برگ از این نسخه ها را به خود اختصاص داده است.
این پیشگویی ها کاری که از پیش نمی برد هیچ، دانش واقعی را می کشت و ریشه آن را می خشکاند. مردمی که به راحتی بتوانند همه چیز را پیشگویی کنند، سرما و گرما، پیروزی و شکست، مرگ پادشاه و زندگی دیگری و ... چه لزومی داشت تحقیق کنند، چه لزومی داشت در مسائل کاوش نمایند؟
تا وقتی کسی این متون را نیبند و وسعت آنها را ننگرد نمی تواند باور کند که هیولایی به نام احکام نجومی چطور زندگی علمی و اجتماعی مسلمانان را تباه کرده بود.
امروز مشغول مرور بر برخی از آثار فارابی بودم. دیدم این مرد دانشمند در نیمه اول قرن چهارم با چه استواری و استحکام این قبیل احکام نجومی را به استهزاء می گیرد و گفتند برخی از این مطالب را حتی شایسته مجانین هم نمی داد.
عبارت فارابی این است:
من أعجب العجائب أن يمرّ القمر فيما بين البصر من أناس بأعيانهم في موضع من المواضع فيستر بجرمه عنهم ضوء الشمس؛ و هو الذي يسمّى الكسوف، فيموت لذلك ملك من ملوك الأرض!. و لو صحّ هذا الحكم و اطرد لوجب أنّ كلّ إنسان، أو أيّ جسم كان، إذا استتر بسحاب عن ضوء الشّمس فإنّه يموت لذلك‏ ملك من الملوك، أو يحدث في الأرض حادث عظيم!. و ذلك ما تنفر عنه طباع المجانين؛ فكيف العقلاء! .. بعد ما اجتمع العلماء، و أولو المعرفة بالحقائق على أنّ الأجرام العلوية في ذواتها غير قابلة للتأثيرات و التكوينات و لا اختلاف في طباعها، فما الذي دعا أصحاب الأحكام إلى أن حكموا على بعضها بالنحوسة و على بعضها بالسعادة.
فارابی می گوید از اعجب عجایب این است که کسی به خاطر کسوف بگوید مثلا فلان پادشاه می میرد. او می گوید این مطلبی است که حتی طبع دیوانگان از آن متنفر است چه رسد به عاقلان. و در ادامه باز هم از این که اصحاب احکام نجومی این چنین در باره تاثیر اجرام علوی در روی زمین سخن بگویند اظهار شگفتی کرده و می گوید نمی داند اینها چطور به این مطالب رسیده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 552397

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    20 0
    در جهان اسلام عقل گراها مثل معتزله در حاشیه رفتند و مخالفان عقل مثل حنابله و سلفی ها ... میدان دار شدند
  • بی نام CA ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    13 9
    فارابی٬ رازی ٬ بیرونی و سینا جزو معدود استثناهای تاریخ ما هستند که واقعاتفکری داشتند. ولی اینها راهم نبایدبزرگنمایی کرد چونکه اینهاهم نتوانستندقدمی جلوترازارسطویاجالینوس بگٰذارند. مدل تشریح جالینوسی که جالینوس ازتشریح سگهادرست کرده بودراهزارسال کپی کردندوبه اسم طب سنتی پروراندند. بعدادوباره همان غربیهامثل وزالیوس آمدندوآناتومی جالینوس راباطل کرده وساینس راجلوبردند. سوالی که یک آکادمیک اینجابایدبپرسه اینه که این استثناهای ماکه تعدادشون تک رقم هست اگرامروزدوباره زنده میشدندازکدام حرکت حمایت میکردند؟ ازساینس غربی یا شعبده بازیهای شرقی؟ ازفلسفه غربی یا پیشنگویی های مرتاض هندی؟ ازحقوق بشر٬ زنان و کودکان غربی یا از حقوق داعشی؟ از اینترنت یا ازکلام سنتی؟ازپزشکی غربی یاطب ایرانی؟ ازاونها یا از ما؟
    • آرش A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
      10 9
      بد نیست این جناب بی نام قدری هم مطالعه کنند و بعد اظهار نظر بفرمایند. برای شروع، کتاب 5 جلدی "مقدمه ای بر تاریخ علم" جرج سارتون که به پدر تاریخ علم معروف است بد نیست. شاید متوجه شوید آن استثناها رقمشان تک رقمی بوده یا خیلی از آنچه در مخیله شما جا می گیرد بیشتر و بیشتر بوده است تا بر شما معلوم شود که چه کسانی به قول شما ساینس را جلو بردند و چه کسانی آناتومی جالینوس را باطل کردند. ضمنا برای درک مفهوم ساینس و یا همان علم نیز بد نیست کتاب "دانش پیروز مند" اثر فرانتس روزنتال را بخوانید. به هر حال هر چه مطالعه کنید بهتر از اظهار نظرهای بی پایه و فضایی است
    • بی نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
      2 0
      به آرش کتاب مقدمه ای بر تاریخ علم کتاب چندان جدی یی نیست که توصیه به خوندنش میکنید. اسامی فراوان است. خصوصا در تاریخ علم و فلسفه
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
      3 0
      خردگرا همیشه از خردگرایی پشتیبانی می کند
  • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    22 4
    نوشته شمادرتلگرام درباره تصادف یک اتوبوس متاثرکننده بود. ولی ازاین نوشته هاخیلی نوشته وآرزوشده. ازیک محقق انتظارمیره بزرگترازآرزوحرفی برای گفتن داشته باشه. مثلاچندکلمه درباره تاریخ اداره ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا بگه. که این اداره چطوربه وجودآمدوچه نقشی در ایمن کردن مسافرتهای زمینی، هوایی ودریایی در غرب داشته است. یک محقق بایدبپرسدکه کشورهای دیگرغربی وغربزده از ژاپن گرفته تاآلمان چرا همه ازاین نوع اداره جات شفاف وراستگوی عیب یاب ساینتیفیک برای فهم وپیشگیری حوادث دارند ولی عالمان مسلمان ازسومالی گرفته تاعربستان سعودی نیازی به ایجادچنین نهادهای ساینتیفیک حقیقت یاب وپاسخگوبه بشرراندیده اند؟ لطفابزرگترفکرکنید. که چرا غربیها توانایی حل مشکلات بشری را دارند ولی عربستان سعودی نه؟
    • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
      7 2
      نه عزیز من. مشکلات فقط حوادث نیست ولی حوادث جزوی از مشکلات بشر است. مثال دیگری از مشکلات بشر بیماریها هستند. مثلا بیماری دیابت. قبل از کشف انسولین توسط غرب میلیونها آدم هر سال تو دنیا دیابت میگرفتند و با زجر ودرد کتواسیدوز میمردند. هیچ درمانی هم وجود نداشت تا اینکه غرب مشکل را حل کرد و امروز دنبال حل های حتی بهتر هم براش هست. عربستان سعودی یا سومالی و بقیه غرب نزده ها کوچکترین سهمی در حل هیچگونه مشکل بشری را نداشته و ندارند. از نزدیک به هزار داروی مورد استفاده در پزشکی 985 تاش را غرب کشف و اختراع کرده. سهم مسلمانان هم در این وسط فقط یک هست که آن هم یک غربزده پاکستانی زحمتش را نیم قرن پیش کشیده بود و این دارو به اسم اجملین امروز چندان کاربردی هم نداره چونکه غرب بهترهاشو ساخته.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    5 0
    فارغ از طالع بینی، پیشگویی ها و احکام نجومی، دلایل بنیانی تری در فرهنگ و تاریخ، سد راه حقیقت جویی، کاوش و دانش بوده و هنوز نیز است.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    15 1
    مدیریت جهانی را بدهید احمدی نژاد . دوساله همه جهان را می کند سومالی
  • شاهد IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    9 2
    سلام به حضرت استاد اگر ممكن بفرمائيد اينكه در قرآن كريم به داستان تولد حضرت موسي وپيش گويي معبران، خواب حضرت يوسف وپيشگويي حضرت يعقوب و خواب فرعون مصر وتعبير وپيشگويي حضرت يوسف اشاره شده ايا اين را نميشود به عنوان يك حالا علم ويا هر چيز ديگري كه مشود ناميد پذيرفت كه امكان پيشگويي براي برخي ها براساس برخي ابزارها ممكن است ؟باتشكر
    • شمس الواعظین A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
      4 0
      سؤال خوبیست، اما فکر نمیکنم ایشان پاسخی برای آن داشته باشند. در مجموع نظرات دکتر سروش در مورد قرآن شاید تنها توجیه گر مدعای جناب جعفریان باشد. با این حال چند روز صبر خواهیم کرد تا زود قضاوت نکرده باشیم.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    4 0
    درباره نظر اقای رافئی پور که ادعا میکند ماسون ها با در اختیار گرفتن جن توانستند این همه پیشرفت بکنند چیست؟ ایا این ها همه نشان دهنده این نیست که در نظر ما غرب با حقه و حیله پیشرفت کرده و حق ما رو خورده؟؟ واقعیت اینن است هرکجا بروید همین تفکرات که ما برتر ار انها هستیم و باید از این مسیرهای میانبر استفاده کنیم وجود دارد
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    6 0
    لازمه پیشرفت علم و دانش وجود آزادی است در عصر طلائی علوم در جوامع اسلامی افرادی مثل عمر خیام بودند که اگر الان کسی اشعاری با مضامین مشابه آن بسراید حکم ارتداد وی صادر خواهد شد یعنی از نظر آزادی فکر ما هنوز عقب تر از مان خیام هستیم