ایران نوشت:ابوالقاسمی مدیر شرکت تعاونی میهن نور کرمان که یکدستگاه اتوبوس آن باعث سانحه منجر به فوت تعدادی از سربازان شد،از مشکلات بعد از این اتفاق می گوید.

وی گفت: «شرکت تعاونی میهن نور 25 سال است که با پادگان کرمان قرارداد همکاری دارد و یکم و هجدهم هر ماه وهر زمانی که پادگان ترخیصی دهد برای انتقال سربازان اتوبوس دراختیارشان قرارداده است. در این میان با توجه به حجم بالای سربازان و ظرفیت محدود اتوبوس‌ها ما برای برخی انتقال‌ها از شرکت‌های همکار نیزکمک می‌گیریم که این بار از زاهدان اتوبوس گرفتیم و پس از صدور صورت حساب یا صورت وضعیت برای انتقال سربازان اعزام شد.»
وی افزود: «برای صدور صورت وضعیت که در هر سرویس برای رانندگان صادر می‌شود، راننده باید مدارک دفترچه ثبت ساعت، کارت هوشمند، کارت سلامت و گواهینامه پایه یکم داشته باشد و اتوبوس نیز کارت اعتباردار وسیله نقلیه، کارت هوشمندسوخت و برگه معاینه فنی لازم دارد. وقتی این مدارک ارائه شود سیستم آنها را کنترل کرده و صورت وضعیت صادر می‌کند. چون سیستم‌ها برخط است اگریکی از مدارک نیز نقص داشته باشد این صورت وضعیت صادر نمی‌شود که در این مورد اینگونه نبود.»ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه اتوبوس‌ها پیش از هر سرویس برگه کارشناسی می‌گیرند، گفت: «هر اتوبوس یک برگه معاینه فنی دارد که با اعتبار 3 تا 6 ماهه از سوی شرکت‌های تحت نظارت راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود. همچنین پیش از هر سرویس، کارشناس مورد تأیید سازمان حمل و نقل و پلیس راه کشور سلامت فنی اتوبوس را تأیید می‌کند. موضوع باک اضافه در حد کارشناسی ما نیست و درواقع زمانی که اتوبوس برای گرفتن معاینه فنی می‌رود باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.»مدیر شرکت میهن نور کرمان درباره موضوع دفترچه قرمز راننده و شائبه اعتیاد اونیزاظهارداشت: «دفترچه ثبت ساعت که در قرارگاه پلیس صادر می‌شود ابتدا برای هر راننده با اعتباری معین به رنگ آبی صادر می‌گردد. حالا اگر در این مدت راننده تخلفاتی مانند سرعت غیرمجاز یا تست اعتیاد یا الکل مثبت داشته باشد و در صفحه آخر دفترچه نمره منفی بگیرد زمانی که اقدام به تمدید دفترچه می‌کند رنگ آن قرمز است و اعتبارش معمولاً 3 ماهه است. در این شرایط اگر راننده در مدت اعتبار این دفترچه تخلفی نکند دوباره دفترچه آبی برایش صادر می‌شود. اما به طورکلی صرف قرمز بودن دفترچه مجوز رانندگی را باطل نمی‌کند.»
ابوالقاسمی درباره سوار کردن مسافر بیش از حد ظرفیت اتوبوس نیزگفت: «در حال حاضر بسیاری از اتوبوس‌ها تغییر وضعیت داده‌اند. به این معنا که با برداشتن بوفه انتهای اتوبوس یا سرویس بهداشتی و قرار دادن صندلی، تعداد ظرفیت مسافران را بالا برده‌اند. این امر در بازدید پلیس راه مورد بررسی قرار می‌گیرد و تا به حال اشکالی بر آن وارد نبوده است. اما بعد از این حادثه مدام روی این موضوع مانور داده می‌شود.»


تعاونی و پرسنل قربانی شده اند
مدیر تعاونی میهن نور بااشاره به سابقه 50 ساله این شرکت حمل و نقل تأکید کرد: «من براساس دریافت مدارکی که ارگان‌های دولتی برای راننده و اتوبوس صادر کرده‌اند، مجوز انجام این سرویس را دادم. وقتی وزارت بهداشت برای راننده‌ای کارت صحت و سلامت صادر می‌کند یعنی این فرد از نظر جسمی، روحی، اعتیاد نداشتن به مواد و الکل و... مورد تأیید است و مجوز فعالیت در شرکت حمل و نقل را دارد. ما هم برای کار به همین مدارک استناد می‌کنیم.اما متأسفانه ما را قربانی کردند و با مقصر جلوه دادن ما 25 درصد تقصیر حادثه را به گردن ما انداختند و لغو مجوز یکساله تعاونی و پلمب آن 46 پرسنل دفتری و حدود 360 راننده را سرگردان و آواره کردند. حال آنکه شرکت میهن نور یکی از تعاونی‌های رتبه دار کشور است و تنها تعاونی کرمان بود که به 40 ارگان دولتی سرویس می‌داد. اما با بزرگنمایی برخی مسائل که ربطی به ما ندارد باعث بیکاری تعداد زیادی از افراد شدند که حالا همه‌شان خانه نشین هستند. اینها در حالی است که شرکت‌های وابسته به دولت در سال گذشته با وجود تصادفات مرگبار همچنان به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند.»ابوالقاسمی با تکذیب اخبار فعالیت شرکت پس از لغو مجوز گفت: «نمی دانم چرا افرادی سعی در دروغ پراکنی دارند. شرکت ما پلمب شده و فعالیتی ندارد و من نیز هنوز به احترام داغدیدگان لباس مشکی به تن دارم واقدامی نکرده ام. اما می‌خواهم از مسئولان چند سؤال داشته باشم؛پس ازحادثه یکی از مقامات وزارت بهداشت در برنامه‌ای تلویزیونی به مشکلات سلامت راننده پرداخت و شرکت تعاونی را مقصر خواند. سؤال من این است که آیا مرجعی غیر از وزارت بهداشت کارت سلامت راننده را صادر می‌کند؟ یا اینکه چرا کارشناسان در زمان معاینه فنی اتوبوس وجود باک اضافه را متوجه نشده اند؟ و اگر سن بالای راننده یکی از دلایل حادثه بوده است چرا شغل رانندگی جزو مشاغل سخت قرار نمی‌گیرد تا این افراد مجبور نباشند در این سن و سال کار کنند؟» و...وی درپایان ازمسئولان خواست برای نجات ده‌ها خانواده که با تعطیلی شرکت اتوبوسرانی مذکور بیکارشده‌اند هرچه زودترچاره‌ای بیندیشند و آنها را از این وضعیت نجات دهند.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 552064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    33 4
    فقط میشه متاسف بود، همیشه مقصر جلوه دادن افراد ضعیف آسونترین کاره
  • بی نام A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    31 7
    راست میگه بنده خدا. این که یه تعاونی تعطیل بشه نادیده گرفتن کم کاری نهادهای دولتی و نظارتیه
  • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    27 9
    فیلم بازی نکن همشون میرن تعاونیهای دیگه
  • بی نام A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    20 10
    بیچاره ها کارمندها و راننده های این شرکت؛ اون ها چه گناهی کردند؟
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    58 1
    آقای مدیر تعاونی، در این حادثه شما هم مقصر هستین فرض گیریم که در بررسی دفترچه این راننده از طرف پلیس کوتاهی شده که هرگز نباید کوتاهی شود.شما دیگر چرا؟ وجدان کاری شما کجاست؟ آخرین نهاد مسئول که جان افراد بی گناه به دست این راننده متخلف داده نهادی بوده که مدیرش شما هستین.آیا شده در مقابل مسئولیتی که دارید، وجدان کاری داشته باشید و روز نمی گویم،هفته ای چند بار شخص خودتون همراه با کارشناس فنی،اتوبوسهای تعاونی خود را بررسی کنید؟ آیا شده هفته ای یک یا دو روز خودتون به شخصه وقت بزارید و از نزدیک دفترچه راننده ها و یا از احوالات روحی و سلامت راننده های تعاونی خود با خبر شوید؟ شاید شما چیزی را متوچه شوید که از چشم پلیس راه پوشیده مانده. شما مسئولین. مسافر نام تعاونی شما را می شناسد. راننده را نه
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    17 10
    حق داره بنده خدا ، تمام حرفاش منطقيه ........ ولي اينجا ايرانه
  • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    38 2
    قانون مثل تار عنکبوت میماند... فقط میتواند مگس های کوچک را شکار کند.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    20 2
    هیچگاه درک نمیکنید که این سربازان که تنها امید وسرمایه یک خانواده یا خانواده هایی بودند.نگران نباشید جناب مدیر.ان راننده هستندوخیلی راهها بلدند تادراین یکسال درآمدی داشته باشند واین یکسال مثل برق وباد میگذرد.اماامیدهایی که برای همیشه ناامیدشده وسرمایه هایی که برای همیشه ازبین رفته چی؟طوری صحبت کردید که اتفاق مهمی نیفتاد ه ودرحق شما اجحاف شده.دریغ ازانصاف.
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    28 1
    گفتن اضافه سوار شدن عادی هست اما نه اینکه اتوبوس حداکثر 44 نفره را 58 نفر سوار کنی و آنوقت مظلوم نمایی کنی که وا اصفا که چنین و چنان. باید حالشان را گرفت تا از این غلطها نکنند.
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    5 10
    با احترام به خانواده های داغدار متاسفانه ما یه وقتایی جو گیر جو دنیای مجازی میشیم و زندگی واقعی بعضی را از بین میبریم این اول تصادف نبود ،،،،،،آخریش نیس ،،،ولی اماااااان از جو
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    10 2
    چرا نباید جریمه بشه نکنه اونهایی که مردند مقصر بودند دست بردار از سیاه نمایی
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    3 0
    متاسفانه همیشه به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک می کنند تا از این طریق بگویند ما هم کاری کردیم و سلب مسئولیت کنند به نظر من امروز کسانی که اینگونه رای صادر می کنند در وقایعی که در آینده اتفاق خواهد افتاد مقصر خواهند بود.
  • مرتضی A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    8 0
    صورت مسئله پاک شد هورا
  • میلاد A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    14 1
    حرفش حق هست / وقتی هیچ کاری نمی تونند بکنند به کسی که بهشون زورشون می رسه گردنش می اندازند / مقصر اصلی عدم نظارت دستگاه های نظارتی و رشوه بگیریشون هست.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    7 2
    شما نبايد خودتم اتوبوس هات رو چك بكني ؟ مديريت كه فقط تلفن جواب دادن نيست
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    10 0
    هيچ موقع هيچكس اين وسط نميگه راهنمايي و رانندگي و نيروي انتظامي هم كمي مقصرند. مثل كارت پايان خدمت فوتباليست‌هاي متخلف
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    8 0
    قضاوت ایرانی همیشه همینطور است یا سیاه یا سفید
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    4 1
    متاسفانه تو این مملکت همیشه مقصر بیگناه هست
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    18 5
    من 16 سال قبل زمانی که دانشجو بودم با این تعاونی رفت و امد میکردم همیشه سفر همراه با وحشت بود. قاچاق انسان و کالا کاملا مشهود بود و اکثر راننده ها هم معتاد و خطرناک بودند هیشکی جرات نمی کرد بهشون تذکر بده خود مسئول محترم تعاونی هم کاملا در جریان بود. گرفتن تمام مدارکی که ایشون میگن بدلیل فساد اداری رایج هیچ کاری ندارد حتی با یک شرکت سوری که وجود خارجی هم نداشته باشد میتوان گرفت .
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    14 3
    یا از اون ور می افتیم یا از این ور... تقصیر خودشونو بازم گردن دیگران انداختن
  • جلال IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    7 7
    مرد حسابی کلی خانواده بابت عزیزانشان عزادار شده اند , اونوقت تو به فکر بیکاری راننده ها افتادی واقعا" که خجالت هم بهضی مواقع خوب است .
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    9 0
    اتبوس هر روز از ترمینال و از شرکت شما مسافر میگیره مسول فنی شما باید چک میکرده با اضافه دارهو گرنه معاینه فنی که چند ماه یکبار میرن اونم هیچ ادمی با باک اضافی نمیره
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    18 1
    بیکار شدن راننده ها بهتر از مردن جوانهای و داغدار شدن خانواده هاست
  • فرهاد A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    11 2
    جالبه یاد ظرب المثل من نبودم دستم بو تخسیر آستینم بود افتاده .
    • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
      7 1
      تقصیر
  • عبدالهي A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    14 2
    درصد بسيار بالايي از رانندگان اتوبوس معتاد و بي احتياط بوده و صلاحيت به عهده گرفتن مسئوليت جان چند ده نفر مسافر را ندارد.اي كاش سازوكاري براي انتخاب مناسب رانندگان اتوبوس تدبير شود.
  • علي A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    11 0
    مورد به این بزرگی رانمی شودکوچک جلوه دادبیکاری چند راننده معتادکه همه می دانیم که چکونه کارت سلامت میگیرند و چکونه کارت معاینه فنی دریافت می کنند/در برابر ظلمی که به خانواده های داغدار رسیده بی اهمیت است . خانوادهایی که با چه امید و ارزو هایی انها بزرگ کرده بودنند و برای خدمت به کشور و ملت اعزام کرده بودنند، انوقت به خاطر یک چیز بی ارزش ................
  • رضوی A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    1 1
    راست میگه من کرارا دیدم پاسگاههای پلیس راه اصلا موقع ثبت دفترچه کاری نمیکنن حتی یکباردیدم داشتن باهم حرف میزدن دفترچه را مهرکردو داد کنترل راننده و خودرو باید درجاده و توسط پلیس راه انجام بگیره حتی بعضی جاها گپ و گفت هم میکنن با هم فقط توجاده می ایستن تا سواری هارو داغ کنن
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    1 0
    اتوبوسها جذب تعاونیهای دیگر خواهند شد... فقط متاسفانه ملت همین مورد رو دیدن نگران کم کاری نهادهای نظارتی و فاجعه هایی بزرگتر متاسفانه باید باشیم
  • دات کام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    30 2
    جریان دوتا کارخونه فرغون سازیه که دلیل تعطیل نکردشون رو بیکاری یه عده میدونن. فقط توی یه کشور جهان سومی این مدل صحبت میشه