سهم مالیات از درآمدهای بودجه 70 درصد فراتر رفت/درآمدهای مالیاتی در یک دهه گذشته چقدر بود؟

سهم مالیات از درآمدهای دولت به بیش از 70 درصد رسید.

 به گزارش خبرآنلاين، بررسي ها نشان مي دهد هر چند سهم ماليات ها در درآمدهاي دولتي از 72.6 درصد در سال 1393 به 70.5 درصد در سال گذشته كاهش يافته است اما همچنان سهم ماليات ها از تامين درآمدهاي كشور در اين دوره زماني نسبت به يك دهه گذشته قابل قبول بوده است .

دولت يازدهم افزايش سهم ماليات ها از درآمدهاي دولت را در دستور كار قرار داده است . بر اين اساس افزايش سهم ماليات در تامين درآمدي از ابتداي دولت يازدهم نسبت به دوران تصدي دولت پيشين رو به افزايش گذاشت و از محدوده 60 درصدي به كانال هفتاد درصدي ورود پيدا كرد .

 هر چند سهم ماليات ها در سال هاي اخير افزايشي اندك را تجربه كرده است اما بررسي ها نشان مي دهد هنوز بيش از 40 درصد توليد ناخالص داخلي ايران ماليات نمي پردازد . دولت افزايش درآمدهاي مالياتي را در سال جاري و سال اي آينده با توجه به فراگيرتر شدن پرداخت ماليات مورد پيش بيني قرار داده است و تلاش دارد بدون افزايش پايه هاي مالياتي بتواند درآمد خود را در اين حوزه با افزايش روبرو نمايد . افزايش سهم ماليات ها به كاهش درآمدهاي نفتي ايران نيز باز مي گردد چرا كه در پي كاهش قيمت نفت در سال هاي اخير از يك سو و سخت تر شدن شرايط فروش نفت براي ايران از سوي ديگر درآمدهاي نفتي ايران تحليل رفت . ايران يكي از وابسته ترين اقتصاد ها به نفت را در سال هاي گذشته دارا بوده است .

 گزارش هاي ارائه شده از سوي سازمان امور مالياتي نشان مي دهد بهترين موديان مالياتي در كشور را حقوق بگيراني تشكيل مي‌دهند كه اتفاقا آسيب پذيرترين بخش جامعه از اين منظر محسوب مي شوند .

در دولت پيشين كمترين سهم ماليات در تامين درآمدهاي دولت به سال 1387 و بيشترين سهم به سال 1391 باز مي گردد .در  اين سال ها سهم ماليات ها از تامين درآمدهاي دولت معادل با 63.2 و 69.5 درصد بود .  

 نمودار زير سهم ماليات ها از درآمدهاي دولت در يك دهه پيش را نشان مي دهد

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    29 0
    چه فایده این پولها رو از بخش خصوصی می گیرند و بعد میدن به مدیران خودشون
    • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
      1 2
      چنین ذهنایتی کاملا مردوده چون دولت با پول مالبات پرداخت هزینه های خدمات دولتی پرداخت و همچنین حقوق کارمندان
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    2 0
    من فکر می کنم مالیات پرداختی مردم کاهش پیدا می کنه چون حقوق های نجومی نتونه تامین بشه
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    1 2
    مالیات گرفتن از تولید کننده یعنی تضعیف تولید . دنیای پیشرفته به تولید کننده هایشان سوبسید میدهند ولی در ایران هر روز با مالیات های سنگین بیشتر تحت فشار میگذارنشون.