سه سال گذشته، بازده بورس 110 درصد بوده در حالی که سایر بازارهای رقیب مانند سکه، مسکن، ارز و سپرده های بانکی بازدهی کمتری داشته اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد فطانت رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و بورس کالا پاکستان افزود: جمعیت 500 میلیون نفری در منطقه، بازار بالقوه ای را برای محصولات تولیدی کشورمان فراهم کرده است.

وی تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان را یادآور شد و افزود: دو کشور می توانند ارتباط بازارهای مالی را گسترش داده و شرایط را برای تبادل فیزیکی کالا و اوراق بهادار، تسهیل کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: بورس کالا انواع محصولات صنعتی، معدنی، نفتی، پتروشیمی و کشاورزی را عرضه می کند و امکان تامین مالی شرکت ها نیز از طریق بورس کالا فراهم شده و بر این اساس، چندی پیش یک شرکت پتروشیمی توانست، اوراق تامین مالی خود را در بورس کالا به فروش برساند.

فطانت گسترش تعامل بورس ایران با کشورهای منطقه را یادآور شد و افزود: صادرات کالاهای مورد نیاز کشورهای منطقه باید با بهره گیری از ظرفیت های بورس صورت گیرد و بر این اساس لازم است تابلوهای عرضه را در بورس کشورهای مختلف داشته باشیم.

وی گفت: عرضه محصولات در تابلوهای مشترک با کشورهای همسایه سبب شفافیت معاملات می شود و امکان فروش و صادرات مواد پایه مانند محصولات پتروشیمی و معدنی از طریق تابلوهای مشترک بورسی در کشورهای همسایه وجود دارد.

فطانت ضمن تاکید بر اینکه اولویت اصلی برای همکاری، کشورهای منطقه مورد نظر است، گفت : همکاری با آن دسته از کشورهای منطقه که مصرف کننده سیمان ایران هستند، تلاش می کنیم تا تابلوهای مشترک قیمت سیمان را راه اندازی کنیم و با تحقق آن، صادرات سیمان به کشورهای مصرف کننده در منطقه، تسهیل می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار پیرامون نوسان های بازار بورس کشور اظهار داشت: نوسان در واقع به عنوان بخشی از ذات بازار سهام محسوب می شود

و اکنون در وضعیتی قرار داریم که مجامع شرکت ها برگزار و سود توزیع می شود و بر این اساس، انعکاس مثبت نزدیک شدن به فصل برگزاری مجامع شرکت ها بر شاخص بورس، مشهود است.

فطانت ضمن استفبال از کاهش نرخ سود بانکی و تسهیلات، گفت: این موضوع، چشم انداز مثبتی را ایجاد می کند و سبب می شود تا شرکت های تولیدی بتوانند با هزینه کمتر، تامین مالی را انجام دهند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : بازار بدهی و انتشار اوراق نیز در ایران به شدت در حال رشد است و در روزهای آینده از ابزارهای جدید مالی رونمایی خواهد شد.

فطانت نسبت به رونق فعالیت بازار بورس ابراز امیدواری کرد و گفت: بررسی سابقه فعایت بازار سرمایه مشخص می سازد که بازار سرمایه نسبت به همه بازارهای رقیب، عملکرد بهتری داشته است.

وی افزود: مبنای قضاوت بازار سرمایه نباید دوره های زمانی یک هفته یا یک ماه باشد و در سه سال گذشته، بازده بورس 110 درصد بوده، در حالی که سایر بازارهای رقیب مانند سکه، مسکن، ارز و سپرده های بانکی بازدهی کمتری داشته اند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: هنگام استقرار دولت یازدهم، شاخص بورس 38 هزار و 600 واحد بود، اما اکنون در حدود 74 هزار واحد قرار گرفته است.

به گفته فطانت، بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب بیشتر است، اما به این معنا نیست که همه افراد کم تجربه و ناآشنا بدون اطلاع کافی در این بازار سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: افرادی که متخصص بازار سرمایه نیستند باید از طریق شرکت های سرمایه گذاری و یا مشاوران سرمایه گذاری، وارد شوند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد :سهامداران کم تجربه از تبلیغاتی که در سایت های مجازی است، پرهیز کنند و افرادی که با یک برنامه ریزی میان و بلند مدت در بورس سرمایه گذاری می کنند، موفق خواهند شد.

به گزارش ایرنا، بورس های کالای ایران و پاکستان با هدف گسترش تعاملات در بخش بازارهای کالایی، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

این تفاهمنامه همکاری با حضور محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، توسط حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران و اعجاز علیشاه مدیرعامل بورس کالای پاکستان امضا شد.

امضای تفاهمنامه یاد شده بین دو کشور امکان آن را فراهم می سازد تا افزون بر تبادل تجربیات در بخش عرضه محصولات در بورس، در زمینه معاملات کالا به صورت فیزیکی و اوراق بهادار مبتنی بر کالاها نیز دو طرف همکاری می کنند.

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    0 0
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است....