وزیر‌ راه و شهرسازی گفت: درحال حاضر ۲۶۶ هواپیما در کل ناوگان هوایی داریم که از این تعداد ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است، بنابراین تنها ۱۵۶ فروند هواپیمای فعال با میانگین عمر ۲۳ سال داریم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی درباره وضعیت ناوگان هوایی کشور گفت: ما می‌توانیم این قضیه را از دو دیدگاه بررسی کنیم: از یک طرف این سوال را مطرح کنیم که هم‌اکنون ناوگان هوایی ایران در چه وضعیتی است و از طرف دیگر این که جایگاه ما در صنعت هوانوردی در منطقه و جهان چگونه باید باشد و چگونه هست؟ در پاسخ به سوال اول باید گفت؛ ما درحال حاضر در ایران ۲۶۶ هواپیما داریم که مربوط به کل ناوگان هوایی هست که از این تعداد ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است .بنابراین تنها ۱۵۶ فروند هواپیمای فعال داریم. از طرفی میانگین عمرناوگان فعالمان ۲۳ سال است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استفاده بیشتر از این هواپیماها که در آستانه ۲۴ سالگی قرار دارند هزینه اضافه بر دوش صنعت می‌گذارد، گفت: هزینه تامین قطعات این هواپیماها و تعمیر آنها بسیار گران است و برخی قطعات دیگر در بازار نیست هم چنین مصرف سوخت این هواپیماها بسیار بالا است.

آخوندی با ابراز تاسف از وضعیت موجود ناوگان هوایی ایران، ادامه داد: برای مثال شرکت ایران ایر ۵۳ فروند هواپیما دارد که از این تعداد، ۳۱ فروند غیرفعال است. این درحالی است که میانگین عمر هواپیماهای ایران ایر ۲۷ سال است. حتی این وضعیت در شرکت آسمان نیز مشاهده می‌شود. این شرکت ۳۶ فروند هواپیما دارد که ۱۷ فوند آن غیرفعال و از ۱۶۲ فروند هواپیمایی که به پرواز درمی‌آید فقط ۱۲ فروند آن ساخت سال آن بعد از ۲۰۰۰ است.

وزیر راه و شهرسازی درباره اهمیت نوسازی ناوگان هوایی کشور و اینکه مرجع تصمیم‌گیری آن را تایید کرده است یا خیر؟ گفت: اگر بخواهیم خرید هواپیما را از جهت حرفه‌ای بررسی کنیم، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه مرجع آن هستند. از جنبه اقتصادی هم شورای اقتصاد و رییس جمهوری مرجع هستند. ما هم این بحث را مکرر در خدمت رییس جمهور مطرح کرده‌ایم و با آن موافقت شده است. اینکه بتوانیم ناوگان هوایی ایران را تغییر دهیم و نوسازی کنیم قطعا افتخار بزرگی برای ملت ایران است.

یکی از اصول مهم اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت ترانزیی است

وزیر راه و شهرسازی با طرح این سوال که آیا ما با کشورهای منطقه در رقابت هستیم و سهم خود را از آسمان منطقه می‌خواهیم که بگیریم؟ تصریح کرد: یکی از اصول اصلی اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت ترانزیتی است، اما در حال حاضر دیگران از ظرفیت ترانزیتی استفاده می‌کنند. برای مثال کشورهای دیگر مسافر ما را از تهران به دوبی می‌برند و آن را از دوبی به جای دیگر منتقل می‌کنند درحالی که مسیر معقول تهران است و این مسافر باید به تهران بیاید و از اینجا ترانزیت شود. ما با همین ناوگان موجود امکان رقابت و استفاده از ظرفیت ترانزیتی خود را نداریم.

آخوندی درباره آخرین وضعیت قرارداد خرید هواپیما گفت: بحث ما درحال حاضر این است که نباید توان خود را در یک سمت بگذاریم. باید بتوانیم از رقابت سازنده‌های جهانی به نفع ملت ایران استفاده کنیم. اینکه فقط بخواهیم با یک شرکت کارکنیم قطعا به زیان مردم است. بنابراین ضرورت دارد از رقابت سازنده‌ها استفاده حداکثری به نفع مردم داشته باشیم.

وی درباره میزان اعتبار این قرارداد و اینکه آیا در دادن مجوز اوفک به مشکل برنمی‌خورند، گفت: وقتی قراردادی در حضور رئیس جمهوری فرانسه تنظیم شود قطعا تا جایی مورد تدبیر این مقام عالی قرارگرفته که می‌آیند و از این قرارداد حمایت می‌کنند. شرایط برای دیگر شرکت‌ها هم همینطوراست. تصور ما این طور است که هماهنگی های اولیه در طرف مقابل صورت گرفته که اجازه عقد قرارداد با دولت ایران صادر شده است.

مدل مالی بسیار خوبی که دولت و بانک مرکزی را زیربار قرض نمی‌برد

آخوندی درپاسخ به این سوال که بحث تامین مالی برای خرید ناوگان جدید چطور انجام می‌گیرد؟ گفت: این ابتکار و کاری که انجام داده‌ایم برای اولین بار است که در ایران انجام می‌گیرد: اینکه فاینانسی از طرف دولت ایران نیست و هیچ تضمینی برای بازپرداخت‌ها از سوی دولت ایران انجام نمی‌گیرد. قرارداد خرید هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک است. اجاره به شرط تملیک یعنی چه؟ یعنی اینکه شرکتی بین ما و ایرباس قرار می‌گیرد و این شرکت کل پول را به ایرباس می‌دهد و به صورت اجاره به شرط تملیک هواپیماها به ما اجاره داده می‌شود. وقتی اقساط تمام می‌شود مالکیت نهایی دراختیار ما قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که این روش از بهترین‌ مدل‌های فاینانس است که تاکنون اجرا شده است.

مقام عالی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مبلغ اجاره هم از محل خدمات ارائه شده از قبیل فروش بلیت تامین می شود، تصریح کرد: درحال حاضر در ایران و بسته به سال های مختلف بین سه تا چهار میلیارد دلار فقط پول بلیتی است که ایرانی ها به ایرلاین های خارجی پرداخت می کنند. این بازار ۳ تا چند میلیاردی در واقع سهم خود ما بوده اما به دلیل وضعیت تاسف بار ناوگان هوایی نتوانستیم از این سهم استفاده کنیم و پول زیادی از ایران خارج شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر بحث ما این است که بتوانیم از پول فروش بلیت تمام اجاره را پرداخت کنیم و این هواپیماها در اختیار ما قرار بگیرد. بخاطر همین است که نمی‌توانیم اینگونه فکر کنیم که این فاینانسی هست که اگر نتوانستیم آن را اجرایی کنیم می رویم و با آن پروژه پتروشیمی اجرا می‌کنیم. یک شرکت لیزینگ هواپیمایی است و دارد تمام مبالغ را تامین می کند و تمام هواپیماها را اجاره به شرط تملیک در اختیار ما قرار می‌دهد.

آخوندی تاکید کرد: این مدل مالی بسیار خوبی است که نه دولت و نه بانک مرکزی را زیربار قرض نمی برد و می‌تواند از خود عملکرد بازار چنین سرمایه گذاری انجام دهد.

خرید هواپیمای دوربرد اختیاری است

وی درباره بحث خرید هواپیماهای پهن‌پیکر نیز خاطر نشان کرد: درباره خرید تعدادی هواپیمای A۳۸۰ پیش‌بینی شده است که ما در خصوص آنها تنها حق انتخاب داشته و به هیچ وجه تعهدی برای خرید آنها نداریم. این مسئله تنها امتیازی برای ما محسوب می‌شود که می‌توانیم آن را خریداری کنیم یا خیر.

عضو کابینه تدبیر و امید در خصوص تصمیم دولت برای خرید این هواپیماهای دوربرد نیز بیان کرد: این تصمیمی است که باید پنج سال آینده در کشور گرفته شود، قطعا شخصی که در آن زمان مسئول خریداری هواپیما در کشور باشد مشخص می‌کند که باید از این آپشن (دوربردی) استفاده کند یا نه. به نظر من برخورداری دولت و ملت ایران از این حق انتخاب اقدامی خوب و مناسب محسوب می‌شود.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =