ناسا در صحرای یوتا بوستر موشک «سیستم پرتاب فضا» (SLS) که قدرتمندترین موشک جهان شناخته می‌شود را با موفقیت آزمایش کرد. این موشک قرار است سرانجام روزی انسان را به مریخ برساند.

 

 

برای انجام این آزمایش، موتورهای این بوسترها به مدت دو دقیقه مشتعل شدند. این بوستر به شکل افقی روی زمین قرار داده شده و محکم آن را سر جایش نگه‌ داشته‌ بودند. احتراق فوق‌العاده قوی و شدید آن حجم زیادی از دود و شعله را به وجود آورد و خیلی‌ها از فاصله‌ای تقریبا شاهد این آزمایش بودند. ناسا اعلام کرده که هدف این آزمایش بررسی چگونگی فعالیت آغازین بوستر در سردترین دمای درجه بندی حرارتی این سیستم بوده است.ناسا با انتشار بیانیه‌ای درباره این آزمایش اعلام کرد: این آخرین باری است که این بوستر پیش از پرواز آزمایشی با فضا پیمای اوریون در فضای آزمایشی، پرتاب شود. اوریون قرار است در اواخر سال 2018 برای یک ماموریت تحقیقاتی پرتاب شود.



این دومین بار است که ناسا یکی از بوسترهای SLS را روی زمین آزمایش می‌کند. در ماه مارس سال ۲۰۱۵ دمای این بوستر تا ۳۲ درجه‌ی سلسیوس افزایش یافت. این حداکثر دمایی است که یک پیشران برای عملکرد درست می‌تواند داشته باشد. این بار ناسا می‌خواست ببیند که این بوستر در دمای بسیار کمتر مثلا، حدود ۴ درجه‌ی سلسیوس، چگونه عمل می‌کند. این پایین‌ترین دمایی است که موتور یک بوستر می‌تواند تحمل کند. در این آزمایش جزئیات فنی و توان سامانه بوستر کمکی به مدت دو دقیقه در وضعیت حداکثر نیروی تولیدی و با در نظر گرفتن شرایط کنترل اضطراری مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به وزن سنگین موشک SLS استفاده از دو سامانه رانش کمکی یا بوستر برای خروج از گرانش زمین در دو دقیقه اولیه پرتاب امری ضروری است. 

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =