11هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار وتسهیلات برای طرحهای مصوب سفر رییس جمهوری به سمنان

استاندار سمنان گفت: برای 71 طرح و تفاهم نامه در سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری به این استان در اردیبهشت 95 بیش از 11 هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین محمدرضا خباز شامگاه روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان افزود : 69 طرح و تفاهم نامه با اعتبار 9 هزار و 270 میلیارد ریال در سفر دکتر روحانی به سمنان منعقد شده بود که پس از سفر با رایزنی های مختلف این طرح ها واعتبارات به 71 طرح و تفاهم نامه با 9 هزار و 480 میلیارد ریال افزایش یافت.
وی اظهار داشت : برای 71 طرح و تفاهم نامه 9 هزار و 480 میلیارد ریال اعتبار و 2 هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات از سوی دولت تدبیر و امید برای استان سمنان مصوب شده است.
وی اضافه کرد: 13 طرح مربوط به عمران شهری و روستایی و زیرساختهای صنعتی، هفت طرح کشاورزی، هشت طرح منابع آب، هفت طرح بهداشت و سلامت، 15 طرح حمل ونقل،هشت طرح علمی، فرهنگی و گردشگری، 2 طرح امور قضایی، 9 طرح ورزش و جوانان و 2 طرح تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
خباز با اشاره به تخصیص 9 هزار و 480 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح ها تصریح کرد: مقرر شده است پنج هزار و 450 میلیارد ریال از این اعتبار در سال 95 و چهار هزار و 30 میلیارد ریال در سال 96 به استان سمنان تخصیص یابد.
وی اعتبارات عمرانی تخصیص یافته استان در سال 94 را به میزان 379 میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: اختصاص 11 هزار و 800 میلیارد ریال در سفر رئیس جمهوری به سمنان، جهش اعتباری و توسعه ای قابل توجهی برای استان رقم بزند.
استاندار سمنان درباره بودجه سال 95 استان یادآور شد: بودجه تملک دارایی استان سمنان برای سال جاری هزار و 80 میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته 45 درصد رشد داشته است.
وی با بیان این که سمنان در بین استان های کشور بیشترین میزان رشد اعتبارات عمرانی را از سوی دولت یازدهم در سال 95 داشته است ، ادامه داد:اعتبارات مربوط به ماده 180 استان سمنان در سال جاری نیز 970 میلیارد ریال است و رشدی 33 درصدی نسبت به سال گذشته دارد.
استاندار سمنان مقابله با رکود را یکی از برنامه های حدی دولت تدبیر و انید دانست که با رونق بخشی به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط هدفگداری شده است.
خباز تصریح کرد : تاکنون هزار و 100 واحد صنعتی استان در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند که شامل 800 واحد کشاورزی و دامپروری و 300 واحد صنعتی و معدنی می شود.
وی با اشاره به بررسی شرایط واحدهای تولیدی ثبت نام شده برای دریافت تسهیلات از سوی تیم چهار نفره ای در استان سمنان افزود: تاکنون 110 واحد تولیدی در استان ارزیابی و تعیین تکلیف شده اند.
وی با اشاره به سقف 30 میلیارد ریالی تسهیلات برای واحدهای دارای مشکل ثبت نام شده در سامانه بهین یاب افزود: تاکنون ارایه بیش از هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات به بیش از 115 واحد تولیدی استان از این طریق مصوب شده است.
وی با اشاره به مهلت 30 روزه این واحدهای تولیدی ارزیابی شده برای تشکیل پرونده در بانک های عامل تاکید کرد: منابع مالی این تسهیلات با خلاقیت بانکهای استان و بدون دریافت اعتباری از کشور تامین شده است.
استاندار سمنان بیان داشت : با راه اندازی و رونق مجدد این واحدهای تولیدی در استان پیش بینی می شود 380 شغل ایجاد شود
وی با بیان اینکه با بیان اینکه دولت نیازمند چابک‌سازی است، افزود: دولت تا می‌تواند باید از تصدی‌گری فاصله بگیرد و بسیاری از وظایف اجرایی خود را به بخش خصوصی و مردم واگذار کند و خود برآن نظارت کند.
وی اظهار داشت : دولت در سال جاری سه درصد از هزینه جاری را کاهش داده است و اکنون وجود نیروهای مازاد در سیستم دولتی و دستگاه های اجرائی باعث مشکلاتی شده است که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.
وی تصریح کرد : با توجه به این که 85 درصد بودجه کشور صرف هزینه جاری و 15 درصد صرف پروژه‌های عمرانی و زیرساختی می‌شود، راه به‌جایی نخواهیم برد و نمی توان کشور را اداره کرد.
استاندار سمنان در بخش دیگری از آغاز مجدد عملیات انتقال آب از چشمه سارهای قطری به شاهرود در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تمام مشکلات این طرح از جمله مشکل زیست محیطی مرتفع شده و اعتبار آن نیز وجود دارد و عملیات اجرائی آن به زودی آغاز خواهد شد.
خباز از اتمام تدوین سند آمایش سرزمین استان سمنان از سوی مشاور این طرح تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: پس از پایان یافتن تدوین این سند به وسیله مشاور، بلافاصله در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح و پس از دریافت نقطه نظرات مدیران، کارشناسان و نخبگان، نقایص آن رفع و نهایی و اجرایی می شود.
وی با اشاره به اینکه طرح سند آمایش استان سمنان داری دو بخش است، اظهار کرد: بخش نخست آن شامل تبیین وضعیت موجود و مرحله شناخت استان سمنان است و بخش دوم نیز شامل بخش سیاست‌گذاری و آینده‌نگری است که برای تدوین راهبردهای کلان استان سمنان از آن استفاده می‌شود.
ابک‌سازی آن تاکید کرد و اظهار داشت:
استاندار سمنان در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص افشای فیش های حقوق های نجومی برخی از مدیران و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور برای شفاف سازی در این موضوع و برخورد با متخلفان، گفت: اعتقاد دارم که باید حداکثر و حداقل دریافت مدیران دستگاه های دولتی به وسیله مجلس و مراجع ذیربط مشخص شود.
خباز با بیان اینکه تفاوت های حقوق دریافتی مدیران از دولت های گذشته وجود داشته ، تاکید کرد: بنده در چهار دوره نمایندگی و سمت های قبلی خود، برای هماهنگ شدن نظام پرداخت، تلاش زیادی کردم ولی باید بگویم متاسفانه نشد.
استاندار سمنان با بیان این که طرح این موضوع در ابتدای کار با نیت خیر انجام شد ولی در ادامه عده ای با بزرگنمایی کردن آن قصد تخریب دولت را داشتند، اظهار کرد: خوشبختانه رهبری انقلاب آب پاکی را بر دستان تخریب کنندگان ریخت و فرمودند که این موضوع تنها در چند درصد از مدیران اتفاق افتاده و اکثریت مدیران ما پاک دست و سالم هستند.
وی تاکید کرد : برای اجرای مدیریت واحد در پرداخت حقوق ها لازم است که قوانین زائد و متضاد را اصلاح و ساماندهی کنیم.
وی در خصوص تکریم ارباب رجوع در دستگاه های اجرایی نیز گفت: باید به سوال ارباب رجوع از سوی دستگاه های اجرایی پاسخ داده شود حتی اگر جواب منفی باشد، چون در برخی از مواقع ارباب رجوع خواسته ای دارد که قانونی نیست و یا قانونی تلقی می شود اما دستگاه دولتی نمی تواند آن را انجام دهد پس باید با محبت نسبت به مردم پاسخگو باشد و ما بارها به این موضوع تاکید کرده ایم.
وی با اشاره به موارد تکریم ارباب رجوع در یکسال گذشته، گفت: یکهزار و 100ملاقات مردمی بنده نشان از گوش شنوای مشکلات مردم از سوی استانداری است که بیشترین موارد این نامه ها اشتغال، وام و تسهیلات است، همچنین در سفر رئیس جمهوری از 62هزار نامه و تلفن، 57هزار مورد مربوط به این موضوع ها بود که به تفکیک در حال بررسی هستند.
استاندار سمنان درخصوص پیگیری های صورت گرفته برای رفع کمبود آب در سال جاری گفت: باید تلاش کرد در کوتاه مدت کم آبی مردم را اذیت نکند و با استفاده از سدهای زودبازده در میان مدت و انتقال آب در دراز مدت این مشکلات را برطرف کرد.
وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته از سوی شرکت آبفای شهری و روستایی افزود: برای میان مدت چاه های برخی از دانشگاه ها و اداراتی که نیاز ندارند با اقداماتی که صورت می گیرد به آب آشامیدنی مردم اضافه کنند تا کمبود آب نداشته باشند.
استاندار سمنان همچنین تصریح کرد: قرار است از مکان هایی که آب نیاز ندارند کمک بگیرند تا مشکلات بی آبی در برخی از روستاهای استان حل شود.
خباز با اشاره به حفر چاه های جدید با اعتبار 17 میلیارد تومانی گفت: این اعتبارات از ماده 10 و 12 حوادث غیر مترقبه برای آب شهری در نظر گرفته ایم.
وی با بیان اینکه حفر چاه در برخی از روستا ها صورت گرفته، افزود: برای رفع معضل کم آبی بسطام در روزهای اخیر اقدامات گسترده ای به وسیله مسئولان صورت گرفت و حتی باتانکرهای ارتش و سپاه نیز به این روستا آب رسانی انجام شد.
استاندار سمنان بیان کرد: برخی از این مشکلات آب را باید با مدیریت مصرف برطرف کرد و باید برخوردهای قانونی صورت گیرد تا به دیگران فشار نیاید.
خباز با بیان اینکه اعتباری بالغ بر 510 میلیاردریالی برای آبیاری تحت فشار برای سال 95 در نظر گرفته شده است، گفت: قریب به 900 میلیارد ریالی نیز برای سال 96 برای این حوزه اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال94 اعتبار اجرای طرح آبیاری نوین در 20هزار هکتار از اراضی و باغات استان تخصیص یافته بود، اظهار کرد: در سال95 و 96 بالغ بر 20هزار هکتار دیگر به این میزان افزوده شده است.
استاندار سمنان در ادامه افزود: بیش از هزار هکتار به وسیله جهاد کشاورزی تاکنون به سامانه آبیاری نوین بدون اختصاص یافتن اعتباری مجهز شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =