مهر نوشت‌‌: پس از سقوط بیش از دو دلاری قیمت نفت خام، بهای گاز در بازارهای آسیایی و اروپایی هم روندی نزولی به خود گرفت و احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها قوت گرفته است.

همزمان با آغاز سقوط دوباره قیمت نفت در بازار، بهای گاز طبیعی هم در بازارهای مختلف آسیایی، اروپایی و آمریکای شمالی رو به کاهش گذاشته است.

بر این اساس در معاملات منتهی به ۱۷ ژوئن سال جاری میلادی قیمت هر میلیون BTU تک محموله گاز طبیعی بدون تغییر در محدوده ۵ دلار و ۲۵ سنت در بازار آسیای شمال شرقی معامله شد.

علاوه بر این در بازار اروپای جنوب غربی هم قیمت هر میلیون BTU تک محموله گاز طبیعی با ۳۰ سنت کاهش در محدوده ۴ دلار و ۳۵ سنت در بازار معامله شده است.

از سوی دیگر در ادامه روند رو به کاهش قیمت گاز طبیعی در بازار اروپا در بازار NBP انگلیس قیمت هر میلیون BTU تک محموله گاز طبیعی هم با ۴۸ سنت کاهش در محدوده ۴ دلار و ۶۸ سنت در بازار داد و ستد شده است.

این درحالی است که برخلاف بازارهای اروپایی و آسیایی در بازار هنری هاب آمریکا قیمت گاز طبیعی به جای کاهش، افزایش یافت؛ به طوری که قیمت هر میلیون BTU تک محموله گاز طبیعی با ۱۹ سنت افزایش در محدوده ۲ دلار و ۵۱ سنت در بازار معامله شده است.

در شرایط فعلی پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و دادن امتیازات قراردادی و قیمتی توسط صادرکنندگان بزرگ گاز همچون قطر از مهمترین دلایل تضعیف قیمت در بازار گاز به شمار می‌رود. با این وجود با ورود فصل تابستان و افزایش شدید گرمای هوا در نیمکره شمالی زمین که منجر به جهش و بالا رفتن مصرف برق می‌شود، تا حدودی وضعیت تقاضا به ویژه در حوزه نیروگاه‌های حرارتی و گازی تقویت شده است.

یکی از مهمترین دلایل تضعیف قیمت گاز در بلند مدت هم افزایش عرضه توسط تولیدکنندگان جدید LNG به ویژه کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، استرالیا، روسیه و برخی از کشورهای آفریقایی همچون آنگولا و کنگو استوایی است.

همزمان با افزایش عرضه در بازار LNG که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی با کاهش هزینه‌های تولید و هزینه‌های سرمایه‌گذاری به اوج خود نزدیک شود، تقاضا برای مصرف گاز در کشورهای بزرگ مصرف‌کننده همچون چین، کره جنوبی، ژاپن و اتحادیه اروپا به دلیل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، زغال‌سنگ و ازسرگیری فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای روندی ثابت و حتی رو به کاهش داشته باشد.
۳۹۳۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =