«خبرجنوب» نوشت: نایب رئیس انجمن داروسازان فارس گفت: داروهای لاغری و سقط جنین بیشترین اقلام تقلبی و قاچاق بازار غیرمجاز دارو در فارس است.

دكتر سعيد نوريان افزود: داروهايي كه در بازار قاچاق براي لاغري وجود دارد با تبليغات كاهش وزن 10 تا 20 كيلويي تنها در مدت 2 هفته به متقاضيان به صورت سودجويانه فروخته مي شود. وي يادآور شد: در اين داروهاي لاغري از موادي استفاده مي شود كه كشنده است. اين تركيبات شامل مخدرهاي صنعتي و محرك هاي ضداشتها مي باشد و يكي از عوارض اين محرك ها، ايست ناگهاني قلب و مرگ گزارش شده است.
دبير سازمان نظام پزشكي شيراز گفت: مكمل هايي كه توسط برخي ورزشكاران و در بسياري از باشگاه ها مصرف مي شود به دليل وجود دوزهاي بالاي هورمون ها در آن باعث عقيمي در مردان مي شود و علاوه بر اين بر روي كبد و كليه عوارض جبران ناپذيري مي گذارد و زخم هاي شديد معده را به همراه دارد.
نوريان ادامه داد: داروهاي سقط جنين نيز به صورت تقلبي و قاچاق وارد كشور و استان مي شود و متاسفانه مردم توجهي به تقلبي بودن آن نمي كنند و با وجود غيرمجاز بودن بازار فروش اين مواد، به افراد سودجو اعتماد مي كنند و با عوارض وحشتناك و جبران ناپذير آن روبه رو مي شوند.
نايب رئيس انجمن داروسازان فارس گفت: داروهاي تقلبي سقط كه توسط سودجويان عرضه مي شود نه تنها جنين را از بين نميبرد بلكه با ايجاد ناهنجاري در جنين باعث تولد نوزاد عقب مانده هم ميگردد.
نوريان افزود: برخي داروها كه براي درمان نازايي در زنان و يا رفع انواع كيست ها به صورت قاچاق وارد استان مي شود
مي تواند مشكلات عديده اي براي مصرف كنندگان به وجود بياورد. در اين خصوص بايد گفت گاهي اين داروها تقلبي نبوده و اصل است اما به دليل عدم رعايت حمل ونقل مناسب، قرارگرفتن در محيط گرم و مواردي از اين قبيل، دارو سمي مي شود و به هيچ عنوان نبايد مصرف گردد.
وي گفت: برخي داروهاي قاچاق نيز از كشورهاي عربي حوزه خليج فارس و با لنج و بيشتر از طريق دريا وارد كشور مي شود كه از اين اقلام مي توان به داروهاي محرك و مكمل ها و همچنين داروهاي تقويتي اشاره كرد كه با مارك هاي مختلف به صورت غيرقانوني وارد مي گردد.
نوريان افزود: برخي داروها با برندهاي معروف در خارج توليد مي شود اما به دليل توليد نمونه هاي مشابه در داخل، واردات آنها محدود است اما به دليل برند معروف و اثرگذاري، از طريق بازار قاچاق وارد كشور مي شود كه افراد به دليل حمل ونقل غيراستاندارد و عدم رعايت مواردي از قبيل زنجيره سرد، از تهيه و مصرف اين داروها نيز بايد خودداري كنند.
وي يادآور شد: داروهاي تقلبي علاوه بر بي اثر بودن، به دليل تركيبات غيراصيل و ارزان، عوارض جدي و حتي خطرات جاني به همراه دارد.
نايب رئيس انجمن داروسازان فارس گفت: مردم به هيچ عنوان نبايد از داروهاي قاچاق و تقلبي استفاده كنند چرا كه عوارض آن جبران ناپذير بوده و حتي مرگ را به دنبال دارد.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    3 0
    از بس با شركتهاي معتبر رابطه نداريم عده اي دلال هر چي اشغال هست مي دن به خورد مردم،
  • بی نام A1 ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    0 0
    دختر عمه من هم به خاطر مصرف اسلیمینگ سرطان گرفت و سال گذشته فوت کرد