تقدیر چهارسال فرهنگ کشور/کمیسیون فرهنگی مجلس دهم را چه کسانی تشکیل می دهند؟

در سال‌های اخیر نام کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیش از هر زمان دیگری بر سر زبانها افتاد.کمیسیونی که رویکرد آن به مسائل فرهنگی بیشتر با زاویه دید نه چندان مثبت در میان عامه مردم مطرح شده است.

حمیدرضا غفاری:در سالهای اخیر بخصوص در سه سالی که گذشت، یعنی از زمان روی کارآمدن دولت حسن روحانی فشارهایی از سوی جناح غیر همسو با دولت به فضای فرهنگی ایجاد شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی جنتی وارد شد و باعث ایجاد تنش هایی در فضای فرهنگی کشور گشت.بخشی از این تنش‌ها مربوط به عده ای خاص می‌شد که فیلم‌ها و موسیقی‌ها و احیانا برخی تئاترها با سلیقه‌شان همسو نبود وبه همین دلیل برای این آثار مشکلاتی را ایجاد کردند،تا حدی که نمایششان لغو یا اجرایشان به تعویق افتاد و تعلیق شد.اما از سوی دیگر جناحی که چندان میانه خوبی با زیرمجموعه تحت وزارت علی جنتی نداشت،کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بود که بارها به عیان و نهان باعث ایجاد فضای نا امنی برای آثار هنری تولید شده در کشور شد.کمیسیون فرهنگی مجلس البته اختیار اجرایی در حیطه نظارتی‌اش ندارد و تنها وظیفه اش تذکر دادن به وزیر برای بهبود وضعیت فرهنگ کشور،شنیدن حرف‌های  وزیر و در نهایت در صورت قانع نشدن،استیضاح وزیر است. اما ظاهر کمیسیون فرهنگی مجلس در این سالها بسیار پرکارتر از وظیفه اش عمل کرده است.

 

پرده اول:خانه پدری

خانه پدری» بعد از چهار سال که از پرده دور مانده بود با نمایشش در جشنواره فیلم فجر این امید را برای اهالی سینمای ایران ایجاد کرد که سینمای ایران احتمالا با نمایش این اثر و آثار اینچنینی بخشی از مشکلاتی که به لحاظ ممیزی گریبانش را گرفته از سر خود باز کند.اما «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری دی ماه سال 93  تنها دو شب به نمایش عمومی درآید و پس از دو شب، کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد که اکران فیلم نباید ادامه پیدا کند.

همان زمان حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگویی درباره اکران فیلم خانه پدری در گروه «هنر و تجربه» گفت:«مجلس درباره فیلم «خانه پدری» نظر دارد و محتوای آن را مناسب نمی داند و معتقد است این فیلم نباید از امتیاز اکران استفاده کند.»
او افزود:«غیر از مجلس این فیلم مورد نقد بسیاری از کارشناسان از جمله برخی مسئولان ارشاد است ولی اکران فیلمی که هم سرمایه گذار اول آن یعنی نیروی انتظامی و هم خود مسئولین ارشاد با آن مساله دارند، جای سوال دارد.»
آقا تهرانی تصریح کرد:«این اتفاق بدی است که تاریخ یک ملت به جهت کج سلیقگی و یا عدم آگاهی مورد هجمه قرار گیرد به شکلی که نشان داده شود که چند نسل از پدران یک خانواده نگاه تبعیض آمیز و وحشیانه‌ای نسبت به زنان خود دارند.»
نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت که در صحبت هایی که با مسئولین ارشاد داشتیم نگرانی کمیسیون فرهنگی به آن ها منتقل شد و نتیجه صحبت ها، اکران نشدن فیلم است.
در ادامه مخالفت های کمیسیون فرهنگی درباره اکران «خانه پدری»، احمد سالک کاشانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز گفت:«خشونت‌هایی که در این فیلم وجود دارد، نگران کننده است. حتی پایان این فیلم به هیچ وجه ارزشی محسوب نمی‌شود.»
رئیس کمیسیون فرهنگی در ادامه تاکید کرد: «در تاریخ ما کسی را که با چهره مذهبی دخترش را بکشد، نداریم. این موضوع معنی ندارد، آن هم در شرایط فعلی. این نوع فیلم‌ها رخنه فرهنگی است. این فیلم‌ها مخالف سیاست‌های مقام معظم رهبری است که باید جلوی آن گرفته شود و به فیلم‌های ارزشی تبدیل شود.»
سالک در ادامه به گفت‌گوهای کمیسیون فرهنگی با وزیر ارشاد اشاره کرد و گفت: «ما با آقای وزیر و آقای ایوبی در این باره صحبت کردیم؛ قرار بر این شد که اجازه اکران عمومی به این فیلم داده نشود. البته آن‌ها خواستند فیلم به صورت خصوصی اکران شود که ما با اکران خصوصی فیلم هم مخالفت کردیم. چون اکران خصوصی فیلم هم از نظر ما اشکال دارد.»

 

پرده دوم:عصبانی نیستم

یکی دیگر از فیلم‌هایی که کمیسیون فرهنگی مجلس روی آن دست گذاشت،دومین فیلم کارگردان جوان سینمای ایران رضا درمیشیان؛«عصبانی نیستم» بود. احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در  هشتم مهر ماه 93 درباره اکران فیلم «عصبانی نیستم» گفت: «وقتی از طریق رسانه ها مطلع شدم که قرار است فیلمی که به فرازهایی از فتنه می پردازد قرار است اکران شود تعجب کردم که چطور می شود چنین فیلمی با حمایت مسئولان مجوز نمایش بگیرد.»

وی با بیان اینکه در روزهایی هستیم که چند فیلم در خارج و با پول دشمنان ایران بصوت مستقیم درباره فتنه ساخته شده و حالا در داخل هم یک فیلم حامی فتنه مجوز نمایش می گیرد افزود:«این اتفاق بدی است که مسئولان سینمایی ما برخی از ابتدایی ترین موارد را رعایت نمی کنند و حاضرند برای یک فیلمی که غیر منصفانه و تحریف آمیز به مقطعی از اتفاقات کشور پرداخته این طور هزینه سازی کنند.»
سالک گفت:«من نمی دانم در وزارت ارشاد خط قرمز دقیقا چیست چون احیانا خط قرمز نظام برای آنها محلی از اعراب ندارد.من نمی خواهم کارهای خوب آقایان را نادیده بگیرم اما چرا باید به فیلمی که خودشان هم می دانند مساله دار است مجوز دهند.»
رییس کمیسیون فرهنگی ادامه داد:«اینکه ما بگوییم فلان فیلم اجتماعی است از بار آن کم نمی کند و ما باید مسایل را آنطورکه هست تحلیل و رائه کنیم نه آنطورکه دلمان می خواهد.»

پرده سوم:کل جشنواره فیلم فجر و مسائل فرهنگی کشور

ذره بین کمیسیون فرهنگی البته به فضای کلی فرهنگ و هنر کشور هم کشیده شد. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی 18 اسفند ماه سال گذشته به سایت «خانه ملت» گفت:« اگرچه فیلم‌های فاخر و ارزشمندی در جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشتند اما حضور بالای فیلم‌های تلخ نیز قابل قبول نیست.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گذشته؛سیدعلی طاهری پا را از این هم فراتر می گذارد و در گفت و گویی با اشاره به دستورکار کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید:«رئیس کمیسیون گزارشی درباره برخی از بخش‌های فرهنگی در کشور مثل حوزه کتاب، فیلم و موسیقی ارائه کرد که قرار شد در سال آتی متناسب با این گزارش‌ها از مسئولان ذی ربط دعوت کنیم تا موارد مد نظر کمیسیون مطرح و اشکالات برطرف شود.»
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص اشکالات حوزه فیلم به نحوه حضور فیلم‌های جشنواره فجر اشاره و بیان کرد:«جشنواره ای که نام آن با عنوان «فجر» است و باید نمادی از امید باشد و روحیه نشاط را به جامعه تزریق کند متأسفانه محلی برای به تصویر کشیدن صرفا تلخی‌های جامعه شده است.»
طاهری در ادامه در خصوص ایرادات حوزه موسیقی گفت:«جشنواره موسیقی فجر امسال نیز دارای نقاط ضعفی بوده که نمونه آن حضور برخی چهره‌های فعال موسیقی پیش از انقلاب در این جشنواره است که هم اکنون نیز با خارج از کشور ارتباطاتی دارند لذا لازم است مسئولان هنری وزارت ارشاد در این خصوص توضیحاتی ارائه کنند.»
این عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس نهم ادامه داد:«در حوزه کتاب نیز هر از گاهی شاهد اعطای مجوز به افرادی هستیم که سوابق مثبتی در کارنامه خود ندارند که جای بحث و بررسی با معاونت مربوطه در وزارت ارشاد دارد.»
بیان این نظرها به خودی خود ایرادی ندارد،خیلی هم خوب است که رییس و نایب رییس و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس انقدر با جزییات مسائل فرهنگی کشور را رصد می‌کنند،موضوع زمانی محل اشکال می‌شود که جایگاه مجاری قانونی مثل شورای صدور پروانه ساخت و نمایش، شورای مجوز کنسرت‌ها و دایره تایید کتاب زیر سوال برود.

 

پرده چهارم:مجلس جدید،کمیسیون فرهنگی جدید

مجلس نهم به کار خود پایان داد و با شور و حالی که در هفت اسفند سال قبل به جان مردم افتاد،نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی آن چیزی نشد که باب میل بیژن نوباوه و رفقایش باشد.مجلس جدید،کمیسیون فرهنگی جدید را به وجود آورد و این کمیسیون فرهنگی حالا قرار است روی فضای فرهنگی کشور مداقه کند. بر اساس ماده 43 آيين نامه كميسيون فرهنگى براى انجام وظايف محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبليغات، صدا و سيما و ارتباطات جمعى، تربيت بدنى و جوانان و زنان و خانواده مطابق ضوابط اين آئين‏‌نامه تشكيل مى‏ شود.

سرانجام کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، اعضای خود را شناخت؛ از حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تا عضویت 4 نفر از نمایندگان روحانی، ترکیب جدیدی را به این کمیسیون نسبت به مجلس گذشته داده است. البته پیش پیش به نظر می‌رسد دولت حسن روحانی و وزارت فرهنگ و ارشاد علی جنتی چندان با این کمیسیون فرهنگی مشکل کمتری داشته باشد.هر چند بعضی از اعضای این کمیسیون همان اعضای دوره های قبل هستند،حالا با این اوصاف بهتر است اعضای این کمیسیون را بهتر بشناسیم:

علی مطهری- نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

حضور در ادوار هشتم و نهم مجلس - دکترای فلسفه و کلام اسلامی، مدیر علمی انتشارات صدرا (مرکز نشر آثار مطهری)، عضو هیئت مدیره بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مطهری و مدرس دانشگاه.

 

حجت‌الاسلام احمد سالک -نماینده اصفهان

حضور در ادوار اول، سوم، چهارم و نهم مجلس - تحصیلات در حوزه خارج فقه، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان، فرمانده بسیج مستضعفین کل کشور، فرمانده کمیته انقلاب اسلامی کشور، مسئول دفتر حرکتهای اسلامی و مردمی وزارت خارجه، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران، نماینده ولی فقیه در سازمان حفاظت و اطلاعات کل سپاه، مشاور رئیس جمهور در دولت نهم، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدرس حوزه و دانشگاه.

 

محمدعلی وکیلی-نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دکترای کلام و فلسفه،دکترای علوم سیاسی، تحصیلات در حوزه خارج فقه و اصول، سرپرست نهاد رهبری در دانشگاه های خوزستان، بنیانگذار و رئیس چندین دوره جشن های ازدواج دانشجویی در دانشگاه های کشور، دبیر جشنواره بین المللی نهج البلاغه، بنیانگذار کانون های دانشجویی کشور، نشریات دانشجویی کشور، مدرس دانشگاه های مختلف تهران،رئیس انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی ایران، مدیرمسئول و صاحب امتیاز روزنامه های ابتکار، عضو کارگروه تخصصی توسعه مطبوعات کشور، سردبیر روزنامه صدای عدالت.

 

سیده فاطمه ذوالقدر-نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دکترای زبان و ادبیات عرب، مدرس دانشگاه‌های امام صادق(ع)، الزهرا (س) و مذاهب اسلامی.

 

حجت‌الاسلام مهدی شیخ-نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دکترای معارف اسلامی، معاون فرهنگی اجتماعی کانون بازنشستگان ناجا، رئیس آموزشگاه علمی - تخصصی شهید چمران و مدرس دانشگاه.

 

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی-نماینده سرخس،فریمان

مدیرکل مطالعات پیشگیری از جرم قوه قضائیه، نماینده قوه قضاییه در شورای اجتماعی کشور و شورای عالی جوانان، مدیر کل امور اجتماعی قوه قضائیه، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های وزارت ارشاد.

 

جمشید جعفرپور-نماینده لارستان

حضور در دوره نهم مجلس - دکترای تخصصی فقه و مبانی حقوق اسلامی، وکیل پایه یک، عضو شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو شورای تخصصی سند تحول نظام آموزشی کشور، عضو شورای تخصصی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، عضو هئیت علمی دانشگاه.

 

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر-نماینده مشهد

حضور در دوره نهم مجلس - تحصیلات در حوزه خارج فقه و اصول، مدیر مدرسه علمیه‌ شهید صدوقی،معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، معاون فرهنگی و تربیتی جامعة المصطفی العالمیه مشهد، نماینده حوزه علمیه خراسان در بنیاد ملی نخبگان، عضو شورای آموزش و پرورش استانداری خراسان رضوی، عضو هیئت منصفه مطبوعات مشهد، عضو ستاد پیگیری مطالبات رهبری در موضوع تحوّل حوزه.

 

محمداسماعیل سعیدی- نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر

از اعضای جبهه پایداری.فرمانده سابق سپاه آذرشهر - فرمانده سپاه مرند و جلفا -فرمانده سپاه شهرستان جلفا ۱۳۶۶ جانشین فرمانده لشکر عاشورا.عضو هیات رییسه باشگاه تراکتورسازی.

 

علی ابراهیمی-نماینده شازند

معاون مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شازند،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شازند،معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی،نماینده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی،نماینده شرکت مادر تخصصی و رئیس هییت مدیره صندوق استان مرکزی،نایب رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان مرکزی،عضو کمیته راهبردی شبکه خدمات مشاوره‌ای جهاد کشاورزی.

 

 پروانه سلحشوری-نماینده تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر و پردیس

دکترای جامعه‌شناسی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی و عضو کار گروه زنان روستایی، عشایر و مناطق محروم معاونت زنان ریاست جمهور

 

حجت‌الاسلام احمد مازنی- نماینده تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر و پردیس

سیاستمدار اصلاح طلب، رئیس شاخه ایثارگران حزب اعتماد ملی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، معاون سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران، عضو سابق حزب جمهوری اسلامی و مؤسس انجمن اسلامی شهید هاشمی‌نژاد در مشهد است.

 

این کمیسیون پنج نفر دیگر را هم در خود دارد.طیبه سیاووشی عنایتی(نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس)،علی کاظمی(نماینده اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ)، حجت الاسلام طباطبایی نژاد(نماینده اردستان)،حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه(نماینده ملایر) و  غلامرضا کاتب(نماینده گرمسار) که با 12 نفر بالا، هفده نفر کمیسیون فرهنگی را تشکیل می دهند.در این کمیسیون پنج نفر دارای تحصیلات حوزوی و 12 نفر دیگر تحصیلات عالیه بالای لیسانس در رشته های مختلف دارند.از هفده نفر این کمیسیون حوزه انتخابیه تهران با هفت نفر بیشترین سهم را دارند.از حوزه های انتخابیه ملایر ، گرمسار، اردل  فارسان کیار و کوهرنگ، شازند، تبریز، اسکو و آذرشهر،مشهد، لارستان،اردستان، سرخس و فریمان و اصفهان هر کدام با یک نماینده در این کمیسیون حضور دارند.

 

 

5858

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =