سفیر بوسنی در ایران از بهترین اتفاق دولت روحانی می‌گوید

کمال موفتیچ می گوید: دولت آقای روحانی بهترین حسنی که داشت مذاکرات 1+5 را دنبال کرد و به نتیجه رساند؛ قراردهای جدیدی امضا شد. همچنین باکشورهای اروپایی حتی سازمان ملل توافقاتی صورت گرفت.

وقتی صحبت روابط بین الملل می شود و ارتباط جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها، دولتها و ملت های مسلمان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. بوسنی و هرزگوین یکی از کشورهایی است که نام آن برای ایرانیان، آشنا و دارای خاطراتی تاریخی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کمال موفتیچ، سفیر بوسنی و هرزگوین در ایران در گفتگو با شبستان، درباره روابط ایران و بوسنی در زمان ریاست جمهوری گفت: « دولت آقای روحانی بهترین حسنی که داشت مذاکرات 1+5 را دنبال کرد و به نتیجه رساند؛ قراردهای جدیدی امضا شد. همچنین باکشورهای اروپایی حتی سازمان ملل توافقاتی صورت گرفت.

در مجموع در زمان رییس جمهور قبل هم روابط ایران و بوسنی بد نبود ولی زمان آقای روحانی به دلیل اینکه تحریم ها برداشته شد و درهای ایران به روی کشورهای اروپایی بویژه خبرنگاران و هیئت های سیاسی و اقتصادی بازشد. مسلما برای ایران خیلی بهتر شد و در روابط اینده بابوسنی تاثیر بیشتری خواهد داشت.»

کمال موفتیچ در ادامه با اشاره به اهمیت همگرایی تهران و سارایوو در زمینه های مختلف گفت: «از نظر من فرهنگ و توریسم که جز آن است از اهمیت بالایی برخوردار است. در گردشگری ما با روابط فیس تو فیس مردم دو کشور باهم، مواجه هستیم. چه چیزی بهتر از این است؟ ارتباط نزدیک و دوستانه دو ملت. همچنین هیئت های تجاری راه خودشان را برای مذاکره با پیمان و قراردادها پیدا می کنند.

سفارتخانه ها و سیاسی هایی که اینجا هستند، دیپلمات ها کمک میکنند که این هیئت های تجاری بتوانند طرف خودشان رو اینجا پیدا کنند و همکاری و روابطشان را آغاز. چون در گذشته و خیلی گذشته تر از این ها ویزا برای ایران وجود نداشت الان مقدار شرایطی ویزا سخت شده برای ایران. البته ایده هایی وجود دارد که شرایط را مثل سابق آسان تر کنند. در همین زمینه، با مسئولان ساریوو صحبت شده راجع به موضوع ویزا که حداقل اگر حذف نشد، شرایط اخذ آن برای ایرانی ها، تسهیل شود.»

بوسنی

نماینده عالی بوسنی در ایران در ادامه با اشاره به نقش عربستان در تحولات منطقه ای و رقابت این کشور با ایران گفت: «اول از همه خیلی بد است که بین کشورهای عربی و ایران این تنش و تضاد وجود داشته باشد. موضوع تروریسم تنها موضوع مورد اختلاف بین ایران و کشورهای عربی نیست. شرایطی که این منطقه را آنالیز میکند این است که باید متوجه شوی کدام کشوراین وسط از شرایط سود اسمی برد؟ همه این داستان ها هم برمیگردد به تجارتی که در مورد نفت وجود دارد.»

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =