یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم که نوشته کارگر است، مشکل خود را قرارداد یک ماهه کارش عنوان کرده و خواسته تا به او کمک شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کارگران زحمتکش، نگرانی های زیادی درباره کار و معیشت خود دارند و امنیت شغلی، اصلی ترین نگرانی آنها را تشکیل می دهد. امنیت شغلی اطمینان به داشتن کار و تداوم فعالیت در شغلی است که در اختیار کارگران و شاغلان است.
متاسفانه در سالهای اخیر با توجه به نوسانات بازار و وضعیت اقتصادی نابسامان، قراردادهای کار که از سوی کارفرمایان با کارگران منعقد می شود، امنیت شغلی کارگران را با چالش جدی مواجه کرده و طول مدت کوتاه قراردادهای کار، به یکی از دغدغه های اصلی کارگران بدل شده.
یکی از کارگران که خود را سجاد معرفی کرده و مخاطب سرویس مشکلات مردم است در این باره نوشته:سلام. من حداقل حقوق اداره کار دریافت میکنم. از همین تیر 95 قرداد ما یکماهه بسته میشود ایا به احاظ قانونی و اداره کار این کار صحیح است؟ تشکر

نگاهی به فصل دوم قانون‌ کار مصوب 29 آبان‌ 1369 مشخص می سازد در قانون تنها نوع کار از لحاظ موقت یا دائمی بودن ذکر شده و البته در یکی از تبصره های این فصل عنوان شده در صورتی که ماهیت کار، دائمی باشد و در قرارداد، مدت ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می شود.
درباره کارهای موقت نیز قانون به دولت تکلیف کرده "سقف" مدت را مشخص کند ولی "کف" زمان قرارداد را مشخص نکرده. با این وجود سال گذشته، دولت در اقدامی تحسین برانگیز بخشنامه ای را صادر کرد که در آن حداقل زمان کلیه قراردادهای کار مستمر را "یکسال" توصیف کرد.

تصویر بخشنامه دولت درباره حداقل مدت قرارداد کار


همانطور که ملاحظه می شود وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بر مبنای این دستورالعمل در صورت بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما، زمان اعلام شده در بخشنامه را مبنا قرار می دهد. لازم به ذکر است قوانین کار از قوانین "آمره" به شمار می رود و توافق شفاهی یا کتبی بین دو طرف یعنی کارگر و کارفرما بر خلاف این قوانین، باطل است.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    8 0
    اين بخشنامه ٣ روز بعد از ابلاغ ملغي اعلام شد، تو نت بگردين تصوير دستور الغاش هست
  • علی IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    4 0
    هه زیر یک سال الان قرارداد بالای سه ماه دیگه وجود نداره بعد 5و6 سال وایستادن شاید شش ماهه باهات قرارداد ببندند
  • reza RU ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    8 2
    مشکل کشور ما اینه که تامین اجتماعی همه رو کارگر میدونه از نگهبان و راننده آژانس و یا اون بنده خدایی که تو معدن و ذوب و آهن و صنعت نفت کار میکنه ... اگه کارگر با بقه افراد متافوت باشه همه چی درست میشه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    4 0
    کاش این سؤال هم پرسیده می شد. که چرا برای کارگران ضریب سنوات خدمت در محاسبه حقوق در نظر گرفته نمی شود؟کارگری که یک سال سابقه کار دارد با کارگری که ۲۰سال سابقه دارد حقوق یکسانی دریافت میکنند. در صورتیکه در محاسبه حقوق کارمندان اینگونه نیست