ابتکار نوشت : طبق استاندارد جهانی باید به ازای هر ده هزار نفر یک سالن سینما وجود داشته باشد. در ایران این استاندارد 8 تا 10 برابر پائین‌تر است؛ یعنی به ازای هر 80 تا 100 هزار نفر یک سالن سینما وجود دارد. البته پراکندگی سالن‌ها در شهرها و استان های مختلف کشور متفاوت است.

به تازگی خبر تعطیلی 19 سینمای قدیمی در استان مازندران بحث داغی بود که منجر به اعتراضات سینماداران شهرهای مختلف به وضعیت اسفبار سالن های سینما در شهرستان‌ها و نبودن امکانات و تسهیلات کافی برای حمایت از بازسازی و ساخت سالن‌های جدید در استان‌های مختلف شد. در ادامه به بررسی اقدامات انجام شده و روند پیشرفت رسیدگی به وضعیت سالن‌های سینما در شهرستان‌ها می پردازیم؛

بازار سیاه کپی فیلم‌های اکران شده

اگر سینما را به عنوان یک مکان عمومی نگاه کنیم، سالن‌های سینما نیز مانند پارک‌ها، کتابخانه‌ها و... یکی از اماکن عمومی است که هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ تفریحی به نحوی شایسته می‌توانند اوقات فراغت مردم را پر کنند. خیلی از سینماهای شهرستان به دلیل وضعیت بد اقتصادی نمی‌توانستند فیلم‌های روز را همزمان با تهران اکران کنند.از آن‌طرف CD های قاچاق زودتر از فیلم‌های سینمایی به شهرستان‌ها می‌رسید و بنابراین باعث عدم استقبال مخاطب از فیلم‌های روی پرده می‌شد.

آمار جدید شهرهای بی سینما

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مصاحبه ای درباره کمبود سینما و سالن در شهرستان ها گفت: صنعت سینمای ما عالی کار می کند و ظرفیت تولید خوبی دارد اما درحال حاضر ۱۰۰۰ شهر بی سینما داریم و در ۲ سال گذشته ۱۰۰ پرده سینما اضافه کردیم و ۱۰۰ سالن هم در دست ساخت است . او با بیان این‌که 1014 شهر ایران سالن سینما ندارد، اظهار کرد: این یعنی بخش عمده‌ای از مردم کشورمان در 30 تا 40 سال اخیر سینما نرفته‌اند.

البته باید به گزارش جدیدی که امیرحسین علم الهدی کارشناس سینما با مروری بر وضعیت سالن‌ های سینما در شهرهای مختلف کشور و پراکندگی آنها جمع آوری کرده نیز توجه کرد.

طبق آمار او شهرهای فاقد سینما 1081 شهر است. در 60 شهر کشور 247 سالن سینما به نمایش فیلم مشغول است. یعنی 1081 شهر کشور اصلاً سینما ندارد و با توجه به جمعیت کشور آماری در این حدود به دست می‌آید که به‌طور تقریبی 31 میلیون نفر به سینما دسترسی دارند و43 میلیون نفر به سینما دسترسی ندارند. قابل ذکر است که اطلاعات این گزارش از آخرین آمار مرکز آمار ایران و گزارش سالانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استخراج شده است.

انجمن سینماداران بودجه ندارد!

محمد قاصد اشرفی رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران در گفت و گویی که به تازگی با خبرگزاری مهر داشت به این معضل اشاره کرده و گفت: « اقدام حوزه هنری در بازسازی سینماهای شهرستان‌ها را اقدامی مهم و قابل توجه در احیای صنعت سینمادارای دانست. خوشبختانه مدتی است نهضتی قابل توجه در حوزه هنری اتفاق افتاده است. در یکی دو سال اخیر، دوستان در حوزه هنری حرکت موثر و فعالی در بازسازی سینماها داشته اند. سینماهای حوزه هنری در شهرستان ها برای بسیاری از مخاطبان و سینمادوستان حس و حالی ویژه و نوستالژیک دارند. بازسازی سینما آفریقای مشهد، سینما فلسطین همدان و سینما فلسطین اصفهان نشان از اهمیت دادن این نهاد به علایق سینما دوستان در این شهرها دارد. خوشبختانه آمار فروش می گوید که بازسازی سینماها به رونق این سالن‌ها منجر شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران افزود: ساخت پردیس بسیار با ارزش است اما بخشی از دغدغه ما باید حفظ سینماهایی باشد که اعتبار، هویت و شناسنامه دارند. این سینماها خاطرات یک نسل هستند که در تاریخ سینمای ایران صاحب جایگاه هستند و نباید به مراکز تجاری تبدیل شده یا تخریب شوند. حوزه هنری با این بازسازی‌ها، خاطرات یک نسل را حفظ می‌کند و برای نسل آینده خاطره می‌سازد. بازسازی سینماها، کمک بزرگی به تولید فیلم در ایران است و نباید به سادگی از این تلاش چشم ‌پوشی کرد.

قاصد اشرفی در ادامه ی صحبت های خودش تاکید کرد: متاسفانه انجمن سینماداران بودجه ای در اختیار ندارد تا به سینماها و حتی به نهادهایی که در ساخت و ساز موثر و پررنگ هستند، کمک کند. دوستانی که در انجمن فعالیت می کنند بدون دریافت دستمزد فعال هستند و بیشتر دغدغه روشن نگه داشتن چراغ سینما را دارند. تنها درآمد انجمن از حق عضویت اعضا است، این مبلغ ناچیز است و نمی‌تواند حتی مشکلات سینماها و مدیرانش را حل یا کمرنگ کند.

تجاری شدن به جای فرهنگی بودن

واقعیت این است که سینماهای فرسوده به دلیل عدم امکانات رفاهی مخاطبان خودشان را به تدریج از دست می دهند. ما باید تمام سینماها را به حداقل استاندارد برسانیم.در حال حاضر سینماداران 5 درصد عوارض شهرداری، 8 درصد مالیات ارزش افزوده و نزدیک به 1 درصد حق طبع بلیت می دهند. به عبارت دیگر 14 درصد از فروش به دولت واگذار می شود. یکی از خواسته های انجمن سینمادران این بوده که سالن های سینما که سالهاست وزارت ارشاد آنها را فرهنگی اعلام کرده دوباره تجاری شوند و شهرداری و شورای شهر به 50 درصد از سالن های موجودی که از ملک های با ارزشی برخوردارند اجازه دهند که به تجاری تبدیل شود تا از درآمد محل تجاری بتوانند هزینه نگهداری و تجهیز سالن های سینما را تامین کنند .

روند بازسازی سینماها در چند شهرستان

یکی از راهکارهای خروج از این مشکل اصلاحات در بخش قانونگذاری است؛ اگر در مجلس ردیف بودجه ای برای سینماهای فرسوده در نظر گرفته شود، سالن‌ها به ترتیب اولویت شهرستان‌ها مورد بازسازی قرار می‌گیرند. به گزارش مهر، محمود کاظمی مدیر عامل موسسه «بهمن سبز» گفت: بازسازی سینما خانواده اصفهان از خرداد ماه آغاز می‌شود. نقشه های این سینما این هفته در هیات مدیره موسسه بررسی می‌شود و تصمیم می گیریم که این سینما به ۴ یا ۵ سالن نمایش تقسیم شود. پس از پایان بازسازی این سینما، بازسازی سینما ساحل آغاز می شود و این سینما هم به یک پردیس ۴ سالنی تبدیل خواهد شد. وی ادامه داد: تجربه بازسازی سینما فلسطین اصفهان نشان داد که این شهر گنجایش چند پردیس را دارد. بازسازی سینما خانواده با همراهی حوزه هنری، مدیران استانی و موسسه «سینما شهر» انجام می‌شود. مدیر عامل موسسه «بهمن سبز» گفت: پردیس سینمایی مراغه یکی دیگر از سینماهایی است که قرار است ساخت آن را آغاز کنیم، فعلا در مراحل اداری هستیم و پروژه ساخت این سینما در خرداد ماه کلید می خورد. سینما قدس تبریز که بازسازی آن سال گذشته شروع شده و به دو سالن تبدیل شده است نیز عید فطر امسال بازگشایی می شود. وی تاکید کرد: بازسازی سالن یک و سه سینما شاهد تهران تمام شده و بازسازی سالن ۲ به زودی آغاز خواهد شد. ۱۰ سینمای پرمخاطب حوزه هنری در فروردین ۹۵ عبارتند از آفریقای مشهد، سعدی شیراز، سپاهان اصفهان، ساحل اصفهان، استقلال تهران، سپهر ساری، فلسطین شیراز، فلسطین اصفهان، آزادی کرمانشاه، بهمن ۱ آمل.

اکران در شهرهای بدون سینما

پیشتر حجت اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به پروژه ای با نام « سلام سینما» اشاره کرد. وی در توضیح این طرح به برنامه ای برای طراحی و ساخت سینماهای سیار در این مناطق اشاره کرد. البته خبر جدیدی از مراحل پیشرفت این طرح در دست نیست. یکی دیگر از طرح های اجرا شده و جالب طرح اکران در شهرهای فاقد سینما است. سید علیرضا فخارزاده مدیرعامل موسسه راوی فیلم که مسئولیت اکران‌های دانشگاهی و ویژه فیلم سینمایی "بادیگارد" ساخته‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا را برعهده داشت، در گفت‌وگویی اظهار داشت: نمایش "بادیگارد" در شهرهای فاقد سالن سینما همزمان با آغاز اکران عمومی فیلم در سینماهای سراسر کشور صورت خواهد پذیرفت. فخارزاده افزود: پس از تجربه موفق اکران انیمیشین "شاهزاده روم" توسط موسسه راوی‌ فیلم در شهرهای فاقد سالن سینما، این‌بار اکران‌های غیرسینمایی و دانشگاهی فیلم سینمایی "بادیگارد" طی دو ماه در بیش از 350 شهر فاقد سالن سینما اکران شد. در پایان باید به علل عدم استقبال مسئولین و بخش خصوصی از سرمایه گذاری در این بخش اشاره کرد. تعدادی از برنامه ریزان عقیده دارند صنعت سینما از مد افتاده است، مردم به سالن های سینما علاقه ای ندارند و سینما با ظهور سی دی ها و سی دی پلیرها به خانه‌های مردم آمده است. اما این فرضیه کاملا اشتباه است چون هیچگاه سیستم های خانگی نخواهند توانست جایگزین سالن های سینما شوند. دلیل این مدعا نیز این است که تکنولوژی بسیار پیشرفته‌تری از تجهیزات خانگی در کشورهای پیشرفته‌ی جهان وجود دارد اما سالن‌های سینمای آن‌ها همچنان پررونق ودر خدمت فرهنگ سازی جامعه خود قرار دارند. اما فارغ از این بحث ها و امیدها و آرزوها باید به این موضوع اشاره کرد که یک فاجعه ی فرهنگی است که شهری می توان یافت که این ابزار فرهنگ ساز در آن هیچ جایگاهی ندارد. با این اوصاف کم کم جوان‌های شهرستانی باید سینما رفتن را به‌خاطره بسپارند. قابل پیش بینی است که این نسل برای جایگزینی این تفریحات فرهنگی چه گزینه های مخرب و تاریکی برای انتخاب دارند.

 

5858

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =