ایران نوشت: چندی پیش رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران از ایجاد مرکز تجاری مجازی ICT به دو زبان فارسی و انگلیسی برای نخستین بار در کشورخبر داد و گفت: در این مجموعه، محصولات و خدمات شرکت‌های ICT گردآوری و ارائه می‌شود.

محمدرضا طلایی افزود: در جلسات با نمایندگان شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت ICT خارجی متوجه شدیم که عمده سفارتخانه‌ها و نمایندگان تجاری خارجی برای ورود به بازار ایران از نبود اطلاعات درباره فعالان اقتصادی ایران گله‌مند هستند.حال سؤالی که پیش می‌آید این است که این مرکز تجاری چگونه مرکزی است؟ راه اندازی مرکز تجاری مجازی ICT چقدر می‌تواند پتانسیل این حوزه را به داخل کشور و بخصوص دنیا معرفی کند؟ و اینکه قرار است در این مرکز چه اتفاقاتی روی دهد؟ کارشناسان حوزه ICT درباره مفید بودن یا نبودن این مرکز و محمدرضا طلایی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران درباره این سایت به سؤالات «ایران» پاسخ دادند.

کاری مفید برای معرفی پتانسیل ICT
«اینکه سایتی شبیه alibaba برای محصولات ICT وجود داشته باشد تا بتوان از طریق آن محصولات این صنعت را به دست مردم و خارج از کشور رساند برای مردم و نیز شرکت‌های فعال در این زمینه مفید واقع خواهد شد.»
ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ­ای (نصر) کشور با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: ولی مهم این است چقدر می‌توان این ایده را به صورت موفق اجرا کرد، باید دید چه کاری می‌خواهند انجام دهند بنابراین اگر موفق شود به طور قطع به این حوزه و رشد فروش محصولات ICT کمک خواهد کرد.


محمد ظهره‌وند، مدیر واحد بین الملل شرکت فناپ نیز درباره خبر راه‌‌اندازی مرکز تجاری مجازی ICT به «ایران» می‌گوید: به شخصه از این اقدام خوشحال هستم، طرح و فکر خوبی است و باید دید چه مدلی از تجارت را برای این مرکز تجاری مجازی ICT تعریف کرده‌اند چراکه راه‌اندازی سایت تجارت الکترونیک به تنهایی فایده‌ای ندارد. از سوی دیگر نکته مهمی که وجود دارد، این است که در طراحی و ساز و کار این مرکز باید قبل از هرکاری هماهنگی‌هایی بین صنف ICT و اتاق‌‌های بازرگانی تهران و ایران صورت بگیرد.


محمد ظهره وند می‌افزاید: تجربه‌ای که از ارتباط با اتاق‌های بازرگانی مشترک دارم این است که این اتاق‌ها هیچ آشنایی با عرضه و تقاضای بحث ICT در ایران ندارند، بنابراین به نظر من برای بازدهی مفید، هماهنگی بین صنف و اتاق‌های بازرگانی ضروری است چراکه برخلاف بسیاری از بازارها، بازار فناوری اطلاعات بسرعت تغییر می‌کند بنابراین اگر هماهنگی بین صنف و اتاق‌های بازرگانی نباشد، این IT است که مغفول می‌ماند.


ظهره وند درباره تأکید بر هماهنگی صنف با اتاق‌های بازرگانی می‌گوید: این اتاق‌های بازرگانی هستند که بازارهای هدف بخصوص خارج از ایران را بخوبی می‌شناسند و با الزامات و قوانین کشورهای هدف نیز آشنا هستند. از سوی دیگر با مراکز تصمیم‌گیری در ارتباطند و حتی می‌‌توانند تغییرات را پیش‌بینی کنند تمام این موارد در موفقیت مدل کسب و کار نقش دارد تا منجر به یک تبادل تجاری شود.
شاهین طبری رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) تهران نیز درباره راه‌اندازی این مرکز به «ایران» می‌گوید: اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران هیچ کاری برای حوزه نرم افزاری انجام نمی‌دهد. به نظرم رئیس اتحادیه به دنبال کار و هلدینگ خود است و این کار صددرصد انتفاع شخصی است و به نفع صنف نیست و درآمدزایی برای کشور ندارد.


نبود درگاه واحد، مشکل تجارت ICT
«یکی از مشکلات برای معرفی پتانسیل شرکت‌های ICT کشور، نبود درگاه واحد است و بیشتر شرکت‌ها با سایت و درگاه اختصاصی خود یا به صورت دایرکتوری که معمولاً هم از سوی صاحبان سایت‌ها به روزرسانی نمی‌‌شود، خود را معرفی می‌کنند که معمولاً نتایج مطلوبی نداشته است.»


محمد رضا طلایی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: از سوی دیگر‌ رایزنان و سفارتخانه‌های ایران در دنیا همیشه این گلایه را با اتاق بازرگانی مطرح می‌کنند که برای معرفی پتانسیل‌های حوزه ICT هیچ درگاه متمرکزی وجود ندارد تا بتوان این پتانسیل را به دنیا معرفی کرد از این‌رو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران سایت مرکز تجاری مجازی ICT را راه‌اندازی کرد تا بتواند پتانسیل در این حوزه را به داخل و بخصوص خارج از کشور معرفی کند.


طلایی با بیان اینکه قرار است مرکز تجاری مجازی ICT سوم مردادماه طی همایشی با عنوان «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب و کار در صنعت ICT ایران »رونمایی شود، می‌افزاید: این مرکز قرار است از سوی اتاق بازرگانی ایران به اتاق‌های بازرگانی سراسر دنیا، سفارتخانه‌های ایران در دنیا، رایزنان ایران در خارج از کشور، سفارتخانه‌ها و رایزنان اقتصادی دنیا نیز معرفی شود.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران با بیان اینکه اتحادیه نرم‌افزاری یکی از تشکل‌های اتاق بازرگانی است واین سایت را با هماهنگی اتاق بازرگانی ایران راه‌اندازی کرده است، می‌گوید: این مرکز تجاری با الگوبرداری از شرکت اینترنتی alibaba مختص حوزه ICT طراحی شده که مراحل ساخت آن در حال نهایی شدن است.


تجارت بدون واسطه و B2B
اما این مرکز تجاری چه مزیت‌هایی خواهد داشت و چگونه پتانسیل­‌های حوزه ICT را می‌خواهد به دنیا معرفی کند؟ طلایی در این باره می‌افزاید: در این مرکز تجاری مجازی شرکت‌‌های ICT می‌‌توانند به‌صورت مستقیم برای معرفی پتانسیل‌های شرکت خود (معرفی شرکت و محصولات، ارائه رزومه کاری و...) اقدام کنند ضمن اینکه امکان فروش مستقیم محصولات نیز وجود دارد. به عبارتی شرکت‌های عضو در این مرکز تجاری مجازی می‌توانند اطلاعات و محصولات خود را به روزرسانی کنند ؛کاری که در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و دایرکتوری وجود ندارد.


طلایی درباره چگونگی حضور شرکت‌ها دراین مرکز تجاری مجازی ICT می‌گوید: از طریق رسانه‌ها، ارسال پیامک به فعالان این حوزه و از طریق اتاق بازرگانی ایران در حال معرفی سایت هستیم تا با عضو شدن در این مرکز (که به مدت یکسال رایگان است و بعد از یکسال تنها مبلغی برای نگهداری سایت و امور اجرایی آن اخذ خواهد شد) محصولات و خدمات خود را در درگاهی واحد به جهان معرفی کنند.رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران درباره نحوه فعالیت سایت نیز می‌گوید: می‌توان از طریق جست‌و‌جوی نام شرکت، رشته فعالیت، نام محصول و خدمت، به اطلاعات مورد نظر دست یافت. از سوی دیگر ارتباط بین خریدار و فروشنده، واردکننده یا صادرکننده به صورت مستقیم و بدون هرگونه واسطه‌ای صورت می‌گیرد و تنها بستری است برای شکل‌گیری ارتباط شرکت‌‌های حوزه ICT کشور با داخل و خارج از کشور. طلایی می‌افزاید: مزیت بعدی این مرکز این است که هر شرکت خارجی نیز می‌تواند در این مرکز تجاری مجازی ICT عضو شده و شرکت خود را معرفی کند. این سایت نیازمندی‌های داخلی را نیزپوشش خواهد داد و شرکت‌ها می‌‌توانند محصول و خدمات همکاران خود را بررسی کنند و براحتی با شرکت‌ها ارتباط بگیرند. به عبارتی شبکه‌ای برای انجام تجارت B2B است.


منتقدان راهکار ارائه دهند
طلایی در پاسخ به این سؤال که برخی معتقد هستند این کار موازی کاری است و راه‌‌اندازی این مرکز تجاری تنها انگیزه شخصی دارد، به «ایران» می‌گوید: سایتی شبیه این سایت وجود ندارد و 6 ماه است که روی راه‌‌اندازی این مرکز تجاری مجازی کار می‌کنیم. چطور می‌تواند سود شخصی داشته باشد در صورتی که فراخوان عمومی داده شده و همه شرکت‌ها می‌توانند به صورت مستقیم در این مرکز مجازی ورود کرده و نسبت به ثبت اطلاعات خود و تجارت بدون واسطه اقدام کنند.


برای معرفی سایت از سوی اتاق بازرگانی اقدام می‌شود این اقدام متعلق به یک تشکل است و اینکه قرار است موارد حاشیه‌ای به‌وجود بیاید پس بهتر است منتقدان، انتقاد خود را شفاف عنوان کرده و راهکار نیز ارائه دهند. یکی از دغدغه‌های ما این است که ICT را کجا می‌توان معرفی کرد. اگر بانک اطلاعاتی وجود دارد به ما معرفی کنند تا به‌عنوان یک فعال از آن استفاده کنیم.وی می‌افزاید: هر کسی که بتواند بانک اطلاعاتی را به‌وجود بیاورد تا در اختیار بخش فعالان داخلی قرار دهد و فعالان کشور را به دنیا معرفی کند، استقبال می‌‌کنیم.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =