اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر فوتبال انگلستان

مردم بریتانیا در همه‌پرسی روز پنج‌شنبه ۲۳ ژوئن به خروج این کشور از اتحادیه روپا رای دادند.

به گزارش بانک جامع اطلاعات ورزشی، مشارکت در همه‌پرسی بیش از ۷۲ درصد بود و ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دادند. این نتیجه می‌تواند آغازگر زنجیره‌ای از رویدادها و پیامدهایی بلندمدت برای این کشور باشد. ورزش و فوتبال نیز از این قاعده مستثنی نیست.
لیگ برتر انگلستان همواره یکی از قدرتمند و ثروتمندترین لیگ های ورزشی در سراسر دنیا بوده است. و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می تواند اثرات بزرگی بر این لیگ داشته باشد. حتی برخی کارشناسان ادعا کرده اندکه اثرات بریگزیت پیش از آن چیزی خواهد بود که مردم تصور می کنند.
یکی از کوتاه مدت ترین اثرات بریگزیت را می توان در پنجره نقل و انتقالات تابساتی مشاهده کرد. ارزش پوند در این مدت کوتاه به طور بی سابقه ای سقوط کرده، و بهای پوند نسبت به دلار 11 درصد پایین آمده و به سطحی رسیده که از سال ۱۹۸۵ بی سابقه است. این کاهش ارزش پوند منجر به کاهش میزان درآمد بازیکنان و مربیان شاغل در این کشور می شود. به طور مثال دو مربی بزرگ تیم های شهر منچستر یعنی ژوزه مورینیو و پپ گواردیولا، حدود یک میلیون یورو از قرارداد خود را به سبب کاهش ارزش پوند از دست داده اند و این اتفاق برای تمام اعضای تیم هایی که قرارداد داشته اند رخ خواهد داد.
کاهش ارزش پوند همچنین می تواند به عدم تمایل بازیکنان مورد علاقه باشگاه ها برای پیوستن به آنها منجر شود چرا که در کشوری دیگر، می توانند درآمد بیشتری داشته باشند. همچنین ارزش کاهش پول ملی انگلستان به کاهش توان رقابتی تیم های این کشور در جذب بازیکنان جدید شاغل در لیگ های دیگر می انجامد.
اثر دیگر بریگزیت بر فوتبال انگلستان این است که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا، تمام بازیکنان عضو اتحادیه اروپا که پیش از این می توانستند به راحتی در لیگ برتر بازی کنند، حالا دیگر بازیکن خارجی شناخته شده و باید مجوز کار در انگلستان را اخذ کنند. مجوزی که تحت قوانین بسیار سخت گیرانه ای به بازیکنان خارجی داده می شود و این بازیکنان باید حتما حضوری فعال در بازی های ملی و بین المللی داشته باشند و البته درصد حضور در بازی های ملی، بین ده تا هفتاد و پنج درصد به نسبت جایگاه تیم ملی آن کشور در رنکینگ فیفا متفاوت خواهد بود. به هر روی، در حال حاضر حدود 400 بازیکن در لیگ های برتر و دست اول انگلستان و اسکاتلند شامل قانون دریافت مجوز کار میشوند و مشخص نیست که می توانند این مجوز را دریافت کنند و یا خیر. تیم های لیگ برتر که از دیرباز به تیم هایی با داشتن بازیکنان غیرانگلستانی زیاد در ترکیب خود شهره بوده اند، با مشکلات بزرگی روبرو خواهند شد، هرچند که برخی اعتقاد دارند این وضعیت به جوانان مستعد انگلستان کمک خواهد کرد که با حضور بیشتر در تیم ها و بازی ها، بتوانند پتانسیل های خود را به نمایش گذاشته و در بلند مدت، تیم ملی انگلستان نیز به تیمی قدرتمند تبدیل خواهد شد.
اثر دیگر بریگزیت بر فوتبال انگلستان را می توان ناشی از افت شدید بازار سهام در این کشور دانست. افتی که البته در اکثر بازار های سهام دنیا در چند روز گذشته به چشم آمده است. حتی در ژاپن، ارزش سهام تا هشت درصد سقوط کرد و معاملات برای مدتی متوقف شد. کاهش ارزش سهام و افت این بازار باعث افت سهام باشگاه های فوتبال و از دست رفتن سرمایه سهامداران میشود. از سویی دیگر یکی از بزگترین اثرات بریگزیت، عدم قطعیت در اقتصاد این کشور می باشد که سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری در بازارهای نامطمئن مانند بازار سهام به سمت بازارهای مطمئن مانند طلا سوق می دهد. این امر باعث می شود جذب سرمایه های داخلی و خارجی به سمت اقتصاد انگلستان که فوتبال بخش مهمی از آن است، با چالش های جدی مواجه شده و به شدت کاهش یابد و توان تیم های فوتبال این کشور را در جذب سرمایه های جدید سخت نماید.
با جدایی بازار بریتانیا از بازار اتحادیه اروپا، قوانین ورود کالاها و محصولات به این کشور با شرایط متفاوتی خواهد بود و این کشور نیاز به قوانین جدیدی دارد که احتمالا در سال های آینده شکل باثباتی به خود می گیرد. تا آن زمان، شرکت های تجاری حاضر در بازارهای دیگر که تمایل به ورود به بازار انگلستان را داشته و قصد دارند در این کشور و بواسطه فوتبال این کشور به تبلیغ محصولات و معرفی خدمات خود بپردازند، احتمال دارد دست نگه دارند و از برقراری ارتباط تجاری با لیگ برتر انگلستان و تیم های این لیگ تا تعیین تکلیف نهایی قانون تجارت بریتانیا، خودداری کنند که این مطلب می تواند به درآمدزایی باشگاه های فوتبال در انگلستان ضرر جدی وارد نماید. البته باید منتظر ماند و دید که چه توافق های تجاری بین اروپا و انگلستان صورت خوهد پذیرفت. توافقی که بین بریتانیا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا صورت می‌‌گیرد بسیار مهم است.از سویی دیگر با توجه به کاهش ارزش پوند، ورود بازیکنان تراز اول دنیا به فوتبال انگلستان نیز با خطر جدی مواجه خواهد شد. بازیکنانی که بسیار مورد توجه شرکت های تجاری بوده و هستند . چرا که این بازیکنان از توان تبلیغاتی بالایی برخوردار بوده و حضور هر کدام از این بازیکنان در هر تیمی باعث توجه بیشتر و افزایش احتمال انعقاد قراردادهای تجاری با تیم ها میشود. عدم تمایل بازیکنان بزرگ به حضور در لیگ برتر انگلستان می تواند به عدم تمایل بنگاه های تجاری به حضور در این لیگ بیانجامد.
همانطور که بازیکنان اروپایی در لیگ برتر انگلستان پس از بریگزیت، بازیکن خارجی شناخته می شوند، بازیکنان بریتانیایی نیز برای دیگر تیم های اروپایی، یک بازیکن غیر اروپایی به حساب آمده و جزو سهمه خارجی آن تیم ها هستند و همین مطلب باعث بسته شدن دست تیم ها، در استخدام بازیکنان بزرگ بریتانیایی خواهد شد. اتفاقی که تمدید قرارداد گرت بیل با باشگاه رئال مادرید را در هاله ای از ابهام فرو برده است. این امر منجر به متضرر شدن بازیکنان بریتانیای چه از نظر مالی و چه از نظر حرفه ای در سطح اروپا خواهد شد.
اثر دیگر بریگزیت بر فوتبال انگلستان، میزبانی رویدادهای بزرگ فوتبالی در این کشور است. انگلستان به خوبی از پس میزبانی المپیک 2012 لندن برآمد و اتفاقا از منظر اقتصادی نیز از برگزاری این رویداد به سود خوبی دست یافت. همانطور که می دانیم بازیهای یورو 2020 قرار است در سراسر اروپا برگزار گردد و کشور خاصی میزبانی را در اختیار ندارد و بازی ها در کشورهای مختلفی برگزار خواهد شد و طبق برنامه ریزی ها، شهر لندن میزبان دیدارهای نیمه نهایی و فینال این رویداد بزرگ فوتبالی اروپا و جهان است. حال با توجه به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، به احتمال فراوان، میزبانی از لندن پس گرفته خواهد شد و سود خوبی که از این میزبانی در انتظار لندن بود، از بین خواهد رفت. و شاید این مطلب آغاز از دست دادن میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی در انگلستان و از دست دادن سود های سرشار توریسم ورزشی باشد.
برند لیگ برتر انگلستان و همچنین تیم های این لیگ به سبب درآمدهای بالا، داشتن دارایی های مالی و انسانی نظیر بازیکنان و مربیان بزرگ، گستردگی دیده شدن در جهان، حضور در بازارهای جهانی و سایر مقولات اثر گذار بر ارزش برند، از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار است. تمامی موارد گفته شده در بالا و تمامی اثرات برشمرده شده برگزیت بر فوتبال انگلستان می تواند اثرات مخربی بر ارزش برند باشگاه های انگلستان داشته باشد. باشگاه هایی که برند آنها همواره جزو با ارزشترین برندهای فوتبالی دنیا بوده است. با وجود ضررهای مالی ناشی از کاهش ارزش پوند، کاهش درآمدهای تجاری، کاهش ارزش سهام و غیره که ضررهای مستقیم مالی می باشند، کاهش ارزش برند نیز بیش از پیش به افزایش ضرر باشگاه های فوتبال انگلستان منجر خواهد شد.
البته باید این نکته را ذکر کرد که رفراندوم تنها تأیید علاقه مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا است و از این پس باید روند این کار آغاز شود. آغاز روند رسمی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، با استناد به ماده ٥٠ پیمان لیسبون صورت خواهد گرفت. برابر ماده ۵۰ پیمان لیسبون که در سال ۲۰۰۹ به تصویب اعضای اتحادیه رسیده اما تاکنون هیچ گاه به اجرا گذاشته نشده بود، کشورهای عضو اتحادیه بعد از تصمیم به جدایی باید مذاکرات خود با اتحادیه اروپا را آغاز کنند. در صورت توافق میان دو طرف بر سر چگونگی عملی کردن این جدایی، کشور خواستار جدایی مطابق مفاد توافق پیش خواهد رفت، اما چنانچه توافقی حاصل نشود، عضویت کشور جدایی‌طلب بعد از گذشت دو سال خودبخود لغو می‌شود. اگر چه ماده ۵۰ معاهده لیسبون کلیات روند جدایی کشورها از اتحادیه اروپا را مشخص کرده اما جزئیات آن تنها از طریق مذاکره میان دو طرف مشخص خواهد شد و برای عملیاتی کردن هرگونه توافقی هم ممکن است سالها زمان لازم باشد. پس به نظر میرسد تأثیرات مخرب بریگزیت بر فوتبال بریتانیا را می توان در این حداقل دوسال با اعمال قوانین و مقررات و سیاست های جدید، مدیریت کرد و از این تهدید یک فرصت ساخت، همانطور که برخی کارشناسان اعتقاد دارنددر بلندمدت دنیای اقتصاد این موضوع را خواهد پذیرفت و سرمایه‌گذاری‌ها و شرایط اقتصادی در این منطقه، روال عادی خودش را خواهد داشت و برخی کارشناسان فوتبالی نیز معتقدند، لیگ برتر، همواره لیگ برتر خواهد ماند و ثروت و قدرت آن پابرجا.
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =