حقوقدان پیشین شورای نگهبان: در خیلی جاها نظرم با آیت‌الله جنتی متفاوت بود

حقوقدان پیشین شورای نگهبان می‌گوید بخشی از اختلافات بین شورای نگهبان و وزارت کشور به معیوب بودن نظام انتخابات باز می‌گردد.

حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در بخشی از گفتگوی مشروح خود با خبرآنلاین {اینجا} به بیان نوع رابطه شورای نگهبان با وزارت کشور دولت روحانی در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان پرداخت.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اختلافا به معیوب بودن نظام انتخاباتی در کشور مربوط می شود، گفت: «نظام انتخابات»، نه قانون انتخابات، معیوب است. بخشی از این اختلاف نظرها و اختلاف برداشت ها که گاهی در نظام سیاسی به آن دامن زده میشود. ناشی از معیوب بودن نظام انتخاباتی ما است. که یکی از دستاوردهای این انتخابات این بود که وزارت کشور، شورای نگهبان و کنش گرهای سیاسی ما به این نتیجه رسیدند که نظام انتخاباتی ما معیوب است.

وی با اشاره به اینکه روابط في مابين وزارت كشور و شوراي نگهبان بسيار نزديك، صميمي بوده و هست، افزود: در روند اجراي انتخابات و يا در حين انتخابات و پس از آن، قاعدتاً اختلاف‌نظر كارشناسي و اختلاف برداشت در چگونگي اجراي قانون بوده و هست، اما اين نوع نگرش‌ها و برداشت‌ها از اصول مسلم اجرايي و نظارتي است.

بنا به گفته امیری مهم اين بود كه اين اختلاف‌نظرهاي كارشناسي، هيچ‌گاه به واگرايي و اختلاف سياسي منجرنشد.

وی در بخشی از این گفتگو گریزی به حضورش در شورای نگهبان به عنوان عضو حقوقدان هم زد و اظهار داشت: من هم عضو حقوقدان شورای نگهبان بودم و از تجربه ای که در آنجا و در دولت‌های مختلف دارم در این انتخابات استفاده کردم. تلقی ام این است که در این دوره نهایت همکاری را با وزارت کشور داشتند. در موارد معدودی البته اختلافاتی وجود داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در این دوره از انتخابات اختلافات بین اعضای شورای نگهبان رسانه ای شد، گفت: شاید دوره های قبل هم بوده اما رسانه ای نشده است. آنجا نظام شورایی است. اینکه ما فکر می‌کنیم در شورای نگهبان 12 نفر عین هم فکر کنند، این امکان پذیر نیست.


وی درخصوص مصادیق اختلافش با آیت الله جنتی نیز گفت: بسیار زیاد. در خیلی از جاها نظر من با آقای جنتی متفاوت بوده است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    13 2
    بالاخره نظر شما با مردم بود و از حق الناس دفاع کردید یا نه؟ مامور و معذور در اسلام نداریم.