مهر نوشت: معاون سازمان فضایی ایران از تثبیت ۲ موقعیت مداری از طرف اتحادیه جهانی مخابرات (ITU ) برای پرتاب ۲ ماهواره مخابراتی و پخش همگانی رادیو و تلویزیون کشورمان خبر داد.

محمدهمایون صدر با تشریح نحوه حفظ و تثبیت جایگاه کشور در مدار زمین برای پرتاب ماهواره های داخلی اظهار داشت: حفظ نقاط مداری تاکنون طوری بیان شده که ابهام آور بوده اما باید بدانید که ثبت موقعیت مداری هر کشور در مدار زمین متفاوت بوده و انواع مختلفی را شامل می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون دو موقعیت مداری از سوی اتحادیه جهانی ارتباطات (ITU ) در مدار ۲۴.۱۹ درجه و ۳۴ درجه برای ایران به ثبت رسیده و تثبیت شده است، ادامه داد: این دو موقعیت برای ماهواره ملی مخابراتی و ماهواره پخش همگانی رادیو و تلویزیون است و هر زمان که برنامه های ساخت این ماهواره ها آغاز شد می توانیم از این موقعیتها استفاده کنیم.

معاون سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه یک سری موقعیتهای مداری نیز وجود دارد که امتیاز آن را در اختیار گرفته ایم تا بتوانیم روزی از آن بهره برداری کنیم، تاکید کرد: شرط بهره برداری از موقعیت مداری این است که در آنجا ماهواره قرار داده شود.

صدر اضافه کرد: مقررات ITU دیگر مانند سابق نیست که بتوان نقطه مداری را ثبت کرد و به طور دائم برای یک کشور باقی بماند. بنابراین ثبت نقطه مداری یک سرقفلی محسوب می شود و کشورهایی که موقعیت مداری دارند باید از آن بهره برداری کنند؛ کشورها به محض اینکه زمان عمر ماهواره‌شان به پایان می رسد حتما باید برای ماهواره بعدی، برنامه ریزی کنند.

وی گفت: در صورتی که کشورها قصد نداشته باشند در نقطه مداریشان ماهواره قرار دهند، طی تفاهمنامه همکاری با سایر کشورها، آن امتیاز را به صورت موقت در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهند. بنابراین پروسه خیلی پیچیده تر از آن است که ما بگوییم موقعیت مداریمان را برای همیشه حفظ می‌کنیم.

معاون سازمان فضایی ایران با تاکید براینکه حفظ نقطه مداری در وهله اول متکی به قراردادن ماهواره در آن جایگاه است، تصریح کرد: از سوی دیگر ثبت نقطه مداری با اجازه بهره برداری از آن متفاوت است و هم اکنون ما در مسیری قرار داریم که اجازه بهره برداری از آن موقعیت می تواند برای ما فراهم شود.

صدر افزود: ثبت نقطه مداری به تنهایی به معنای اجازه بهره برداری نیست و چنانچه بخواهیم اجازه بهره برداری از نقطه مداری برای ما تحقق پیدا کند، باید هرچه سریعتر ماهواره مخابراتی را در موقعیت ثبت شده قرار دهیم.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =