میزان نوشت: بازار سرمایه تحت تأثیر کاهش نرخ سود بانکی در انتظار یک صدر نشین تازه نفس به‌جای نماگر خودرویی است تا بتواند از این طریق روند منفی چند ماه اخیر را جبران کند.

در حالی که بورس تهران فصل بهار را با افت 5.9 درصدی پشت سر گذاشت در اولین روز از تیر ماه جاری رشد اندک ولی امیدوار کننده‌ای را به ثبت رساند.

در این میان موضوع مهم ادامه دار بودن رشد نماگرهای بازار سرمایه است و نکته قابل توجه صدر نشینی گروه بانکی پس از دوره دو ماهه است این در حالی است که در ماه‌های اخیر گروه خودرو بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داده بود و رشد معاملات بانک‌ها پس از مدت‌های طولانی امیدوار کننده است.

با این تفاسیر پیش بینی می‌شود اخبار مثبت بتواند مسیر صعودی بانک‌ها را ادامه دار کند اما در این میان ذکر این نکته قابل توجه است که برخی روند بانکی‌ها را روند سنتی دانسته و آن را وابسته به شرایط آینده می‌دانند و با این وجود کارشناسان بازار سرمایه بر این نظر هستند که بورس تهران با پایان لیدری گروه خودرویی‌ها در انتظار یک صدر نشین جدید است.

با توجه به خبرهای مثبتی که در گروه بانکی‌ها چون احتمال تسهیل افزایش سرمایه بانک‌ها و خبرهایی مبنی بر پرداخت بدهی‌ها توسط دولت در کنار افزایش خوش‌بینی به رفع مشکلات بین‌المللی هستند که می‌توانند به رشد نمادهای بانکی در بازار کمک کنند.

در روزهای گذشته اخبار مبنی بر پرداخت بدهی‌های برخی بانک‌ها از طریق انتشار اوراق بدهی منتشر شد که در کنار احتمال افزایش سرمایه بانک‌های دولتی می‌توان انتظار روند مثبت در این گروه در روزهای اخیر داشت.

اما در این میان موضوع قابل توجه این است که آیا با وجود کاهش نرخ سود بانکی رشد تحت تأثیر این موضوع در بازار سرمایه هیجانی و مقطعی و یا ادامه دار خواهد بود؟

علاوه بر این سابقه گروه بانکی‌ها در شش ماه گذشته حاکی از این است که صدر نشینی این گروه با احتمال فشارهای عرضه از سوی حقوقی‌ها مشکل خواهد بود و این موضوع را در چند روز اخیر در معاملات بازار به خوبی مشاهده کرده‌ایم.

با این تفاسیر عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با میزان، در خصوص ابهامات موجود در روند بازار سرمایه گفت: 2 ابهام برای رشد بازار سرمایه در شرایط فعلی وجود دارد که یکی از آنها رفتارهای معاملاتی سهام بر اساس روند قیمتی سهام و حرکت شاخص است.

وی در ادامه افزود: بدون در نظر گرفتن درست و اشتباه بودن تحلیل‌ها توجه بیشتر معامله گران به این موضوع جلب شده است و با وجود کف شکنی‌های که بر اساس تحلیل این گروه پیش بینی شده انتظار افت بیشتر شاخص نیز وجود دارد و چون بیشتر فعالان بازار به این موضوع توجه دارند ممکن است فشار فروش را از این ناحیه شاهد باشیم.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ترس موجود میان معامله گران سهام یکی دیگر از علل به وجود آمدن فضای منفی در روزهای گذشته است که می‌توان انتظار افزایش فشار فروش سهام را نیز داشت.

گفتنی است روند معاملاتی شاخص در روزهای آتی بسته به تأثیر پذیری و هیجانات ایجاد شده در بازار حاکی از اخبار کاهش نرخ سود بانکی در عمل تا واقعیت خواهد بود.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =