ایسنا نوشت: رییس حوزه‌های علمیه گفت: روحانیت و عالمان دین در تاریخ کشور ما به‌عنوان یکی از عناصر کلیدی تولید فرهنگ دینی شناخته می‌شوند.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری  در مراسم شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: براساس احادیث و روایت ها پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومان (ع)، رسالت روحانیت برای مقابله با ناهنجاری‌ها و انتقال افکار مذهبی و انقلابی به جامعه بسیار مهم و پرارزش است.

وی با اشاره به بحث نفوذ فرهنگی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: عالمان دینی به تعبیر حدیثی از رسول اکرم (ص) مانند دژ محکمی هستند که مانع نفوذ هر نوع ناهنجاری و رفتارهای ناشایست و تهاجم فرهنگی به سطح جامعه و تأثیرگذاری بر فرهنگ دینی مذهبی می‌شوند. عالمان دین سنگربانان و مرزبانان ارزشهای دینی هستند و در خط مقدم دفاع از اسلام خالصانه ایستادگی می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که «هنجارها و گفتارها توسط روحانیت به بدنه جامعه تزریق می‌شود»، افزود: مردم ما گفتار و کردار روحانیت را به‌عنوان یک پیام دینی و حجت مقبول می‌شناسند.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: اسلام از علما و روحانیت انتظار نگهبانی و مرزبانی دارد تا این‌که جلوی نفوذ کسانی را که می‌خواهند افکار، باورها و ارزش‌های جامعه را خدشه‌دار کنند بگیرد و روحانی به‌عنوان یک عالم دین و سمبل باید نشان‌دهنده راه دین به مردم باشد و با قامتی استوار جلوی نفوذ دشمن بایستد.

وی با بیان این‌که «عالم دین و روحانی بودن شغل نیست بلکه مسئولیت است»، ادامه داد: روحانیون باید با مسئولیتی که بر عهده دارند در هر جا و نقطه‌ای از کشور ادای وظیفه کنند.

وی همچنین بابیان این‌که «عالمان دین اسلام خطرپذیر، ریسک‌پذیر و شجاع هستند» ادامه داد: در دوران دفاع مقدس نیز روحانیت خطرپذیری کرد و به جبهه‌های جنگ حق علیه باطل رفت به‌گونه‌ای که تعداد شهدای روحانیت در مقایسه با سایر اصناف بیشتر است و این پیش قدمی به خاطر این است که احساس مسئولیت کردند و به اثبات رساندند که تنها اهل گفتار نیستند بلکه در میدان عمل نیز به‌عنوان مدافع کشور می‌جنگند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان با تأکید بر این‌که «روحانیت بدعت ستیز است»، افزود: اگر یک بدعتی در جامعه می‌خواهد رشد کند روحانیت با شجاعت جلوی این بدعت می‌ایستد.

وی با اشاره به این‌که «روحانیت به‌عنوان مرزبان سعی می‌کند به ‌تمامی زوایای دین آشنایی پیدا کند» ادامه داد: نفوذ دارای قلمروهای متعددی است و تنها مربوط به قلمرو فرهنگی نیست و در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی نیز ایجاد می‌شود.  منظور از فرهنگ باورها و ارزش‌هاست و دشمن می‌خواهد روی باورها، ارزش‌ها و رفتارها اثر بگذارد به‌گونه‌ای که آن‌ها با شبهاتی که در جامعه ایجاد می‌کنند باورها را به چالش می‌کشند.

وی اظهار کرد: دشمنان اسلام با مطرح کردن یکسری مسایل درجامعه، ارزش‌ها را به ضد ارزش تبدیل می‌کنند و یا ضد ارزشها را ارزش می‌نامند.

حسینی بوشهری گفت: نمادهای بیرونی در خیابان و مجامع عمومی و رفتاری که به نسل جوان ما توسط بوق‌های تبلیغاتی ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتقل می‌کنند در رفتار این نسل اثر دارد و این مسائل در کیفیت ظاهر، آرایش، لباس و ادبیات یک جوان مسلمان تأثیر می‌گذارد.  زمانی که این‌همه شبهه جدید وارد فضای دانشگاه ما می‌کنند شما روحانیون باید این شبهه‌ها را رصد کرده و رسیدگی کنید و کرسی‌های آزاداندیشی را تشکیل دهید.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =