اقتصادنیوز نوشت: در دوران پسا‌برجام که کشورهای اروپایی چشم به بازار ایران دوخته‌اند، شرایط متفاوت شده است. این روزها اروپایی‌ها برای توسعه تجارت خود و کشاندن آن به ایران دست از سختگیری برداشته‌اند.

در نمونه‌ای منحصر به فرد یکی از پروازهای هما در اسفندماه گذشته، از میلان به تهران پس از چند ساعت تاخیر مسافران را شگفت‌زده کرد. هواپیمایی که قرار بود در همان روز از تهران به یکی از شهرهای آلمان پرواز کند، دچار نقص فنی و زمین‌گیر شد و از آنجا که هواپیمایی برای جایگزینی وجود نداشت، تصمیم گرفته شد هواپیمای تهران به میلان ابتدا به آلمان سفر کند. پس از سوار شدن مسافران، هواپیما از آلمان به فرودگاه میلان آمد و بیش از دو ساعت در حالی که مسافران در هواپیما بودند روی باند منتظر انجام امور مربوطه شد. سپس نوبت سوار شدن مسافران میلان رسید اما جا برای شش مسافر در هواپیما وجود نداشت. مسوولان هما این افراد را با یک پرواز خارجی و ترانزیت به ایران فرستادند. مسافران مبدأ آلمان نیز معترض بودند و می‌گفتند که آنها به اندازه یک پرواز ترانزیت خسته و معطل شده‌اند. اگر تعداد هواپیماهای هما که امکان پرواز به اروپا را داشتند، بیشتر بود اتفاقاتی از این دست نیز رخ نمی‌داد.

و حالا پس از شش سال بهانه‌جویی، ممنوعیت پرواز تعدادی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به آسمان اتحادیه اروپا لغو شد. از شش سال پیش آژانس ایمنی هوانوردی اروپا تعدادی از هواپیماهای ایران‌ایر را برای پرواز در آسمان این قاره ناامن تشخیص داد و کمیسیون اتحادیه اروپا ورود آنها به حریم هوایی اروپا را ممنوع اعلام کرد. آنها از سن بالای هواپیماها، نبود تعمیرات مناسب و نیز تامین نبودن قطعات مورد نیاز برای تعمیرات به دلیل تحریم‌ها، به عنوان دلایل خود برای این ممنوعیت نام بردند.

امروز شرایط سیاسی حاکم بر روابط ایران و اروپا تغییر کرده است. شاید لغو این ممنوعیت را باید یکی از نتایج اجرای برجام دانست که می‌تواند تاثیرات بسیاری بر وضعیت اقتصادی ایران‌ایر داشته باشد. ضمن اینکه پاسخگوی مسافرانی خواهد بود که در این چند سال با مشکلات متعددی در پروازهای هما مواجه بودند.

در پی سفر متخصصان کمیسیون اروپا به تهران و ارزیابی عملکرد ایمنی قسمت‌های مختلف عملیاتی ایران‌ایر از 27 خرداد‌ماه ممنوعیت بخشی از ناوگان هما برای پرواز به اتحادیه اروپا لغو شد. البته همچنان پرواز 16 فوکر و تنها بوئینگ 747 عملیاتی این ایرلاین به اروپا ممنوع است. با این وجود از این پس 20 ایرباس ایران‌ایر اجازه حمل مسافر به مقاصد پروازی اتحادیه اروپا را دارا هستند. طی شش سال گذشته تنها چند فروند هواپیمای ایرباس هما اجازه پرواز به اروپا را داشتند. این ایرباس‌ها ظرفیتی بیش از 250 نفر داشتند که باعث تحمیل هزینه اضافه به هما در زمان‌هایی غیر از پیک سفر می‌شد. به جز این، پایین بودن تعداد هواپیماهای هما برای پرواز به اروپا و نبود جایگزین برای هواپیماهایی که دچار نقص فنی می‌شدند، باعث ایجاد تاخیرهای نسبتاً طولانی یا کنسلی برخی پروازها می‌شد. حالا با اجازه ورود ایرباس‌های اِی‌320 با ظرفیت 150‌نفره می‌توان این کاستی‌ها را رفع کرد و در شرایطی که تعداد گردشگران به مقصد ایران رو به افزایش است هما می‌تواند بخشی از این بازار را در اختیار بگیرد.

تمام آنچه باعث شد این بی‌نظمی‌ها در عملکرد ایران‌ایر پیش بیاید نتیجه تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه ایران بود. نفروختن قطعات هواپیما به ایران، نبود نقشه تعمیرات در ماه‌های پیش از نهایی شدن برجام و نداشتن اجازه سوختگیری هواپیماهای هما در بسیاری از فرودگاه‌های بین‌المللی کار را برای ایرلاین حامل پرچم ایران سخت کرد. اما در دوران پسا‌برجام که کشورهای اروپایی چشم به بازار ایران دوخته‌اند، شرایط متفاوت شده است. این روزها اروپایی‌ها برای توسعه تجارت خود و کشاندن آن به ایران دست از سختگیری برداشته‌اند.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =