در طی سالجاری 36 هکتار از مراتع تحت حفاظت محیط زیست در آتش سوخت

آتش‌سوزی، مهمترین عامل از بین رفتن مراتع در کشور است و حداقل علل 95 درصد آتش‌سوزی مراتع، عوامل انسانی و کمتر از پنج درصد عوامل طبیعی هستند.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ دکتر محمدرضا محمدی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبر آنلاین با اعلام مطلب فوق افزود: چهار مورد آتش‌سوزی امسال به 36 هکتار از مراتع تحت حفاظت این سازمان خسارت کلی وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: 3.2 درصد از اراضی استان در مناطق حفاظت شده قرار دارد که بخش قابل توجهی از این مناطق به صورت مرتعی است که خطر همه مراتع استان را تهدید می‌کند.

محمدی، پیشگیری را ارزان‌تر و موثرتر از هر اقدامی دانست و گفت: اصلی‎‌ترین راهکاری که در پیشگیری و مقابله با حریق در دنیا تجربه شده استفاده از ظرفیت سازمان‎های مردم نهاد است.

وی افزایش رواناب در سطح خاک، کاهش نفوذپذیری خاک، از بین رفتن جانواران زیستگاه، افزایش PH در اثر افزایش نمک در خاک، توسعه آفات و بیماری‎ها و غیره را از آثار منفی آتش‌سوزی دانست و افزود: در سال 92 در استان همدان 38 مورد آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده اتفاق افتاد که به 323 هکتار خسارت وارد کرد، و در سال 93 نیز استان شاهد 23 مورد آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده بود.

محمدی با اشاره به اینکه سال 94، 36 مورد آتش‌سوزی در 378 هکتار رخ داد تاکید کرد: عشایر و چوپان‌های محلی، افزایش دما، تداوم خشکسالی، سرایت آتش از زراعی به مراتع، ایجاد آتش‌سوزی عمدی به وسیله شکارچیان در مناطق حفاظت شده، بی‌احتیاطی طبیعت‌گردان و عوامل گوناگون از عمده دلایل بروز آتش در مراتع و جنگل‌ها هستند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان از تشکیل ستاد عملیاتی واکنش سریع در سه سطح، ایجاد فوریت‌های زیست محیطی، راه‎اندازی سامانه 1540 برای فوریت‌های زیست محیطی، آموزش و توان‎افزایی عشایر و افراد محلی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای محیط‌بانان؛ تجهیز پاسگاه محیط‎بانی به اطفاء حریق، شناسایی محدوده‌های بحرانی را از مهمترین اقدامات انجام شده از سوی اداره کل محیط زیست دانست و تصریح کرد: کمبود امکانات مورد نیاز، عدم سرعت عمل در هماهنگی فرابخشی، مدیریت زمان در حین حادثه، دسترسی به محل حادثه، طاقت‌فرسا بودن صعود به نقاط سخت از مهمترین مشکلات در بحث اطفاء حریق در مناطق حفاظت شده است

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =