ایسنا نوشت: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این روزها بحث داغ رسانه‌های جهان است این موضوع منجر به تکان خوردن بورس‌های بزرگ اروپایی و آسیایی شد.

 اما بورس تهران با توجه به اینکه با جهان چندان ارتباطی ندارد تغییر عجیبی نکرد. یکی از کارشناسان بازار سرمایه در این مورد معتقد است این موضوع نشان از وجود عقلانیت بیش از گذشته، در بورس ایران است.

محمد جمالی درباره‌ تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روی بازار سرمایه‌ جهان و ایران اظهار کرد: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آثار مهمی را از لحاظ اقتصادی و سیاسی در دنیا خواهد داشت، اما باید مراقب باشیم که اثر آن را بیش از آن چیزی که است نشان ندهیم.

وی ادامه داد: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب تضعیف پوند و یورو خواهد شد، از طرف دیگر منجر به تقویت دلار، کاهش قیمت جهانی نفت و کامودوتی‌ها می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: شاخص بورس‌های جهانی بلافاصله پس از اعلام نتیجه رفراندومی که در بریتانیا انجام پذیرفت کاهش پیدا کردند و این موضوع روی بازار سرمایه جهان کاملا مشهود بود.

جمالی ادامه داد: بریتانیا به واسطه عضویت در اتحادیه اروپا از رتبه اعتباری بهتری برخوردار بود و با اتکا به همان رتبه می‌توانست بدهی بیشتری داشته باشد، زیربار اعتبار بیشتری برود و اقتصاد خود را به سمت مثبت حرکت بدهد، اما در حال حاضر خروج بریتانیا این چتر اعتباری را از سرش برخواهد داشت. البته باید بگویم که مناسبات جهانی یک محتوا دارد و یک شکل. شاید خروج بریتانیا آن شکل را تغییر دهد، اما به لحاظ محتوایی هیچ اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به واقع شدن انگلستان در قاره اروپا گفت: در هر حال این کشور همسایگان اروپایی دارد و با این تصمیم درست است که جزو اتحادیه اروپا به حساب نمی‌آید و در جلسات آنها شرکت نمی‌کند، ولی اگر نگوییم بریتانیا جزو قوی‌ترین اقتصاد های اروپا است قطعا باید گفت بریتانیا جزو سه کشور قوی اتحادیه اروپا خواهد ماند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: مطمئنا مناسبات بریتانیا با آمریکا، روسیه، چین، آلمان و دیگر کشورها تغییر شکل نخواهد داد، به علاوه این رفراندوم قابل تکرار است و اگر مردم بریتانیا بعد از چند سال متوجه شوند که این تصمیم‌شان به ضرر منافع‌شان است، قطعا با رفراندومی دوباره بریتانیا را عضو اتحادیه اروپا خواهند کرد.

جمالی با اشاره به تاثیر رفراندوم بریتانیا در بازارهای سرمایه جهان گفت: این انتخاب روی بازارهای مالی دنیا بسیار تاثیرگذار است، اما روی بازار مالی ایران تاثیر زیادی ندارد، چرا که بورس ایران با بورس‌های اروپایی و آسیایی رابطه چندانی ندارد.

وی با اشاره به وضعیت شاخص بورس اوراق بهادار تهران در روزهای پس از انتخاب بریتانیا اظهار کرد: اثر روانی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روی ذهن بسیاری از معامله‌گران ایرانی تاثیر داشت و باعث شد شاخص کمتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت رشد کند، البته این که در این جریانات بورس ایران چندان تکان نخورد، نشان می‌دهد که عقلانیت در بازار ایران نسبت به گذشته بیشتر حکمفرماست.

این کارشناس بازار سرمایه درباره‌ کاهش قیمت یورو و پوند در بازار ایران پس از انتخابات بریتانیا ادامه داد: کاهش قیمت پوند و یورو در ایران به ضرر بعضی از شرکت‌ها و از طرفی به سود بعضی از شرکت‌های دیگر خواهد بود. شرکت‌هایی که با یورو و پوند مبادلات‌شان را انجام می‌دهند کاهش این ارزها می‌تواند به کم‌شدن بهای تمام شده‌شان کمک کند.

جمالی افزود: خروج انگلستان، ولز و اسکاتلند از اتحادیه اروپا در کوتاه‌مدت روی بازارهای مالی جهان تاثیر منفی خواهد داشت، اما در میان مدت و بلند مدت دنیا از این مساله عبور خواهد کرد و با شرایط جدید وفق خواهد یافت. من تصور می‌کنم آن طور که تعدادی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند قیمت در جهان به شدت پایین نخواهد آمد، چرا که این تحلیل از دید من یک تحلیل هیجانی است.

وی درباره‌ کاهش نرخ سود سپرده بانکی و تاثیر آن روی تالار شیشه‌ای اظهار کرد: اگر نرخ بهره ۱۵ درصدی واقعا رعایت شود می‌تواند به افزایش نسبت P/E منجر شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شکل‌گیری مجلس دهم ادامه داد: باید دید دولتمردان در سال پایانی دولت و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای آغاز به کار خود چه لوایح و طرح‌های جدیدی برای بازار سرمایه ایران تصویب می‌کنند. خوشبختانه در حال حاضر همه اتفاق نظر دارند که مساله ما بحث رکود اقتصادی است و باید تلاش کنیم اقتصاد ما از رکود خارج شود. دولت و مجلس حتما برنامه‌هایی برای تسریع خروج ایران از وضعیت رکودی خواهند داشت و اخبار این موضوع بازار سرمایه ایران تحت تاثیر قرار خواهد داد.

جمالی درباره کاهش پیدا نکردن نرخِ تسهیلات بانکی در مقابل کاهش یافتنِ سود سپرده‌های بانکی تصریح کرد: در حال حاضر خیلی از بانک‌ها می‌توانند به راحتی تسهیلات ارائه دهند، ولی بنگاه‌ها از این تسهیلات استفاده نمی‌کنند، چرا که نرخ این تسهیلات بسیار بالاست. از بانک مرکزی و دولت انتظار می‌رود که این نرخ را پایین بیاورند.

وی با یادآوری وام‌های خودرو که سال گذشته توسط دولت به مردم داده شد، خاطر نشان کرد: دولت سال گذشته مبلغ بالایی را برای وام خودرو در نظر گرفت و تنها در عرض چند روز خودروسازان ایران تمامی موجودی انبار خود را به فروش رساندند و با این کار خون تازه‌ای در رگ‌های آنها جاری شد. بانک مرکزی برای بنگاه‌های اقتصادی هم می‌تواند چنین کاری کند یعنی اقدام به تزریق منابع مالی به بنگاه‌های اقتصادی کند و سیستم بانکی را به این سمت ببرد که به کاهش نرخ سود تسهیلات تمکین کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که نفت یک کالای سیاسی است و قیمت آن را بیش از این‌که عرضه و تقاضا تعیین کند، بده‌بستان‌های سیاسی این قیمت را تعیین می‌کند، اظهار کرد: به ‌طور مثال وقتی ایران تحریم شد و حجم نفت ایران در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرد قیمت نفت جهان نه تنها افزایش پیدا نکرد، بلکه کاهش هم داشت در صورتی که مقامات آن زمانِ ایران فکر می‌کردند با این تصمیم قیمت نفت جهان سربه فلک خواهد کشید.

جمالی ادامه داد: علت کاهش قیمت نفت در آن زمان این بود که کشورهایی مثل عربستان و بعضی از کشورهای ظاهرا دوست مثل روسیه جای نفت ایران را در بازارهای جهانی گرفتند و نگذاشتند قیمت جهانی نفت بالا برود. اگر روزی برسد که ایران و عربستان مثل گذشته در تولید نفت هماهنگی‌هایی داشته باشند، وضعیت اقتصادی ایران به عنوان یک کشور تک‌محصولی بهتر خواهد شد.

وی افزود: بورس تهران و فرابورس ایران همواره هنگامی که قیمت نفت روبه رشد بوده با شرایط مساعدی همراه بوده و شاخص آن افزایش یافته است، همچنین اگر قیمت دلار افزایش یابد شاخص بورس تهران نیز افزایش پیدا خواهد کرد، مثلا در سال ۱۳۹۱ قیمت دلار از۱۰۰۰ تومان به ۳۵۰۰ تومان رشد پیدا کرد شاخص بورس نیز افزایش یافت.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =