۰ نفر
۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
وجود 30 هکتار گلخانه در شهر همدان

سطح گلخانه‌های شهرستان همدان به حدود 30 هکتار رسیده و بیش از 140 درخواست گلخانه نیز در سال جاری شده که 47 مورد موافقت اصولی دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ جواد رشیدی، رئیس جهاد کشاورزی همدان که در شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان سخن می گفت با بیان اینکه در همدان بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی کارایی آب 1.4 ارتقا یافته است،‌ افزود: 

میزان آب مصرفی در آبیاری بارانی برای کاشت سیب زمینی به ازای هر کیلوگرم 200 لیتر است که با آبیاری قطره‌ای این میزان مصرف کاهش یافته و بهره‌وری نیز افزایش یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان خاطرنشان کرد: از لحاظ اقتصادی در بهره‌وری آب رتبه 102 را در کشور‌های دنیا داریم و این در حالی است که اکنون باید با انقلاب آبی محصول بیشتری به ازای هر قطره آب تولید کنیم.

رشیدی، با بیان اینکه راندمان آب از سال 80 تا 94 در کشاورزی از 29 به 43 رسیده است، افزود: مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یافته اما به تناسب رشد جمعیت و افزایش سطح زیر کشت مصرف آب افزایش داشته است.

وی با اشاره به منابع آبی محدود و رو به کاهش تأکید کرد: با توجه به وابستگی امنیت غذایی به برخی محصولات استراتژیک از جمله سیب زمینی باید محصولات پرآب‌بر را از جرگه صادرات و نه از جرگه تولید جدا کنیم.

این مسئول خواستار استفاده از بهره‌وری آب با سیستم‌های آبیاری نوین شد و ادامه داد: در استان 121 هزار هکتار از اراضی آبیاری مکانیزه دارند که با توجه به کارآیی آبیاری قطره‌ای از این میزان 4 هزار و 129 هکتار از آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان تصریح کرد: معضل سیستم‌های آبیاری کهنه هنوز وجود دارد و دستور تعویض این سیستم‌ها با تسهیلات 3 میلیون تومانی بلاعوض به ازای هر هکتار در نظر گرفته شده است.

وی از اختصاص تسهیلات 7 میلیون تومانی به آبیاری موضعی خبر داد و یادآور شد: به ماشین‌های آبیاری حداقل 6 میلیون تومان، سایر آبیاری‌ها 5 میلیون تومان و آبیاری تحت فشار 3 میلیون و 200 هزار تومان تسهیلات اختصاص داده می‌شود.

رشیدی میزان اراضی استفاده کننده از آبیاری تحت فشار را تا سال 93، 15 هزار و 269 هکتار برشمرد و تصریح کرد: حدود 52 درصد اراضی شهرستان مجهز به آبیاری مکانیزه شده‌اند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری نیز 76 مورد تقاضای آبیاری مکانیزه که بیشتر آبیاری قطره‌ای بوده داشتیم و تاکنون در 22 هکتار آبیاری قطره‌ای اجرا شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان با تأکید بر اینکه نمی‌توان هیچ یک از روش‌های آبیاری را منسوخ اعلام کرد، گفت: در آبیاری قطره‌ای یک تا 10 لیتر بر ساعت آب به گیاه داده می‌شود و صرفه‌جویی آب را شاهد هستیم.

این مسؤول استفاده از بذور اصلاح شده و تناوب پیشنهادی در کشت را نیز در نگهداری آب موثر دانست و یادآور شد: یکی از اساسی‌ترین راه‌های کاهش مصرف آب توسعه کشت گلخانه‌ای است.


وی به تشکیل تعاونی گلخانه‌داران اشاره کرد و یادآور شد: تغییر کشت، راهکار اساسی در اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

رشیدی با بیان اینکه با توسعه کشت محصولات کم آب‌بر به ویژه دانه‌های روغنی می‌توان به تحقق اقتصاد مقاومتی نیز کمک کرد، ادامه داد: برای کشت محصولات کم‌آب‌بر به ویژه دانه‌های روغنی در استان برای طرح پایلوت اولیه 100 هکتار را در نظر گرفته‌ایم که در صورت حمایت‌های لازم از پاییز امسال این طرح اجرا می‌شود.

وی زعفران را به عنوان محصول دیگر در کشت جایگزین دانست و گفت: به علت عدم آگاهی نسبت به فرآوری این محصول متأسفانه کشت این محصول کاهش یافته است.

وی مدیریت خاک یا خاک‎ورزی را از دیگر روش‌های حفاظت از آب برشمرد و یادآور شد: تا امروز حدود 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی همدان زیر پوشش خاک‌ورزی حفاظتی قرار گرفته است.

رشیدی یکی از معضلات اساسی در کشاورزی را عدم یکپارچه‎سازی اراضی دانست و گفت: امیدواریم این معضل حل شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =