یک هزار و 190 حلقه چاه غیرمجاز در دشت همدان-بهار شناسایی شده است که از این تعداد 763 حلقه چاه غیرمجاز و مابقی فاقد پروانه هستند که برای چاه‌های فاقد پروانه باید تعیین تکلیف قانونی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ محمد رضی، مدیر امور آب این شهرستان که در شورای حفاظت از منابع آب همدان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: از این تعداد چاه غیرمجاز تا کنون 289 حلقه در همدان مسدود شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای صدور مجوز حفر چاه آب شرب باید مراحل اداری و قانونی لازم طی شده و سپس مجوز صادر شود ولی برخی دستگاه‌ها از جمله آبفار همدان تنها به ارسال یک نامه اکتفا کرده و انتظار همکاری و همراهی دارد.

رضی، وسعت دشت همدان، بهار را دو هزار و 463 کیلومتر اعلام کرد و گفت: میزان افت آب در 24 سال گذشته معادل 21 متر بوده که از این رو شاهد کسری 497 میلیون مترمکعب در دوره آماری و کسری مخزن 24 میلیون مترمکعبی در سال گذشته بودیم.

وی با اشاره به اینکه دو هزار و 624 حلقه چاه مجاز در این دشت در حال فعالیت هستند بیان کرد: این تعداد چاه مجاز 241 میلیون و 959 هزار مترمکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت دارند.

مدیر امور آب شهر همدان، از وجود هزار و 133 حلقه چاه برقی در سطح شهرستان همدان خبر داد و گفت: در حال حاضر 476 دستگاه کنتور هوشمند در این چاه‌ها نصب شده که کارت تعدادی نیز شارژ شده است.


وی تصریح کرد: 270 حلقه چاه غیرمجاز از سال 93 تا پایان سال گذشته سطح شهرستان همدان پلمب شده و این انسداد سبب صرفه‌جویی 14 میلیون و 659 هزار مترمکعبی در مصرف آب شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه امسال نیز 19 حلقه چاه غیرمجاز در همدان مسدود شده است یادآور شد: از حفر 188 حلقه چاه غیرمجاز جلوگیری شده و همچنین بیش از 100 دستگاه حفاری غیرمجاز نیز توقیف شده است.

رضی با اعلام اینکه 117 حلقه چاه مجاز که دارای اضافه برداشت آب بودند نیز برخوردهای لازم صورت گرفته است اظهار داشت: همچنین اکیپهای گشت و بازرسی امور آب شهرستان همدان از 113 مورد اضافه برداشت جلوگیری کردند.

وی با اعلام اینکه حفاظت از منابع آبی باید به دغدغه عمومی و مردمی تبدیل شود گفت: امسال وضعیت بارندگی در سطح شهرستان همدان مطلوب بوده است ولی این امر نباید سبب عدم صرفه‌جویی توسط مردم شود بلکه این روزها بیشتر از هر زمانی به صرفه‌جویی نیاز است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =