پنج ماه پس از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران، تولید و صادارت نفت با سرعت بالایی افزایش یافت و به نظر می آید به همین سرعت نیز رو به اتمام است.

هر اقدامی از طرف ایران در برابر صادرات و تولید خود، باعث  به هم ریختن تعادل تقاضا و عرضه در بازار می شود؛ به خصوص پس از اظهار نظری که وزیر نفت عربستان کرد و گفت: «عرضه بیش از تقاضا در بازار بوده است.»

میزان صادرات ایران در هر دو ماه آوریل و می، ۲ میلیون بشکه افزایش یافته است.

یکی از تهدیدهای بزرگی که برای کشورهای دیگر صادر کننده پس از برداشته شدن تحریم های ایران ایجاد شد، این بود که این کشور توانست سریع جایگاه خوبی را در بازار اروپا به دست آورد. قبل از تشدید تحریم ها در سال ۲۰۱۲، ایران به کشورهای مهم اروپا مانند ایتالیا، اسپانیا و یونان ۶۰۰ هزار بشکه در روز صادر می کرد. 

در ماه می، ایران توانست نصف این میزان صادراتی که قبلا داشته را دوباره کسب کند و بیش از ۳۵۰ هزار بشکه در روز به اتحاده اروپا صادر کند. پیشرفت ایران زمانی کامل شد که ترمینال اصلی ایران در جزیره خارک توانست ۹ کشتی همزمان اداره کند و بتوانند ۳۰ میلیون بشکه ذخیره کنند. 

ولی صادرات ایران در سه هفته اول ژوئن به ۲۸۵ هزار بشکه در روز کاهش یافت. چه اتفاقی افتاده است؟

بزرگترین خریدار های آسیا، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی همچنان مهمترین مشتریان ایران هستند، ولی میزان صادرات این کشور الگوی خود را در اروپا از دست داده است. اعتصاب پالایشگاه های فرانسه به وضوح تاثیر گذاشته است. هیچ محموله ای در هفته های نخست این ماه به فرانسه نرفته است و سه کشتی ایرانی در دریاهای نزدیکی فرانسه مانده اند. 

ولی بیشترین نگرانی برای ایران این است که بزرگترین خریدار نفت ایران در قبل از تحریم ها بوده که در حال حاضر صادرات ایران به این کشور به اندازه قبل از تحریم ها نرسیده است. میزان صادرات به یونان و اسپانیا نیز به اندازه قبل از تحریم ها نرسیده است.

بیرون از اروپا، ایران تلاش کرده است که مشتریان خود را افزایش دهد. ایران توانسته به کشورهایی مانند تانزانیا صادرات خود را افزایش دهد ولی هنوز به کشور های آمریکایی فروش نفت برای ایران ممنوع است. 

دلیل ساده ای برای این افت در میزان صادرات این کشور وجود دارد. ماه رمضان می تواند تاثیراتی در صنعت نفت ایران گذاشته باشد. ولی این ماه به نظر می رسد تاثیرات چندانی در صادرات کشوره همسایه عراق نگذاشته باشد. یا شاید مشکلاتی در برنامه ریزی صادر کردن محموله ها پیش آمده باشد، ولی زمان کمی مانده تا ایران بتواند صادرات این ماه خود را افزایش دهد. 

منبع: بلومبرگ

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =