دانشمندان به زودی تربچه‌ها و گوجه‌فرنگی‌های مریخی را مزه می‌کنند!/قدم دیگر به سوی سیاره سرخ

پس از ماههای تحقیق و تلاش دانشمندان اعلام کرده‌اند به زودی می‌توانند اولین محصولات کشاورزی در شرایط و خاک شبیه به مریخ را امتحان کنند تا قدم دیگری برای سفر و سکونت در سیاره سرخ برداشته شود.

۵-۴ ماه پیش بود که یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه واخنینگن هلند  اعلام کردند که موفق شده‌اند در خاک شبیه‌سازی‌شده‌ی مریخ و ماه، محصولات کشاورزی از جمله گوجه‌فرنگی، چاودار (گندم‌سیاه)، تربچه، نخود، تره‌فرنگی، اسفناج و ... به عمل بیاورند. این محصولات واقعا زیبا و دل‌انگیز بودند اما دانشمندان این مدت را در تلاش برای آزمایش‌های سلامتی و بهداشتی روی آنها بودند. این آزمایش‌ها برای مطمئن شدن از امن بودن این محصولات جهت خوردن بوده است که دلیل اصلی آن وجود فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک و جیوه در خاک مریخ است. خاک مورداستفاده‌ این گروه توسط ناسا تأمین  شده است. در حقیقت منبع خاک ماه بیابانی در آریزونا و منبع خاک مریخ یک آتشفشان در هاوایی است.

در آزمایش‌های اولیه که خاک بدون هیچ تغییری استفاده شده بود، بذرها قبل از جوانه زدن از بین رفتند. ولی در آخرین آزمایش‌ها چمن تازه بریده‌شده به خاک افزوده شد که توانایی حفظ رطوبت خاک را افزایش داد و علاوه بر این به‌عنوان نوعی کود نیز عمل می‌کرد. با این ترفند گروه تحقیقاتی توانستند با موفقیت بیش از ۱۰ گونه‌ گیاهی با مصرف خوراکی ازجمله گوجه‌فرنگی، چاودار (گندم‌سیاه)، تربچه، نخود، تره‌فرنگی، اسفناج، منداب، شاهی، کینوآ و پیازچه را در خاکی مشابه مریخ و ماه به ثمر برسانند. عملیات کاشت در یک گلخانه با دمای ثابت، نور و رطوبت کنترل‌شده و در اتمسفر زمین صورت گرفت. به گفته‌ یکی از اعضای گروه، از آنجایی‌که اولین محصولات زراعی انسان در مریخ، در پناهگاه‌های زیرسطحی با شرایط محیطی مشابه زمین کشت خواهند شد، بازسازی شرایط جوی نامساعد مریخ و پیش‌بینی عواملی مثل پرتوهای کیهانی برای شروع الزامی نیست. 



اکنون آزمایش‌ها نشان داده است که این محصولات آزمایش‌های اولیه سلامت و بهداشت را به خوبی پشت سر گذاشته‌اند و حتی میزان فلزات سنگین در تربچه‌ها و گوجه‌فرنگی‌های به عمل آمده در خاک مریخ از برخی زمین‌های کشاورزی زمین هم کمتر است. هنوز اما کسی از طعم و مزه این محصولات خبر ندارد و نمی‌داند با ذائقه آدمها چطور خواهد بود. به همین خاطر قرار است دانشمندان تشنه علم و تحقیقات به زودی اولین محصولات کشاورزی مریخ را مزه کنند. 

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 0
    خیلی جالبه.