ایرنا نوشت: بازگشایی پرونده خلبان روسی، گام تازه ای از سوی آنکارا برای عادی سازی روابط با مسکو ارزیابی شده است.

بازگشایی پرونده قتل خلبان روسی که هواپیمای او در نوامبر سال گذشته در مرز ترکیه با سوریه توسط جنگنده های ترکیه ساقط شد، به عنوان گام تازه ای از سوی آنکارا برای عادی سازی روابط با مسکو ارزیابی شده است.

«آلپ ارسلان چلیک» شهروند ترکیه ای که به عنوان پیکارجو علیه دولت بشار اسد در سوریه می جنگید و به کشتن خلبان روسی به هنگام فرود با چتر نجات در خاک سوریه اعتراف کرده بود، در اواسط فروردین ماه گذشته دستگیر و به حکم دادگاهی در ازمیر روانه زندان شده بود. اما او بعداز مدتی از زندان آزاد و پرونده مختومه اعلام شد.

اخیرا رسانه های ترکیه گزارش داده اند که دادستانی در ازمیر دوباره پرونده چلیک را بازگشایی کرده و می خواهد او دوباره محاکمه شود. اقدام دادستانی در شرایطی که آنکارا به شدت برای عادی سازی روابط با مسکو ابراز تمایل کرده و در این راستا نیز گامهایی را برداشته است، موجب بروز گمانه زنی هایی در خصوص تلاش تازه ای از سوی آنکارا در این زمینه شده است.

روزنامه حریت روز یکشنبه گزارش داد، دفتر پیگیری جرایم سازمان یافته و تروریستی دادستانی ازمیر به دنبال بررسی اسناد و مدارکی جدیدی که در ارتباط با هدف قرار گرفته شدن خلبان روسی بعداز پرش با چتر نجات و همچنین عملیات نیروهای روسی در خاک سوریه برای نجات خلبان و هدف گرفته شدن بالگرد روسی به بازگشایی پرونده چلیک تصمیم گرفته است.

همزمانی اعلام این خبر با اعلام خبر دعوت روسیه از ترکیه برای شرکت در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری خلیج فارس در بندر سوچی روسیه، دقت انگیز است.
دیپلماتهای روسی از احتمال دیدار سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با همتای ترکیه ای خود مولود چاوش اوغلو در حاشیه این نشست خبر داده اند.
گفته می شود در این دیدار موضوع شرایط روسیه برای عادی سازی روابط با ترکیه که شامل عذر خواهی بابت سقوط جنگنده روسی در مرز سوریه و پرداخت غرامت می باشد و همچنین موضوع بازگشایی دوباره پرونده قتل خلبان روسی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
روسیه مصرانه خواهان عذرخواهی ترکیه و پیگیری جدی پرونده قتل خلبان روسی شده است.

ترکیه در 24 نوامبر (سوم آذر) سال گذشته جنگنده روسی را با ادعای اینکه حریم هوایی این کشور را نقض کرده و به رغم هشدار ها همچنان از حریم هوایی ترکیه خارج نشده، آن را سرنگون کردند.

هر دو خلبان این جنگنده با استفاده از چتر نجات قبل از سرنگونی آن، بیرون پریدند که یکی از آنها نجات یافت و دیگری به هنگام فرود هدف تیراندازی گروههای تروریستی قرار گرفت و کشته شد.
رسانه های اجتماعی ترکیه به دنبال سرنگونی جنگنده روسی، فیلمی را از نشانه گرفته شدن خلبان روسی توسط شبه نظامیان ترکمن منتشر کردند.
آلپ ارسلان چلیک که از پیکارجویان ترکیه ای در منطقه بایربوجاج سوریه با ترکیه است، در این ویدئو مدعی شد که وی خلبان روسی را هدف گرفته است.
مسکو سرنگونی جنگنده روسی را اقدام بسیار خصمانه علیه روسیه ارزیابی کرده و یک سری اقدامات تنبیهی علیه ترکیه به اجرا گذاشته است که تحریم های اقتصادی گسترده بخشی از آن است.
گفته می شود ترکیه با این اقدامات روسیه سالانه دست کم 9 میلیارد دلار متضرر می شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهرود IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    14 31
    روسیه چقدر ضرر میکنه؟
    • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
      4 0
      روسیه هیچ جا ضرر نمیکنه چون چندتا نوچه داره که از مردم خودشون میزنن و به روسها میدن.نمونش تو سوریه