روزی تاریخی و مهم برای عراقی‌ها/ فلوجه به طور کامل پاکسازی شد

منطقه مهم و استراتژیک فلوجه در شهر الانبار عراق به طور کامل از لوث تروریست های داعش پاک شد.

زهره نوروزپور: دی ماه سال 92 بود، گروه تروریستی داعش، فلوجه را که یکی از مناطق استراتژیک شهر الانبار عراق است، به اشغال خود در آورد. این شهر در تاریخ عراق تا کنون نقش به سزایی داشته است. منطقه فلوجه پل ارتباطی با موصل (منطقه نفت خیز)  و از موصل به رمادی و از آنجا به بغداد متصل می شود، از این جهت منطقه بسیار مهم کشور عراق محسوب می شود.

این منطقه در زمان جنگ عراق علیه ایران یکی از مناطق مهم استراتژیک صدام قلمداد می شد و بعد از حمله آمریکا به این کشور القاعده به رهبری ابومصعب الزرقاوی از همین شهر ظهور کرد. پس از آن در سال 2011 که داعش در رقه سوریه اعلام موجودیت کرد، گروههایی از این شاخه تکفیری به الانبار نفوذ کردند و دولت اسلامی از عراق تا شام را به به رهبری ابوبکر بغدادی، رسما تشکیل دادند.

بالاخره پس از سه سال ارتش عراق بعد از یک زلزله سیاسی که پشت سر گذاشت توانست با بسیج مردمی این شهر مهم را پس بگیرد، حال امروز رسانه های عراقی خبر از پاکسازی کامل این مهم می دهند گزارشی از رویترز را در این زمینه ملاحظه می کنید:

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین خبرآنلاین به نقل از وب سایت خبرگزاری رویترز منابع نظامی و نظامی در عراق اعلام کرد ارتش و نیروهای داوطلب این کشور موفق شدند شهر مهم و استراتژیک فلوجه را در شرق استان الانبار آزاد کنند.

ارتش و نیروهای داوطلب عراق شهر استراتژیک فلوجه را آزاد کردند

رویترز به نقل از منابع نظامی و نظامی در عراق اعلام کرد ارتش و نیروهای داوطلب این کشور موفق شدند شهر مهم و استراتژیک فلوجه را در شرق استان الانبار آزاد کنند.

بنا به این گزارش، نیروهای عراقی، روز یکشنبه در جریان عملیات آزاد سازی فلوجه کنترل آخرین منطقه تحت تصرف تروریست‌های داعش در این شهر را در دست گرفته اند.

عبدالوهاب الساعدی، فرمانده عملیات آزاد سازی فلوجه در مصاحبه با تلویزیون دولتی عراق اعلام کرده است که این عملیات تکمیل و تمام شده است.



ساعدی همچنین با اشاره به آزادی شمال محله جولان و بازار مرکزی فلوجه در آخرین گام، از کشته شدن 1800 تن از اعضای داعش خبر داد.
فرمانده عملیات آزاد سازی فلوجه گفت: «ما از اینجا در منطقه جولان مرکزی اعلام می کنیم این (منطقه) از سوی نیروهای مبارزه با تروریسم پاکسازی شده و این خبر خوب را به مردم عراق می دهیم که نبرد فلوجه به پایان رسیده است.»
نیروهای امنیتی عراق در شهر فلوجه

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق چندین روز پیش پیروزی در فلوجه را اعلام کرد اما گفت درگیری در داخل شهر به ویژه در منطقه جولان ادامه دارد.

 

پیشتر روز یکشنبه رائد جودت فرمانده نیروهای امنیتی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ابو عبیده الانصاری سرکرده داعش در عملیات جولان به دست نیروهای امنیتی کشته شده است.»
نیروی هوایی ارتش عراق در عملیات آزادسازی فلوجه مواضع گروه تروریستی داعش را بمباران و منهدم کردند.

عملیات آزادسازی فلوجه از سوم خرداد با مشارکت حدود 22 هزار نیروی ارتش، پلیس، یگان مبارزه با تروریسم، بسیج مردمی و عشایر عراق آغاز شد.
این شهر در حدود 50 کیلومتری غرب بغداد، پایتخت عراق، قرار دارد و از اوایل سال 2014 در تصرف داعش بود.

 

عملیات درفلوجه به طور کامل پایان یافت

در راستای اخبار فلوجه شبکه تلویزیونی المیادین هم لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: فرمانده عملیات آزادسازی شهر فلوجه در استان الانبار عراق اعلام کرد عملیات نظامی در فلوجه به طور کامل پایان یافت.
فرمانده عملیات فلوجه از آزاد سازی کامل شهر فلوجه و پایان این عملیات پس از از یک ماه درگیری با تروریست های داعش خبر داد .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از بغداد ، سرلشگر الساعدی گفت : پس از یک ماه عملیات، نیروهای امنیتی عراقی و نیروهای دواطلب شهر را به طور کامل از تروریست های داعشی پاکسازی کردند.  شهر فلوجه بیش از دو سال تحت کنترل تروریست ها بود.
الساعدی افزود: در این عملیات بیش از هزار و سیصد داعشی کشته و تعدادی زیادی از آنها زخمی شدند.

 

پاکسازی کامل فلوجه از تروریست‌های داعش

نیروهای ارتش عراق در ادامه پیش‌روی‌های خود در مواجهه با گروه تروریستی داعش، موفق شدند آخرین پایگاه این گروه تروریستی در مرکز فلوجه را نیز تحت کنترل خود درآورده و این شهر را به طور کامل پاکسازی کنند.
 در همین زمینه ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز گزارش داده است:  منابع نظامی عراقی اعلام کردند که ارتش موفق شد با ورود به دو منطقه الحصی و الجولان در مرکز فلوجه ، آخرین مناطق باقی مانده در فلوجه را از داعش پس بگیرد.

منطقه الجولان مهمترین منطقه تحت سلطه داعش در فلوجه بود.


همچنین فرمانده عملیات ارتش عراق اعلام کرد در جریان درگیری‌ها میان ارتش و تروریست‌ها در فلوجه حدود 1800 داعشی که اکثرا تابعیت عربی و خارجی دارند، کشته شدند.

 

از سوی دیگر نیروهای داوطلب مردمی و ارتش عراق موفق شدند به پیش‌روی‌های چشمگیری در اطراف موصل در شمال این کشور دست یافته و جاده بین‌المللی استان نینوا به استان صلاح‌الدین را تحت کنترل خود درآوردند.

احمد الجبوری، استاندار صلاح‌الدین در این باره گفت: نیروهای عراقی موفق شدند منطقه مکحول در جاده بین‌المللی تکریت-موصل را به کنترل خود در آورند.

وزیر دفاع عراق نیز اعلام کرد درگیری‌های موصل ادامه دارد و ارتش عراق به پیش‌روی‌های چشمگیری در این درگیری‌ها دست یافته است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =