سبزشدن قارچ مانند برخی باجه های بانک شهر در پیاده روهای تهران، با اعتراض و گلایه شهروندان و نمایندگان آنها روبرو بود. ولی شهرداری می گوید ضوابط را در این باره رعایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین موضوع روییدن ناگهانی باجه های بانک شهر در پیاده روهای شهر تهران، بارها در سرویس مشکلات مردم عنوان شده (اینجا) و (اینجا)


شهروندان تهران می گویند چرا اگر دستفروشی در پیاده روهای شهر بساط کند با قوه قهریه شهرداری باید رانده شود ولی شعبات بانک شهر در پیاده روها، مانع از تردد مردم شود؟
این موضوع بارها مورد اعتراض اعضای شورای شهر هم قرار گرفته است. امروز هم احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر در صحن این نهاد گفت: فضاهای عمومی متعلق به شهر تهران است، فضاهای عمومی شهر جزو اموال شهرداری محسوب نمی‌شود و شهرداری نمی‌تواند آن را به کسی واگذار کند.
او از نصب کیوسک‌های بانک شهر بدون مجوز شورا در سطح شهر تهران انتقاد کرد و گفت: شهرداری اموال مشخصی دارد مثل ساختمان‌ها و املاکی که اسناد آن هم به نام شهرداری ثبت شده است. غیر از آن خیابان‌ها؛ پیاده‌روها و پارک‌ها متعلق به شهرداری نیست بلکه متعلق به شهر تهران است.
مسجدجامعی با تاکید بر اینکه شهر متعلق به شهرداری نیست بلکه شهرداری متعلق به شهر است؛ گفت: شهرداری باید در خدمت شهر باشد نه اینکه شهر در خدمت شهرداری. مسلما شهرداری نمی‌تواند شهر را بفروشد یا آن را مبادله کند.

مسجد جامعی گفت: حتی اگر ضرورتی برای اختصاص بخشی از شهر به فضایی مثل شهرنت‌ها وجود داشته باشد این نمایندگان مردم در شورای شهر هستند که می‌توانند تصمیم بگیرند و اجازه این کار را با تدوین ضوابط خاص و با در نظر گرفتن منافع شهر به شهرداری بدهند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد: اگر این موضوع شفاف نشود حتی به نفع بانک هم نیست. در شرایطی که موضوع فیش‌های حقوقی مطرح شده و ما در فضایی شیشه‌ای زندگی می‌کنیم به صلاح یک بانک معتبر مثل بانک شهر نیست که با انجام این کار اعتبار خود را زیر سوال ببرد.


پاک کردن صورت مسئله
پیش از این معاون برنامه ریزی و امور شورا شهرداری تهران با رد این موضع که بانک شهر کیوسکی در پیاده روهای تهران ندارد و عکس های منتشر شده در این خصوص از زاویه ای تهیه شده که کیوسک ها را در پیاده رو نشان دهد، گفته بود: شهر نت ها و کیوسک ها بر اساس ضوابط شهرسازی جانمایی شده و همانگونه که ورودی ایستگاه های مترو در پیاده رو است این کیوسک ها نیز می تواند در پیاده رو باشد.
ناصر امانی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی جمع آوری نکردن کیوسک های بانک شهر که در پیاده روها تعبیه شده است، جواب داد: این موضوع مغایرت قانونی ندارد. همانگونه که ایستگاه مترو برای استفاده همه تعبیه شده و بر خلاف قانون نیست، این کیوسک ها نیز برای استفاده همه شهروندان است.

او با تاکید بر این که از سوی دیگر کیوسک های بانک شهر در پیاده رو تعبیه نشده است، گفت: عکس هایی که در رسانه ها مبنی بر وجود کیوسک های بانک شهر گرفته شده از زاویه ای تهیه شده است که این کیوسک ها را در پیاده رو نشان دهد اما این کیوسک ها در پیاده رو نیست. در گروه های خبری موجود در شبکه های اجتماعی مجازی نیز عکس هایی از این کیوسک ها تهیه و منتشر شده است اما همانگونه که گفتم زاویه ای که این عکس ها در آن تهیه شده این کیوسک ها را در پیاده رو نشان می دهد زیرا برخی از عکس های نامبرده واقعا جهت دار است.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که در ماه های گذشته بانک شهر به این انتقاد پاسخ داده است، گفت: بر اساس این پاسخ تعبیه کیوسک های خودپرداز بانک شهر و نیز شهر نت ها بر اساس ضوابط شهرسازی بوده است.

در بهمن ماه 94اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای شهر از جمع آوری شعب الکترونیکی بانک شهر که درپیاده روها مستقر شده اند، خبرداده بود.
رحمت الله حافظی عضو شورای شهر هم با بیان اینکه شهرداری اجازه ندارد فضاهای عمومی مثل باغچه، خیابان یا پیاده روها را به این کار اختصاص بدهد هرچند خدمات بسیار خوبی هم در آنها به مردم ارائه شود از لزوم جمع آوری این کیوسک ها خبر داده بود.
همچنان شهرداری تهران بی توجه به اعتراضات مردم و تذکرات اعضای شورای شهر به بانک شهر که خواهان خرید فروشگاه های شهروند هم شده، فضای عمومی پیاده روها را واگذار می کند.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرمسعود A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    1 1
    در خیابان اصلی گوهردشت کرج فقط یک پارک کوچولو هست که بانک شهر تو قسمتی از اون یه باجه گذاشته لطفا رسیدگی کنید.شهرداری فکر کرده کل شهر مال خودشه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    2 1
    به این میگن رانت،بانکای دیگه هم میتونن یه همچین کاری بکنن؟جالبه تو نمایشگاه کتاب که امسال تو شهر آفتاب برگزار شد به اجبار همه باید از پوز بانک شهر استفاده میکرده
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    27 1
    طبق معمول شهرداري تهران قانون را رعايت نمي كند و به كسي هم پاسخگو نيست
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    2 1
    کاملا درسته. شهرداری مالک شهر تهران نیست بلکه مدیر شهر برای آسایش بیشتر شهروندان است نه درآمدزایی خودش.
  • کامیار A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    3 0
    وقتی شهرداری تو فاصله دو متری از پنجره های مردم اتوبان مبسازه، توی کوچه ای که جای راه رفتن نیست اجازه مجتمع تجاری میده واسه تراکمش ، اونوقت انتظار دارین واسه بانکی که مال خود شهرداریه قانون رو رعایت کنه؟ شمام انتظاراتی دارین. یه دفه بفرمایین مردم تو پیاده رو ها بتونن با آرامش راه برن دیگه
  • علی A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    1 2
    به نظر من وجود این دکه ها در شهر کار خوبی هست چون در هر ساعت از شبانه روز که بخواهید می تونید از اونها استفاده کنید ضمن اینکه همیشه یه نفر راهنما توی اونجا هست من مخالف حرف این عزیز شورای شهر هست ما نباید همه چیز رو سیاسی کنیم