خرم:خروج انگلیس موج عظیمی را در اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند/45 درصد صادرات لندن وابسته به اتحادیه بود

یک کارشناس مسائل اروپا در گفتگو با خبرآنلاین آثار و تبعات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار داد.

محمد اکبری: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کابوسی بود که برای طرفداران این اتحادیه به وقوع پیوست. شاید پیش از انتخابات اخیر پارلمانی بریتانیا دیوید کامرون تصور هم نمی کرد بلوفش برای خروج از اتحادیه تا این اندازه جدی شود. رهبر حزب محافظه کار که تصور می کرد می تواند با این وعده، انتخابات را ببرد و بعد هم ایده خروج از اتحادیه را به بایگانی تاریخ بسپارد، در چاهی افتاد که خود آن را کنده بود. حالا هم کامرون از قدرت کنار می رود و هم اتحادیه بدون بریتانیا باید کار خود را ادامه دهد. برای بررسی ابعاد و اثرات این خروج با علی خرم گفتگو کردیم. سفیر پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در گفتگو با خبرآنلاین، خروج بریتانیا را آغازگر موج خروج دیگر کشورها از اتحادیه دانست. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید. 

رهبران بزرگ اتحادیه اروپا مانند فرانسه و آلمان از خروج انگلستان ابراز تاسف کردند با توجه به این واکنش ها خروج انگلستان چه تاثیری بر اتحادیه اروپا خواهد گذاشت؟

هر گونه جدایی از اتحادیه اروپا چه یک کشور بزرگ چه یک کشور کوچک می تواند یک شکست و نتیجه منفی برای این اتحادیه به همراه داشته باشد. در مورد انگلستان که یک کشور بزرگ است و زمانی که کاملا از اتحادیه اروپا خارج شود تبدیل به یک موج عظیمی می شود که می تواند بر کشور ها و احزاب راست گرای دیگر کشور ها اثر گذارد زیرا آنها هم ممکن است به دنبال این حرکت زمزمه خروج از اتحادیه را آغاز کنند و موجب از هم پاشیدگی اتحادیه اروپا که با زحمت زیاد ظرف پنج سال به وجود آمده، شوند. بنابراین آنها از این بابت متاسف هستند که انگلستان که یک کشور تاثیر گذار است اتحادیه اروپا را ترک کند زیرا این موضع موجب خلل در کل ساختار اتحادیه اروپا خواهد شد.

بعضی ها معتقدند خروج انگلستان ضرر زیادی بر اتحادیه اروپا نخواهد داشت چون انگلستان با توجه به اینکه در سیاست های پولی اتحادیه هم نظر می داد ولی واحد پولی مشترک را نپذیرفته بود و عضویت دو گانه داشت و بیشتر در مسائل سیاسی با اتحادیه شریک بود آیا خروج انگلستان می تواند به نفع اتحادیه اروپا باشد؟

خیر، اینطور نیست. خروج انگلستان ضربه بسیار بزرگی به اتحادیه اروپا وارد خواهد کرد.

رهبر اسکاتلند اعلام کرد که آینده اسکاتلند را در اتحادیه اروپا می بیند آیا ما باید منتظر این باشیم که کشور هایی مانند اسکاتلند و ایرلند و حتی ولز سودای جدایی از بریتانیا را سر دهند یا این موضوع را باید در حد یک شعار و جو بعد از خروج انگلستان ارزیابی کنیم؟

این کشور ها به یک باره اعلام استقلال نمی کنند ولی درخواست می کنند که در یک سیستم دموکراتیک از راه قانون رفراندومی در بین مردم اسکاتلند برگزار شود و اگر آنها رای به خروج از انگلستان دادند آن زمان اعلام استقلال می کنند ولی تا قبل از برگزاری رفراندوم در همان چارچوب عمل می کنند و بعد از راه قانون عمل می کنند.

خروج انگلستان چه تاثیر اقتصادی بر اتحادیه اروپا خواهد گذاشت؟

45 درصد صادرات انگلستان وابسته به اتحادیه اروپا بود و در حال حاضر اتحادیه اروپا این 45 درصد را از خانواده خودش جدا می بیند. از طرف دیگر انگلستان دارای دانشمندان و مهندسان سطح با لا از نظر صنعتی و شرکت های بزرگ مالی است که در اروپا کار می کردند و حتی بسیاری از کشور های اروپایی را آموزش می دادند و چون کشورشان عضو اتحادیه اروپا بودد این شرکت ها به راحتی می توانستند از انگلستان به فرانسه و یا لهستان و دیگر کشور های اروپایی سفر کنند ولی در حال حاضر بعد از این ماجرا در صورتی که جدایی کامل اتفاق بیافتد متخصصان انگلیسی نمی توانند به راحتی به کشور های اروپایی بروند زیرا به عنوان تبعه یک کشور خارجی محسوب می شوند و قوانین کار خارجی بر آنها اعمال می شود. از این نظر اتحادیه اروپا این مزیت را از دست می دهد. از طرف دیگر هم تعداد قابل توجهی شاید نزدیک به 3 میلیون نفر از مهندسان کشور های بلوک شرق که عضو اتحادیه اروپا هستند به انگلستان می رفتند و کار می کردند و دستمزد خود را به کشورشان بازمی گرداند که با خروج کامل همه اینها قطع می شود ودر نتیجه این جدایی به ضرر هر دو طرف خواهد بود.

5250

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =