۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸

به نظر شما صندوق آتیه فرزندان ایران زمین می تواند در ازدیاد جمعیت ایران نقش آفرین باشد . بسیاری بر این باورند که جمعیت ایران بعد از چند سال با این اقدام 2 برابر خواهد شد .

سپیده سعیدی: سالها از تشویق همسران به داشتن فرزند کمتر و زندگی بهتر می گذرد . گرچه رکود اقتصادی ،تورم و ... آنقدر در کشور پیشتاز بوده که کاهش جمعیت باز هم نتوانسته اثرات مطلوب خود را بر زندگی افراد بگذارد باز هم در همه جای دنیا بارز است که کشورهای عقب مانده همواره از جمعیت بیشتری نسبت به دیگر کشورها بر خوردار هستند . در این بین با اعلام  رییس جمهور از افتتاح صندوق آتیه فرزندان ایران زمین  با شرایط ویژه اش بسیاری از افراد جامعه به این باور رسیده اند که می توان آتیه فرزندان را با این روش رییس جمهور تامین کرد . در این خبر آمده که از سال 89 برای هر کودک متولد شده به میزان یک میلیون تومان در حساب کودک ریخته شده و سالانه 100 هزار تومان بر روی آن گذاشته خواهد شد. اقدامی که در ذهن بسیاری از مردم به ویژه قشر تحصیلکرده جامعه سوالاتی را مطرح می سازد دکتر علیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت درمان و آموزش پزشکی که به قول خودش سالها تلاش کرده تا به عنوان یک مسئول در کنترل جمعیت کشور نقش داشته باشد یکی از آن افراد است که این اقدام رییس جمهور را گامی در راه ازدیاد جمعیت کشور می داند .

به نظر شما صندوق آتیه فرزندان ایران زمین می تواند در ازدیاد جمعیت ایران نقش آفرین باشد . بسیاری بر این باورند که جمعیت ایران بعد از چند سال با این اقدام 2 برابر خواهد شد . نظر شما چیست ؟
من هم مانند آن عده از مردم که فکر می کنند با این اقدام جمعیت ایران 2 برابر می شود موافق هستم و البته بسیار نگران . من نمی دانم که در پس این اقدام رییس جمهور چه هدفی وجود دارد گرچه ایشان به مواردی اشاره نموده است که درباره آنها صحبت خواهم کرد . اما آنچه مسلم است این صندوق در اولین گام نقش اساسی در راستای ازدیاد جمعیت ایفا خواهد کرد . این در حالیست که ما سالهای سال زحمت کشیدیم تا جمعیت ایران کنترل شود . نکته ای دیگر که حائز اهمیت است آن است که افراد تحصیلکرده و فرهیخته جامعه با این امر اقدام به داشتن فرزندی دیگر نخواهند کرد و همچنان پایبند به اصولی هستند که پیش از این بوده اند و متاسفانه این اقدام رییس جمهور دوباره برای قشر ضعیف و کم در آمد  جامعه انگیزه ای به شمار خواهد رفت .

شما اشاره داشتید به تلاشتان برای مهار و کنترل جمعیت توضیح دهید چه وقت و در چه سالهایی ؟
من در روزهای آغاز انقلاب وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بودم و به یاد می آورم که برای کنترل جمعیت برنامه های متعددی را تدوین کرده و اجرا کردیم در شهرها ،روستاها و بخش های متعدد که بسیار هم تاثیر گذار بود و امروز اثر آن را می بینیم

این طرح را می توان از زوایای مختلف مورد بحث و وبررسی قرارداد ،در حال حاضر رییس جمهور مسئله آتیه فرزندان ملت را با دارا بودن مبلغ 120 میلیون تومان درسنین جوانی سنجیده اند در این خبراعلام شده در ابتدا امر دولت برای هر کودک یک میلیون تومان کمک خواهد کرد و هر سال دولت 100 هزار تومان به آن اضافه خواهد کرد و دولت  از پدر و مادرها خواسته  آنها نیز ماهیانه حداقل 20 هزار به این حساب اضافه کنند تا زمانی که این فرزند به جوان برومندی تبدیل شد این صندوق 120 میلیون تومان برای اشتغال مسکن و ازدواج در اختیار او بگذارد. از طرفی دیگر هر انسان تنها به داشتن پول نیاز ندارد تا بتواند زندگی ایده آلی را بری خود رقم بزند مباحث دیگری هم مطرح است . در این رابطه توضیح دهید .
من باز اشاره می کنم به روزهای آغاز انقلاب و اینکه ارزش پول در 30 سال پیش چه اندازه بود . آن زمان من ماهی 10 هزار تومان حقوق می گرفتم هم وزیر بودم و هم استاد دانشگاه و من با هر هزار تومان می توانستم برای خود و خانواده ام بسیار خرید کنم و آنها را در رفاه قرار دهم . این در حالی است که زندگی را به عنوان فردی دانشگاهی و تحصیلکرده اداره می کردم . از آن روزها بیش از 30 سال می گذرد و من در حال حاضر ماهی 3 میلیون تومان حقوق می گیرم هم استاد دانشگاه هستم و هم نماینده مجلس اما این روزها نمی توان مانند دوران زندگی را به آسانی اداره کرد . همه این حرفها ها را گفتم برای این که به این نتیجه برسم که رییس جمهور تورم در چند سال آینده را برای این پیشنهاد در نظر نگرفته اند . افرادی هم که این پیشنهاد را فرصتی می دانند برای بدست آوردن این مبلغ در جریان باشند که نمی توانند از آن برداشت کنند و اینکه این مبلغ در آینده عدد قابل توجهی برای فرزندشان نیست . چون تورم باز هم این رقم را ناچیز می کند . در مورد قسمت بعدی نکته ای که بدان اشاره کردید باید بگویم که وجهه دیگر این اقدام آن است که برای داشتن فرزند آیا تنها به پول احتیاج داریم. فرزندان در آینده باید از تحصیلات کافی برخوردار باشند ،باید شغل مناسب داشته باشند و باید به خوبی تربیت شوند . آیا پدران و مادران نمی خواهند که فرزندانی داشته باشند که خوشبخت باشند ؟ آیا آنها در قبال تربیت فرزندانشان مسئول نیستند ؟ همه ما می دانیم که والدین در تربیت فرزندان نقش به سزایی دارند آنها حتی از اول یعنی نام گذاری تا سالهای سال بعد در زندگی فرزند خود نقش دارند . آیا گناه نیست که بدون فکر این اقدام را انجام دهند  هر پدر و مادر باید اول به این بیاندیشند که آیا می توانند با در آمد فعلی شان فرزندی را تربیت کنند ؟ از خود بپرسند که چند فرزند می خواهند داشته باشند و این فرزندان باید در چه شرایطی در آینده زندگی کنند . خصوصا قشر کارگری جامعه این سوال را از خودشان بپرسند ،آیا می خواهند که همواره خود و فرزندانشان در همان طبقه زندگی کنند و برای خود آینده ای بهتر را نمی خواهند پدر و مادری که برا ین مبنا بخواهند دارای فرزند شوند گناه کرده اند  . درست است که می گویند خداوند متعال روزی رسان است اما خداوند به بشر عقل هم داده است . هر فرزندی باید هم تربیت داشته باشد و هم از تغذیه مناسب بر خوردار باشد و هم آنکه بتواند در آینده زندگی و شغل مناسبی داشته باشد .

این اقدام رییس جمهور که به زعم شما و بسیاری دیگر منجر به رشد جمعیت در ایران می شود چه تبعات دیگری را به دنبال خواهد داشت ؟
من به شدت نگرانی خودم را در مورد این طرح و طرح هایی از این قبیل ابراز می کنم . رییس جمهور ما فردی خلاق است و عدالت محور . اما آیا این اقدام می تواند عدالت محوری را در کشور استحکام بخشد . همه ما می دانیم که با این روش فاصله طبقاتی بیشتر می شود و فقیر فلک زده تر می شود چرا که فرزند بیشتری دارد .همه می دانیم که افراد متمول جامعه برای یک میلیون تومان تعداد فرزندان خود را بیشتر نمی کنند . پس آنها در ان شرایط خوب می مانند و قشر فقیر با تعداد بیشتر فرزند در شرایط نابه سامان . دوم آنکه آیا از قبل این مسئله کارشناسی شده  است . البته من بعید می دانم که این اقدام ،اقدامی کارشناسی شده باشد به نظر می رسد که طرحی تک بعدی است .و نکته بعدی و ازهمه مهم تر آن است که قانون کنترل جمعیت در این طرح نادیده گرفته شده است که در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان قرار گرفته و به زودی پی گیری خواهد شد .

در رابطه با این قانون بیشتر توضیح دهید ؟
کشور ما در رابطه با رشد جمعیت قانونی دارد که نمی توانیم خلاف این قانون دست به هیچ اقدام دیگری بزنیم که نام آن قانون کنترل جمعیت است و هر گونه اقدامی که با این قانون مغایرت داشته باشد را مجلس پی گیری می کند .

به نظر شما صندوق آتیه فرزندان ایران زمین می تواند اقدامی خلاف این قانون باشد و آیا در کنترل جمعیت خللی وارد می نماید .
این مسئله را باید به صورت جدی و کارشناسی مورد بحث قرار دهیم اما خود من این اقدام را برای جامعه خطر آفرین قلمداد می کنم و مطمئن هستم که در رشد جمعیت نقشی جدی را ایفا خواهد کرد . مگر اینکه در این رابطه توضیحات بیشتری از حوزه ریاست جمهوری بگیریم و ایشان اعلام کنند که در پی این اقدام چه طرح هایی دارند و قول بدهند که وضع بهتر ازاین می شود و به فرزندان ایرانی که در حال حاضر در سنین کودکی هم هستند رسیدگی شود چرا که آنها هم فرزندان ایران زمین هستند و اینکه قرار است با این اقدام از خانواده های فقیر بیشتر حمایت شود

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 55007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید اسلامی IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    1 0
    حداقل انتظارمردم اینست : تا ارایه هر طرح با بازنگری همه جانبه و انجام کار کارشناسی صورت پذیرد آیا این طرح این مراحل را طی کرده ؟
  • بدون نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۳
    1 0
    مرگ بر دیکتاتور
  • بدون نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
    0 0
    امیدواریم مجلس مانند لایحه ی هدفمندی یارانه ها ضعیف عمل نکند واز این خطر جلوگیری نماید
  • جهانفر GB ۰۷:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۲
    0 0
    آقای مرندی! قول میدم وضع بهتر میشه... حالا که قول دادم و همه ایرادات حل شد پس اگه میشه هرچه زودتر قانون و علم و عقل و منطق را تعطیل کنید تا به کارم برسم! واقعاً شرمسارم که دکتر مرندی هم به این روز افتادن...