تمدید ۵ ساله ماموریت تلسکوپ فضایی هابل/سه سال فعالیت مشترک با بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان

تلسکوپ فضایی هابل ۲۶ سال است که خدمات بزرگی و بسیار مهمی به بشر برای شناخت جهان و کهکشان‌ها ارائه کرده است. در حالی که قرار است تا سال ۲۰۱۸ تلسکوپ فضایی جیمز وب جایگزین هابل شود ناسا ماموریت این تلسکوپ را برای ۵ سال دیگر تمدید کرده است.

با تمدید ماموریت هابل این تلسکوپ فضایی تا  تا 30 ژوئن سال2021  به کار خود ادامه خواهد داد. افزایش مدت زمان ماموریت هابل به این معنای ان است که کار آن با «جیمز وب»، تلسکوپ بزرگ بعدی ناسا که پس از پرتاب به فضا بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان خواهد شد تقارنی سه ساله دارد.  هابل کیهان را در نور فرابنفش رصد می‌کند و  جیمز وب هم با طول موج فروسرخ فعالیت دارد. طول موج‌های مختلف می‌توانند جنبه‌های متفاوتی از ستاره‌ها و کهکشان‌ها را برای ما آشکار کنند. بنابراین، استفاده از این دو تلسکوپ در کنار هم به ستاره‌شناسان کمک می‌کند که جزییات بیشتری را در مطالعات خود به دست آورند. 



تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) به اختصار HST تلسکوپی است که در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل دیسکاوری در مدار گردش قرار گرفت. نام این تلسکوپ از نام کیهانشناسی به نام ادوین هابل گرفته شد. اگر چه هابل اولین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربرد ترین ها به شمار می آید. HST یک برنامه مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا است. 

تلسکوپ فضایی جیمز وب یک تلسکوپ فضایی بسیار پیشرفته است که پس از ساخته شدن بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان محسوب می‌شود. جیمز وب قرار است که وضوح و حساسیت بی‌سابقه‌ای را با استفاده از طول موج بلند (نارنجی-قرمز) نور مرئی، و از طریق مادون قرمز نزدیک به اواسط مادون قرمز (۰٫۶-۲۷ میکرومتر)، را ارائه دهد. این تلسکوپ با همکاری سازمان‌های فضایی ناسا و اسا در حال ساخت است. تلسکوپ جیمز وب که یک ابزار جانشین برای تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی اسپیتزر است قرار است تا سال ۲۰۱۸ تکمیل گردد و به وسیلهٔ موشک آریان ۵ به فضا پرتاب شود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =