خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چطور می‌تواند تبدیل به فاجعه علمی برای این کشور شود؟/هشدار هاوکینگ

استیون هاوکینگ، فیزیکدان نظری و کیهان‌شناس مشهور جهان پیش‌بینی کرده که رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا به یک فاجعه برای جامعه علمی این کشور تبدیل می‌شود.

انگلیس پیش از این بودجه مناسبی از اتحادیه اروپا برای پروژه‌های تحقیقاتی خود دریافت می‌کرد اما به گفته هاوکینگ حالا مسئله فراتر از این موضوع است. دانشمندانُ،اساتید دانشگاه و دانشجویان دیگر مثل گذشته نمی‌توانند آزادانه در اروپا رفت و آمد کنند و این مسئله ارتباطات تحقیقاتی را زیر سوال می‌برد. با وجود رای مثبت اکثریت مردم انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپا اجرایی شدن این مسئله حداقل ۲ سال زمان می‌برد اما از هم اکنون دانشمندان و محافل علمی انگلیس نگران این مسئله هستند. نشریه نیچر در یک نظرسنجی از جامعه دانشگاهی انگلیس اعلام کرده که ۸۳ درصد دانشمندان انگلیس ماندن در اتحادیه اروپا را ترجیح می‌دادند.



مسئله اصلی در این میان ماجرای بودجه خواهد بود. به گزارش نیچر دانشگاه‌های بریتانیا ۱۶ درصد بودجه تحقیقاتی خود را از اتحادیه اروپا دریافت می‌کردند که حالا این مسئله منتفی خواهد شد. تخمین زده می‌شود که انگلیس با جدایی از اتحادیه اروپا در مجموع ۱.۴ میلیارد دلار از بودجه‌های تحقیقاتی خود را از دست خواهد داد. هاوکینگ اما غیر از پول نسبت به مسئله مهم دیگری هشدار داده است: ایزوله شدن محافل علمی و دانشگاهی انگلیس از کشورهای دیگر اروپا. انگلیسی‌ها با جدایی از اتحادیه اروپا قصد دارند قوانین مهاجرتی و حضور خارجی‌ها در این کشور را تغییر دهند که این مسئله بدون شک روی حضور محققان در این کشور و ارتباطات بین مراکز تحقیقاتی هم تاثیر جدی خواهد گذاشت. استیون هاوکینگ که مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج است این مسئله را یک فاجعه علمی برای انگلیس خوانده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    7 0
    کل دنیا مارو تحریم،تاکید میکنم تحریم اقتصادی فناوری علمی تکنلوژی کرد، دانشجوهامونو پس فرستاد مقالات علمی بخاطر مشکلات بانکی دسترسی نداشتیم تازه به عنوان نعمت و فرصت بهش نگاه میکردیم اونوقت هاوکینگ نگران جدایی هست؟ چقد دیدگاهمون با انگلیسیها و کلا مردم دنیا متفاوته
    • بی نام DE ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
      1 0
      دقیقا.
  • ناهید A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    10 1
    کلا همه چی دست عوام افتاده. رفتارهای پوپولیستی مسوولین کشوها هم به خاطر جهالت همین عوامه. ظهور پدیده هایی مثل محمود و ترامپ هم به خاطر غلبه تفکر عوامه که نه مطالعه ی عمیق دارند و نه تعقل می کند.