انفعال یا مقصر جلوه دادن دولت؛ مواضع متفاوت اعضای کمیسیون امنیت ملی درباره اتوبوس سربازان

پیگیری ابعاد حادثه سقوط اتوبوس سربازان، در حالی قرار است در دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار بگیرد که هنوز، میان اعضای آن نگاه واحدی در بررسی این موضوع وجود ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، در سانحه سقوط اتوبوس مسافربری که بعد از ظهر روز سه شنبه در شهرستان استان فارس رخ داد؛ 19 تن (۱۳ نفر سرباز، ۳ نفر شامل راننده، کمک راننده و شاگرد و ۳ نفر از اتباغ افغانی) در گذشتند. اين حادثه با واکنش های متعددی از سوی چهره های سیاسی و مقامات مسئول از جمله نمایندگان مجلس دهم همراه بود که ضمن تسلیت، به تحلیل و بررسی ابعاد این موضوع پرداختند.

عمق این حادثه دردناک تا حدی بود که بررسی ابعاد مختلف آن در کمیسیون های مختلف مجلس از جمله کمیسیون حقوقی و قضایی، امنیت ملی و عمران، امری ضروری به نظر می رسید و طبق گفته برخی از نمایندگان در دستور کار این کمیسیون ها قرار گرفت. اما از آنجا که ماجرا مربوط به "سربازان" بوده، کميسيون امنيت ملي، مرتبط ترين کميسيون مجلس براي بررسي اين موضوع به نظر مي رسد. کميسيوني که اظهارات اعضايش حاکي از عدم نگاه واحد به اين موضوع است. چه آنکه برخي بر تسريع بررسي آن و مجازات مقصران تاکيد دارند، برخي به انفعالشان در بررسي ماجرا انتقاد دارند و برخي هم ترجيح مي‎دهند از اين مساله به عنوان مستمسک ديگري براي نقد دولت و تسويه حساب هاي سياسي بهره ببرند.

شهروز برزگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و خارجه مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین پیگیری و بررسی این موضوع  را در کمیسیون امنیت ملی با وجود مهم و ضروری بودن آن رد کرد و گفت: کمیسیون تا کنون در این خصوص کاری نکرده است و جلسات آن به دورهمی خاتمه می یابد!

اما محسن علوی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پیگیری عملکرد نهادهای ذی نفع و مرتبط  با حادثه را از لحظات ابتدایی وقوع آن، از اقدامات کمیسیون امنیت  ملی برشمرد.

مقصر راننده اتوبوس بود يا دولت؟

حسین رضازاده دیگر نماینده ای بود که نسبت به واژگونی اتوبوس حامل سربازان واکنش نشان داد و با تاکید براینکه مجلس موضوع حادثه سقوط سربازان را پیگیری می کند، گفت: ما تلاش داریم کمیته تحقیق و تفحص در این خصوص را تشکیل دهیم. وی اما در توضیح جزئیات این حادثه به موضوعاتی دیگری نیز اشاره کرد و از حمل کالای قاچاق(سیگار) و همچنین چند تبعه غیرمجاز خارجی (افغان) در اتوبوس حامل سربازان خبر داد و یادآور شد: احتمال اینکه ظرفیت اتوبوس به لحاظ وزن آن و به خاطر وجود مسافر اضافه، کالای قاچاق بیش از حد مجاز بوده، وجود دارد.

این افشاگری رضازاده در حالیست که حسین نقوی حسینی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس و از چهره های نزدیک به جبهه پایداری از اين حواشي ابراز بي اطلاعي کرد. او در گفت و گو با خبرآنلاين، همچنان بر طبل مخالفت با دولت کوبید و مسبب اصلی این حادثه را به طور تمام و کمال وزیر راه و شهر سازی معرفی کرد! 

وی همچنین با بیان این موضوع که با حقوق‌های نجومی برخی مدیران دولتی می‌توان تعداد قابل توجهی از اتوبوس‌های مسافربری را بهسازی و تجهیز کرد از تشکیل جلسات پیگیری ابعاد مختلف این سانحه در کمیسیون امنیت ملی در آینده نزدیک خبر داد.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهناز IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    22 63
    کاری نداره دولت11 میگه تقصیر دولت قبل این حادثه
  • عجب A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    13 60
    همه میدونن جاده هازیرنظروزارت راه است ولی خبرآنلاین این مطلب رانمی داندخخخ
    • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
      0 0
      همه میدانند که اعتیاد و خواب آلودگی و قاچاق زدن و مسافر اضافه سوار کردن که در این مورد اخیر بوده، به پلیس مربوطه، نه وزارت راه ولی شما این مطلب را نمیدانید
    • بدون نام ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
      0 0
      امور سربازان زير دست كجاست? اجازه ي ورود اتومبيل با كيفيت از غرب زير نظر كجاست?
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    33 10
    چرا دولت و وزیر راه جوابی در مورد این اتفاق از خود نشون نمیدن چرا وزیر استیفا نمیده چرا ارتش مسولیت این کار رو برعهده نمیگیره
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    21 23
    زمان دولت قبل هم هر اتفاقی می افتاد یه سری می گفتن تقصیر دولته. حتی همین الانم هر اتفاقی می افته می گن تقصیر دولت قبله.
  • Mohsen ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    اتفاقي كه نبايد بيفته متاسفانه افتاد و كلي خانواده رو داغ دار كرد .... خدا لعنت كنه هر كسي كه باعث اين جنايات ميشه ... خداوند جاي حق نشسته ... تسليت از صميم قلب به خانواده هاي داغ ديده اميدوارم با امير المومنين ( ع ) هم سفره باشن اين عزيزان كه فرزندان همه ما ملت ايران هستند ... براي شاد روح پاكشان صلوات
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    2 0
    بهتره به جاي گردن اين و اون انداختن تلاشتون بكنيد تا ريشه اصلي اين مشكل حل بشه. قبلا بايد به فكر 2 سال تلف شدن وقت و عمرمون ميشديم از اين به بعد بايد به اين فكر بود كه " اصلا امكان زنده برگشتن از خدمت هست يا نه". واقعا افسوس و افسوس
  • مسعود A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    72 3
    باسلام این حادثه نشان دهنده بی مسولیتی وضعف ارتش نسبت به پرسنل خودشان هستش فقط شعار میدن
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    1 0
    به خدا از حرص اینها هم شده سال دیگه به روحانی رای میدم.
  • مظفر RU ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    مقصر اصلی آموزش عالی و فرهنگ امروزه ایران است که بیش از ۴۰ جوان فارغ التحصیل آن نتوانسته اند یا نخواسته اند با ورود کالا و مسافر قاچاق به اتوبوس مخالفت موثری کنند و قاچاق مواد مخدر را به پلیس گزارش نداده اند. اگر گزارش کرده بودند ممکن بود چند ساعتی از مرخصی شان برای تعویض اتوبوس و راننده تلف شود ولی در نهایت زنده می ماندند.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    رسانه ها لطفا موضوع معافیت پزشکی رو عنوان کنن. که چه بی عدالتی برای مدارک لیسانس و بالاتر هست .
  • رضا IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    خدمت باید اختیاری و داوطلبانه باشه ارتش حرفه ک مجهز به تکنولوژی های روز امروزه کاربرد داره . نه چندتا جوون ۲۰ ساله که هیچ سنخیتی و هیچ هدفی نسبت به نظامی گری ندارند.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    باید تابوی عدم استیضاح وزیر دفاع در تاریخ جمهوری اسلامی شکسته شود،
  • بی نام A1 ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    3 0
    جون جوانهای مردم ارزشی نداره
  • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    3 0
    این اتفاق نشون میده جون جوانان بیچاره که به اجبار میبرنشون سربازی برای مسئولین چقدر بی ارزشه واقعا باید متاسف بود که به سربازان و جوانان تحصیل کرده این مملکت که چندین سال زحمت کشیدند و درس خوندند اصلا توجه نمیشه خدا لعنت کنه رضا خان رو که سربازی رو قانون کرد
  • بی نام RO ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    حسین تقوی فکر نمی کنی با اون همه بوجه که دوستان وهم فکرانت به باد فنا دادند می تونستید کلیه ناوگان کشور را به مجهز ترین اتوبوسهای دنیا مجهز کنید مثلا همان وام های نجومی با پر داخت اختلاسهای نجومی که قابل بر گشت نیستند حالا غسه این چند تومن حقوق را نخور به کیسه ملت بر میگرده اینها به خارج کشور فرار نکردند فقط یه مقدار از قوانین فساد شماها بحره بردند