پرتاب ماهواره نظامی آمریکا با قدرتمندترین مدل موشک اطلس

ایسنا نوشت: یک ماهواره ارتباطات نیروی دریایی آمریکا بر روی قوی‌ترین نسخه موشک اطلس 5 به مدار بالای زمین ارسال شد.

ماهواره MUOS-5 از پایگاه کیپ کارناوال در فلوریدا به مدار پرتاب شد تا به مجموعه‌ای از چهار ماهواره دیگر نیروی هوایی به منظور ارائه خدمات ارتباطی به ارتش آمریکا در سراسر جهان بپیوندد.

این نخستین ماموریت موشک اطلس 5 پس از وقفه کوتاه پروازی آن است. آخرین باری که این موشک پرتاب شد،‌ اواخر ماه مارس بود که یک کپسول باری سیگنوس شرکت اوربیتال‌ساینس را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کرد.

اما در جریان این پرواز، موتور اصلی آن شش ثانیه زودتر از انتظار قطع شد. اگرچه سیگنوس با موفقیت به ایستگاه فضایی رسید، اما شرکت ULA، سازنده موشک اطلس 5 تصمیم گرفت پروازهای آتی آن را تا بررسی مشکل به تعویق بیندازد. این شرکت در ماه ژوئن از تشخیص علت این مشکل خبر داد و گفت که تغییر غیرعادی در فشار باعث تمام شدن زودهنگام سوخت موشک شده بود. از آن به بعد، ارتقاهایی در موتور صورت گرفته و اطلس 5 مجددا برای پرواز آماده شد.

در این پرواز از جدیدترین نسخه موشک یعنی اطلس 5-551 که قدرتمندترین مدل آن است، استفاده شد. پنج بوستر موشک جامد در اطراف پایه اطلس 5 به ارائه بیش از 1000 تن نیروی پرتاب پرداختند. از این نسخه برای پرتاب موشک "جونو" به سمت سیاره مشتری در سال 2011 و همچنین ماموریت نیوهورایزنز به سیاره کوتوله پلوتو در سال 2006 استفاده شد. در زمان پرتاب نیوهورایزنز، موشک سرعت آن را به 58 هزار کیلومتر در ساعت افزایش داد و این فضاپیما را به سریع‌ترین جسم ارسال شده از زمین تبدیل کرد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =